Álláskereső

(M)ilyen a nyerő önéletrajz?

Állást keresel? Nincs könnyű dolgod, hiszen saját magadat kell eladnod. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy alapos önismerettel rendelkezz, tisztában legyél a képességeiddel, tudd, mit akarsz, és persze ismerd a piaci lehetõségeket is, és profi önéletrajzzal mutatkozz be.

Mi a cél?

Még mielőtt hozzákezdenél az önéletrajzíráshoz, fontos, hogy tisztázzuk, mi a célod, mit akarsz elérni vele. Az önéletrajz küldetése, hogy felkeltse irántad az érdeklődést, behívjanak személyes beszélgetésre. Ennek a célnak kell alárendelni mindent: a tartalmat, a formátumot és a célba juttatás módját is.

Önéletrajz = szórólap

Az önéletrajz sokban hasonlít az üzleti életben használt szórólaphoz. Önmagában kicsi a hatékonysága, ezért ha csak úgy elküldöd valahová, nem nagy az esélye, hogy ez alapján be is hívjanak.
Ügyelj arra, hogy formailag áttekinthető legyen az önéletrajzod, jól elrendezett. Az az igazi, ha olyan, mint egy jéghegy, a tetején, ami elsőre látszik, van a lényeg, vagyis rögtön kiderül belőle, hogy ki vagy és mit akarsz. A kiemelések azt emeljék ki, ami a cél (az interjú megszerzése) szempontjából valóban fontos lehet.
Ha egy jó nevű cégnél dolgoztál, akkor azt érdemes kihangsúlyozni, ha viszont egy ismeretlen kisvállalkozásnál, akkor jobb, ha a beosztást emeled ki, például hogy titkárságvezető voltál. Add meg, milyen feladataid voltak és milyen eredményeket értél el. Sokkal informatívabb az a megfogalmazás, hogy „egy 10 ezer fős vállalat HR-feladatait intéztem másodmagammal”, mint az, hogy „HR-asszisztens voltam”.

További tippek, ötletek:
Álláskereső az NLC-n »
Mobbing »
Illik tudni a névjegyről »

További hasznos oldalak:
Karrier Intézet »
Mindent az önéletrajzírásról »

Rólad szól, de nem neked!

A munkáltató akkor kezd önéletrajzot olvasni, ha valamilyen problémája van, amit meg kell oldani. Próbálj meg a lehetőségekhez mérten választ adni a kérdésére: vajon ez az ember lesz-e a megoldás? Más szóval, az igazán jó önéletrajz célzott, mindig az adott feladathoz, munkakörhöz szabd az önéletrajzot, csak az legyen benne, ami odatartozik. Az ő igényeire fókuszálj!

Az igazat, csakis a színtiszta igazat

A saját „termékismertetődet” úgy kell elkészíteni, hogy a lehető legjobb színben tüntessen fel – anélkül, hogy túlságosan eltávolodnál a valóságtól. Például akadt olyan, aki rendkívül ötletesen úgy fogalmazott, hogy logisztikai menedzserként dolgozott a gyorsan romló élelmiszerek piacán. Ez azt jelentette, hogy mozgó fagyiárus volt, hűtőkocsival járta a Balaton-partot.

Az önéletrajz nem regény

Az önéletrajzod lehetőleg ne legyen több két oldalnál, ha pályakezdő vagy, akkor egy oldalnál.
A fejlécbe tedd a nevedet és az elérhetőségedet. Ha itt vannak a személyes adataid, hamar megtalálják őket, és könnyen azonosíthatók a lapok, ha esetleg elkeverednek.

A hibára nincs mentség!

Mindig nézesd meg legalább két megbízható emberrel az általad késznek ítélt művet. Ne maradjon benne egyetlen rossz helyen lévő pont sem – tökéletesnek kell lennie. Elég egy elírás ahhoz, hogy a kukában landoljon, a karriereddel együtt…

A fotó

Sokaknak okoz dilemmát, hogy rakjanak-e fotót az önéletrajzukra, vagy sem. Ha kérik, akkor feltétlenül. Ha nem, akkor is érdemes, a kutatások szerint az emberek először a képre néznek. Ez nem hivatalos irat vagy okmány: ide olyan profi portréfotó kell, amelyik a legelőnyösebben és az adott munkakörhöz illően ábrázol.
Megtörtént, hogy egy utazási iroda álláshirdetésére az egyik jelentkező egy nyaraláskor készült fényképet küldött be magáról, amelyen egy krokodilbébit tart a kezében. Megkapta az állást, viszont ugyanezzel a fényképpel egy multicégnél köznevetség tárgya lehetett volna.

E-mailen vagy futárral?

Manapság általában e-mailen küldjük az önéletrajzot, vannak olyan cégek is, ahol egyenesen a vállalati szerverre lehet feltölteni a jelentkezést. Ennek ellenére a nyomtatott betűnek még mindig megvan a varázsa, könnyebb is olvasni. Ha tudod, az elektronikus jelentkezés mellett juttasd el az önéletrajzodat kinyomtatva, levélben is a munkáltatóhoz. Jó minőségű papíron küldd, hozzá illő borítékkal – erre érdemes áldozni. Az a jó, ha a papír illeszkedik az állást meghirdető cég profiljához.
Egy rikító piros lapra írt önéletrajz sikeres lehet egy kreatív reklámügynökségnél, egy banknál pedig kizáró ok. Elegendő, ha csak egy kicsit másmilyen, igényesebb a tiéd, mint a többi jelentkezőé, az már kiemel a tömegből.

Cikkünk szerzője Gerlei Béla karrier-tanácsadó és coach, a Karrier Intézet igazgatója, állandó szakértőnk. Ha állást keresel, váltani szeretnél vagy egy profi önéletrajzzal akarsz felkészülni a változásokra, szakértőnk segít!

• Kérdezz szakértőnktől! »

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top