Tuti Tippek

Visszacserélt ajándékok

Elõfordult már veled, hogy miután boldogan kibontottad a karácsonyi ajándékcsomagodat, máris biztosra vetted, hogy ezt a darabot bizony ki kell cserélned?

Noha egyre tudatosabban vásárolsz, és megpróbálod eltalálni kedvesed, gyermeked vagy kollégáid ízlését, ruhaméretét, megeshet, hogy az ajándékozottnak egy nem megfelelő pulóvert, vagy egy nem szükséges elektronikai cikket vettél. Ilyenkor a gyors próba és a sajnálkozás után számlával felfegyverkezve érdemes 3 napon belül az adott áruház felé venned utad és kicserélned a nem megfelelő vagy hibás árut.

Hasznos linkek:

Fogyasztóvédelmi Felügyelet »
Tudatos Vásárlók »

Csere-bere fogadom…?

Cserére (illetve a csere meghiúsulása esetén a megegyezésre, vagy végső esetben a szerződés felbontására) a jótállási időszak első három napját kivéve elsősorban csak akkor kerülhet sor, ha a nem megfelelő, ill. meghibásodott termék kijavítása nem lehetséges (ez vonatkozik mind a jótállásra, mind a szavatosságra).
– A kereskedő csere esetén azonos típusú új terméket köteles nyújtani neked.
– A kicserélt készülékre vagy alkatrészre a jótállási vagy szavatossági időszak a csere napjától újraindul.
– Ha az azonos típusra történő csere nem lehetséges, az eredeti vételárat alapul véve a forgalmazó más termék felajánlásával is kárpótolhat. Ilyenkor, ha valamilyen okból nem felel meg a cserére felajánlott termék, elállhatsz a szerződéstől.
Jótállás: minden 10 ezer forintnál drágább termékre új tartós fogyasztási cikkért (hűtő, porszívó, televízió, mosógép), valamint bútorért, számítógépért és ezek 10 ezer forintnál drágább alkatrészeiért stb. az eladónak egy évig kötelező jótállnia.
– 12 havi feltétlen garanciavállalás: az új termékek javítására, cseréjére (még az akciósokra is!) abban az esetben érvényes, ha az a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodott. Ilyenkor élhetsz a javítás, csere mellett az esetleges árleszállítás lehetőségével, vagy akár a vételár visszafizetését is kérheted, amit az árut eladó üzletnek, kereskedőnek teljesítenie kell.
– Fontos, hogy vásárláskor vagy az ajándékozás után kapj a háztartási készülék mellé ún. jótállási jegyet, valamint számlát (blokkot). Reklamáció esetén ugyanis e két dokumentumot kell felmutatni.

Javíttass, ha érdemes

– A javítási határidő mind szavatosság, mind jótállás esetén 15 nap. Ezért fontos, ha az ajándékodon bármiféle hibát, rendellenességet észlelsz, igyekezz a vásárlástól számított két héten belül reklamálni. Ezt az időt a kereskedő indokolt esetben túllépheti, de a meghibásodott áru átvételét követő három munkanapon belül, értesítenie kell arról, hogy az áru javítható-e, vagy ki kell azt cserélni.
– Javításra visszaszállított áru átvételére mind a kereskedő, mind a kijelölt szakszerviz köteles.
– Javítás során mindig csak új alkatrész építhető be a termékbe, amelyre kötelező a szavatosság vagy jótállásvállalás (önkéntes jótállás esetén).
– A szervízben töltött idővel a jótállási idő meghosszabbodik.
– Ha a termék nem javítható, vagy a javítást a kötelezett nem vállalja, a fogyasztó kicserélést kérhet.

A kulcsszó: türelem

Amennyiben javíttatnod is kell a visszavitt árut, a meghatározott tizenöt nap a tapasztalatok szerint az esetek túlnyomó többségében nem tartható. Ne gondolj feltétlenül arra, hogy ennek hanyagság az oka; lehet kapacitáshiány vagy alkatrészhiány is. Éppen ezért a jogszabály úgy fogalmaz, hogy „törekedni kell” a betartására.

A Polgári Törvénykönyv kimondja, hogy a cserét ill. a kijavítást a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. Így igenis indokolt lehet, hogyha igényt nyújtasz be egy cserekészülékre, akár már a rendelkezésre álló tizenöt nap letelte előtt (notebook, televízió, mobiltelefon).

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top