Ezeknek egy részére ráadásul nem is lehet előre biztos választ adni: a gyermekvárás és a kisgyermekes időszak otthon is teli van előre nem tervezhető eseményekkel, és azt sem tudhatja, hogy a munkáltatója hogyan fog viszonyulni a megváltozott helyzethez. Egy vezető beosztásban dolgozó, gyakran “karrierista” nőnek hirtelen az első helyre kerül a család.
A cég és az anya közös ügye
A kismamának sokat segíthet a szülés utáni sikeres visszailleszkedésben, ha már a várandósság alatt elgondolkodik azon: hosszú távon hogyan szeretné a karrierpályáját felépíteni, és ebben hogyan és milyen módon szeretné a munkát és a magánéletet összeegyeztetni. Amennyiben a vállalati kultúra támogatja a kismamák visszatérését, és mindkét félben megvan a nyitottság a nyílt kommunikációra, akkor ez segíthet. Világosan tudatosítani kell a munkavállalóban, hogy mit várnak el tőle.
Talán épp ennek a megfelelő párbeszédnek a megléte volt az egyik oka annak, hogy az SAP lett az idén a Legjobb Női Munkahely. Ablonczy Balázs, a cég ügyvezető igazgatója elmondta: ugyan nem jellemző az informatikai vállalatokra, hogy a szebbik nem képviselőit alkalmazza, náluk mégis sikerült. A dolgozóik közel egyharmada nő, akik közül – értelemszerűen – többen is szültek már.
Létrehoztak egy programot, amely támogatja a nők gyermekvállalását: előre megbeszélik, hogy mennyi időre akar szülési szabadságra menni, ki helyettesítheti addig, mikor tud újra – akár otthonról is, távmunkában – munkába állni. A kismamáknak külön juttatáscsomagot alkottak, és a vállalat szerződést kötött egy környékbeli óvodával, ahová a dolgozók gyermekei járhatnak. Az SAP-nál emellett rugalmas a munkaidő, így nem gond, ha az anyukának szülői értekezletre kell rohanni kora délután, vagy netán oltásra kell vinni a gyereket.
Mindenkinek a boldogság a célja
A kisgyermekes nők munkavállalási döntéseit nagymértékben befolyásolja a gyermekvállalás előtti munkatapasztalat, de a cég profilja és piaci pozíciója. Ám emellett az állami szociálpolitikai intézkedések, a munkaerőpiac általános állapota, a rendkívül kevés bölcsődei férőhely, illetve az anyasággal és a női munkavállalással kapcsolatos kulturális minták is.
Ezek eredményeképp a nőket már kora gyermekkoruktól erős befolyások érik: megtapasztaljuk, hogy munkavállalóként milyen mintát helyes követnünk a gyermek(ek) érkezése után. E hatások erőteljesen befolyásolják a nők lehetőségeit, érzéseit, gondolatait.
Voltak, és ma is vannak olyan asszonyok, akiket a párjuk eltart, ám egy korábban vezető beosztást betöltő, pörgős életet élő nő nem biztos, hogy sokáig boldog lesz az új szerepben. Egy korábban újságíróként dolgozó kismama egyszer azt mondta nekem: amikor elkezdett leválni a gyermeke, elöntötte a vágy a szerkesztőségi nyüzsgés iránt. Emellett az anyaság rendkívüli szervező- és problémamegoldó képességgel áldotta meg, például ma már sokkal jobban be tudja osztani az idejét.
Madai Krisztina business coach szerint érdemes elgondolkodni azon, mi is az adott nőnek a valós, hosszú távú igénye, és milyen lehetőségei vannak. “Mi az az út, amely valóban a miénk, amelynek követésével biztosítani tudjuk, hogy hosszútávon is elégedettek és boldogok lehessünk életünkkel?” – teszi fel a kérdést az üzleti edző. A választ erre mindenkinek magának kell megtalálnia. Sajnos azonban az emberek mindig csak azokat a lehetőségeket veszik észre maguk körül, amelyekre nyitottak. “Sokkal nagyobb az esélyünk arra, hogy ha magunk tervezzük meg az életünket, akkor kevésbé fogunk kiszolgáltatottan sodródni az eseményekkel, és ezeket sokkal inkább tudjuk majd a saját vágyaink, céljaink megvalósításának szolgálatába állítani” – figyelmeztet.
Az anyákat is edzeni kell
A coach felhívja a figyelmet: mindenképpen érdemes már gyermekvállalás előtt, de legkésőbb a várandósság idején tudatosan készülni a gyermek érkezése utáni időszakra is, amikor minden megváltozik. A feladat szépsége éppen abban rejlik, hogy a leendő szülő megtalálja, hogyan fog ez a “más” illeszkedni a korábbiakhoz. Nincsenek általánosan érvényes receptek, mindenki egyedi igényekkel, vágyakkal, készségekkel, képességekkel és lehetőségekkel rendelkezik. Ráadásul mindezek a család rendszerébe integrálva valósulhatnak csak meg.
Mégis van néhány olyan általánosan bevethető ötlet, amely pozitívan hat majd a gyermek érkezése utáni karrier alakulására. Sokkal egyszerűbb ugyanis úgy visszailleszkedni a szervezetbe – vagy tágabb értelemben a szakmába -, ha a cégnél ismernek minket, emlékeznek ránk. Madai Krisztina három fontos dolgot említett: a várandósság alatt ezek kerüljenek előtérbe.
Personal branding:
Ismertté kell tennie magát a szakmában. Ez jó kommunikációval és jelenléttel érhető el, például előadások tartásával – ám ha ez túl nagy stresszt okoz, és a kismamának inkább írni van kedve, akkor publikáljon a belső kommunikációs anyagokban, hírlevelekben vagy a vállalati újságban.
Mentoring:
A mentorálás fogalma két okból is nagyon jó: azzal, hogy valaki tesz valamit az alatta lévő szervezetért, már előkészül a későbbi “nevelő” szerepre, illetve benne marad a céges vérkeringésben. Ha például részt vesz az utódja kiválasztásában, azzal később bebiztosítja az ő támogatását a visszatéréskor. Ez persze nem azt jelenti, hogy még a szülőszobán is az utód telefonhívására kell várni, mert nem tud megoldani valamilyen problémát, de a folyamatos, igényeidhez igazodó kapcsolattartás kölcsönösen megkönnyítheti későbbi a visszailleszkedést.
Cross-funkcionális tevékenység:
A coach szerint érdemes ismertté válni az egész cégben, de úgy, hogy még évek múlva is emlékezzenek rá a munkatársak. A marketingigazgató kismama például akár egy fiatal tehetség programot is elindíthat, vagy az IT-szakember egy női klubhoz adhatja a nevét. Erre később, az “újra kezdéskor” hivatkozhat is, és bizonyára megkönnyíti a visszarázódást.
Az általánoson túl az egyéni lehetőségeket is fel lehet térképezni, ehhez egy várandós nő akár egy karrier coachot is igénybe vehet. Madai Krisztina azt tanácsolja, hogy a kismama tudatosítsa magában: a bizonytalanság érzése minden változás természetes velejárója, és ez nem egyértelműen azt jelenti, hogy nem a jó úton jár.
Szakmai partnerünk:
Szerző: Durbák Ildikó
Fotó: profimedia.hu