A meddőség kezelésével járó fájdalmas vizsgálatokról, hosszadalmas, kellemetlen és drága beavatkozásokról, megalázó helyzetekről számtalan történet jár szájról szájra. Nem csoda, ha többnyire lélekölő gyötrődés után fordul csak orvoshoz a gyermekre vágyó pár. Talán az első telefonhívás a legnehezebb. Utána már szinte minden a szakemberek szemléletén, szakértelmén, a gyógyítók által kialakított légkörön, és persze a leendő szülők elszántságán múlik.
A lélek belefárad
Kobilárcsik Eszter és Dr. Vereckey Attila épp látogatásunk idején találkozott Molnár Kittivel, akire az osztály minden munkatársa nagyon büszke
A csalódottság, a tehetetlenség érzése, a szégyen lassan, de biztosan aláássa az önbizalmat, a kiegyensúlyozott hangulatot, és az addig jól működő párkapcsolatot. Ez még inkább megnehezíti a várva várt terhesség létrejöttét. A legsikeresebb meddőségi központok nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a pár mindkét tagja megőrizhesse emberi méltóságát, s a gondozás egyik pillanatában se érezze magát kiszolgáltatottnak. Jó szervezéssel csökkentik a várakozási időt, a beavatkozások számát, és lehetőség szerint kerülik, vagy kíméletesebb módszerekkel végzik el a fájdalmas vizsgálatokat. Bensőséges kapcsolatot alakítanak ki a párral, időt szánnak minden találkozásra, és, ami a legfontosabb: felajánlják a körükben dolgozó szakpszichológus segítségét is.
Hazánkban ez a szemlélet még nem általános, mégis találunk rá példát. A Nyírő Gyula Kórházban működő Meddőségi és Asszisztált Reprodukciós Centrum vezetői nyugati színvonalú gondozási központ kialakításán fáradoznak. Az osztály 2001 októberében kezdte meg működését. Munkatársai olyan fiatal szakemberek, akik külföldi szakképzés és gyakorlat után itthon szeretnék kamatoztatni tudásukat. A minta a müncheni Krüsmann Klinika, Európa egyik legsikeresebb meddőségi központja. A magyar és a német szakemberek szükség esetén azonnali tapasztalatcserére is sort kerítenek.
Vereckey doktor szerint nagyon fontos, hogy minden vizsgálathoz és beavatkozáshoz helyben adottak a feltételek |
A recepció az osztály lelke. A jó szervezés biztosítja, hogy gördülékenyen folyjon az osztály ellátása |
Az ajtón belépve kényelmes várószobában találom magam. A pult mögött ülő recepciós kedvesen kérdezi, miben segíthet. Hellyel kínál, egy kis türelmet kér, mivel a megbeszéltnél korábban jöttem. Az utánam érkező pácienseket hasonlóan barátságosan köszönti, őket máris fogadja az orvos. Később megtudom, ez szinte minden esetben így van.
– Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a betegeknek ne kelljen sokat várakozniuk – mondja Kobilárcsik Eszter, részlegvezető főnővér. – A titok nyitja a jó szervezés. Mindenkire legalább fél órát számolunk orvosonként. Telefonos előjegyzés alapján dolgozunk. A recepciós tartja számon az orvosok időbeosztását, a szabad vizsgáló és műtőhelyiségeket, a megelőző és a soron következő vizsgálatokat, ő közvetít az orvos és a páciens között. Minden percre pontosan ki van számítva. Így mindig elég idő jut a betegre.
A pontos szervezésen kívül számos „apróságra” is odafigyelnek: megjegyzik a páciensek nevét, a hosszabb adminisztrációt igénylő ügyeket csak akkor intézik, amikor a beteg már túl van a kellemetlennek ígérkező vizsgálaton. Megszervezhető az is, hogy a beteget ugyanaz a nővér kísérje végig minden állomáson.
– Az emberi méltóság megőrzését nagyon fontosnak tartjuk – mondja Eszter. – Nálunk nem kell a betegnek az orvos előtt vetkőzni. Az orvosi szoba, az öltöző és a vizsgáló külön helyiségben található. Az orvos csak akkor lép be a vizsgálóba, amikor a beteg már felkészült, és az asszisztensnő előkészítette a vizsgálatra. Ő végig jelen van a vizsgálatok során, csak a beteg kérésére hagyja el a szobát. A vizsgálatok eredményeit, és egyéb kérdéseket mindig „négyszemközt” beszélik meg a párral. A tisztelet és tapintat az angolszász területeken ma már természetes, itthon sajnos még nem mindenütt. Van még valami, amit sehol nem tanítanak – folytatja a főnővér. – Azt, hogy egy-egy mozdulat, gesztus, vagy szó milyen hatalmas jelentőséggel bír. Az arcomból szinte semmi nem látszik a sapka és a maszk miatt – a mosolyom, a tekintetem mégis megnyugtatja a vizsgálattól szorongó asszonyt. Nagyon fontos a személyes kapcsolat kialakítása, és annak érzékeltetése, hogy nekünk valóban számít az ő egyéni sorsa. Így akár a vérvétel pár perce alatt is olyan dolgokat mesél el nekem, amiket talán még önmagának sem fogalmazott meg sosem. Hiszek abban, hogy már a puszta törődés, a lelki terhektől való megszabadulás lehetősége is sok párt segíthet hozzá a vágyott gyermekhez.
– Alapvető célunk az, hogy – az itt zajló gyógyító folyamat hatására – a lehető legnagyobb legyen az esély a gyermek megfoganására. – mondja Vereczkey doktor – Régebben kevesebb előkészítés után több mesterséges megtermékenyítést, vagy embrió-beültetést végeztek, hátha a sokból egy sikerül. A mi gondolatmenetünk ennek épp a fordítottja. Csak akkor végzünk beavatkozást, ha látjuk, hogy annak eredményességét sem a testben, sem a lélekben zajló kóros folyamatok nem akadályozzák.
– Hihetetlen, de a napok számlálása nélkül is tudjuk, melyik páciensünk jutott el a nagy pillanatig – mondja Eszter. – Érzem, hogy nemsokára hív Margit, Anikó vagy Katalin. És valóban, csöng a telefon. Ha jó a hír, együtt örülünk a babának. Ha nem sikerült a beavatkozás, máris azon gondolkodunk, hogyan segíthetnénk át a párt a csalódáson, hogyan juthatunk el együtt az újabb próbálkozásig.