A gyerekek élethez való joga alkotmányos alapelv. Ennek szellemében írja elő 2002. január 1-jétől a KRESZ is, hogy a személygépkocsi hátsó ülésén utazó, 12. életévét még be nem töltött, 150 centiméternél alacsonyabb gyereket biztonsági gyerekülésben kell rögzíteni.
Az ülésnek meg kell felelnie az ENSZ-EGB 4403-as előírásnak, amely a narancssárga emblémáról ismerhető fel. (Előfordul, hogy az emblémát belepréselik az ülés műanyag részébe, ilyenkor nem sárga a jelölés)
A KRESZ néhány esetben kénytelen kivételt tenni. Nem kötelező a gyermekülés használata,
• ha az autó gyári kialakítása miatt képtelenség beszerelni. Hazánkban ugyanis még mindig számos olyan, a hatvanas években forgalomba helyezett típus közlekedik az utakon, amelyben a hátsó ülésekhez nem építettek ki a biztonsági öv bekötésére szolgáló pontokat.
• ha a gyerek az üléshez beszerelt biztonsági övvel megfelelően rögzíthető. Ha már elég magas, elegendő az ülésmagasító és a biztonsági öv együttes használata. Az újabb autótípusokban a hátsó biztonsági öv magassága is állítható. Fontos ugyanis, hogy az öv ne a kicsi nyakánál keresztezze a testét.
• ha a szállított személyek számából következően egy ülőhelyen két gyerek foglal helyet. (A jogszabály lehetővé teszi, hogy egy ülőhelyen két tízévesnél fiatalabb gyerek utazzon.)
• ha az egyszerre szállítani kívánt gyerekek többen vannak, mint ahány biztonsági övhöz való bekötési pont található a hátsó ülésen. Ilyen esetben a szülő nem köteles választani, hogy melyik gyerekét kívánja biztonságosan utaztatni.
A baleseti statisztikák szerint évente kétezernél is több gyerek sérül meg az utakon, és az esetek felében a gyerek gépkocsiban, utasként szenvedi el a balesetet. Az elemzések igazolják: többségük megúszhatta volna komolyabb sérülések nélkül, ha megfelelő módon rögzítik őket az autóban.
A jól megválasztott biztonsági autósülés hétszeresére növeli a gyerek védelmét, és ezzel életet menthet. De honnan tudhatja a szülő, hogy melyik ülés szolgálja legjobban a gyerek védelmét? Hogyan válasszunk az igazán zavarba ejtő kínálatból?
A szakember azt tanácsolja, hogy csak olyan helyen vásároljunk gyerekülést, ahol szakszerű segítséget is kapunk az eladóktól. A gyárak felkészítik a termékeiket forgalmazó szaküzletek kereskedőit. Ezek elsősorban a babafelszerelési holmikat árusító üzletek, ahol ki is próbálhatjuk a választott típust. Lehetőleg ne hipermarketben vásároljuk meg, hiszen ott csak ritkán áll szakképzett eladó a vevők rendelkezésére, és sokszor még magyar nyelvű tájékoztatót sem mellékelnek.
Ha vásárolni indulunk, lehetőleg vigyük magunkkal a gyereket és az autót is, amelyikbe be fogjuk szerelni. A gyerek mindig üljön bele, próbálja ki az ülést, hogy későbbi növekedését is figyelembe véve meggyőződhessünk arról, elég széles-e az ülőrész, elég magas-e a háttámla. Megfelelő gyerekülésben a kicsi jobban élvezi az utazást, mert ő is kilát az autóból. Ellenőrizzük azt is, hogy a biztonsági öv elég hosszú-e az ülés rögzítéséhez.
Ha újszülöttkortól kezdve utaztatjuk a babát, biztonsági övvel rögzíthető gyermekhordozó bölcsőben vagy fekvő helyzetű kagylókban van a legnagyobb biztonságban. A kagylókat menetiránnyal szemközt kell beszerelni az autó első vagy hátsó ülésére.
Fontos, hogy működő légzsákkal ellátott első ülésre semmiképpen ne helyezzünk gyerekülést, mert a légzsák súlyos sérülést okozhat.
Az ülni tudó gyerek már nem érezné jól magát ezekben a típusokban, ezért egyéves kor körül új ülésre lesz szükség. Ha az a szempont, hogy minél ritkábban kelljen cserélni, választhatunk olyat, amelyik egy-tizenkét éves korig szolgálja a családot. Tehát két ülés megvásárlásával is hosszú évekre megoldhatjuk a gyerek biztonságos utaztatását. A méretek szerinti csoportosítás igen sokféle lehet, de bárhogy döntünk, mindig azt tartsuk szem előtt, hogy a kicsik számára a koruknak, termetüknek és súlyuknak megfelelő ülés nyújtja a legnagyobb védelmet.
Egyes új gépkocsik vásárlásakor feltünteti a gyártó, milyen ülést javasol. Fogadjuk el ezeket az ajánlásokat, mert már az ülés fejlesztésekor figyelembe vették az autó műszaki jellemzőit.
Számos kísérlet igazolja, hogy erős fékezéskor, ütközéskor a tehetetlenségi erő miatt az autóban ülők testsúlyuk többszörösének megfelelő erővel vágódhatnak az előttük lévő üléshez, vagy repülhetnek ki a szélvédőn át az úttestre. |
Szaktanácsadó: Oberling József alezredes, ORFK, Országos Balesetmegelőzési Bizottság
További Információt az OBB-nél (tel.: 443-5690) és a Magyar Autóklub kirendeltségein kérhetünk