Baba

Készüljünk az ovira!

Nem korai még? A hosszú nyár után augusztus végén nyitnak az ovik, a leendõ kiscsoportosok családjában már minden a beszoktatásról szól. Milyen lesz az elsõ nap? Elkísértük a hároméves Zsuzsit, hogy meglessük, mi minden történik vele...

Kíváncsiság és várakozás tölti el ilyenkor a kis lurkót: milyen lesz az óvó néni, mit ebédelünk majd, játszanak-e velem a gyerekek? A szülőkben aggodalom és reménység kavarog: hogyan boldogul majd egyedül, vajon mennyit lesz beteg, tudok-e igazán dolgozni tőle? Az oviba járás előtt egy-két héttel térjünk át fokozatosan majdani „menetrendünkre”: reggel keljünk fel időben, öltözködjünk, reggelizzünk tempósan, mintha már mennünk kellene. Sétáljunk el az ovi felé olyan időben, amikor levegőznek az ovisok, így benézhetünk hozzájuk az udvarra. Neked mi tetszik? Mit játszanál, ha már itt lennél? – így kezdhetjük a beszélgetést az elképzeléseiről.

Fokozatos beszoktatás





A legtöbb helyen az első napokban anya is bemehet a csoportszobába, és néhány óráig ott is maradhat. A kiscsoportba lépők az első héten csak fél napot töltenek az oviban, ezután ott is ebédelnek, végül ebéd után ott is alszanak. Már a beíratkozáskor, de legkésőbb az óvodakezdés előtt egy-két héttel tájékozódjunk a beszoktatási rendről. Ehhez igazodva készüljünk fel erre az időszakra. A munkakezdést néhány héttel későbbre időzítsük, hiszen a délelőttöt az oviban töltjük. A kicsik hamar megbarátkoznak egymással és az óvó nénivel, ha a háttérben maradunk. Néhány nap múlva már vidáman dobnak búcsúpuszit anyának.

Elérkezett a nagy nap





Zsuzsi izgatottan ébred. Ma megy először oviba! Anya már sokat mesélt róla, hiszen régóta kérdezgeti, még hányat kell aludnia. És most már egyet sem! Jaj, de várom, jaj, de izgulok, milyen lesz – ezt fejezi ki türelmetlensége. Anya tudja, hogy a gyerektársaság jót tesz kislányának, most mégis elbizonytalanodik, hogy Zsuzsi valóban érett-e az önállóságra. A pedagógusok szerint természetes, hogy a szülő is aggódva áll az új életszakasz előtt, ám fontos, hogy belső tépelődéseit ne érzékelje a gyerek, ne ébresszünk félelmet benne.

Kismama tipp: Tartsunk ki elhatározásunk mellett, és egyértelmű jelzéseket küldjünk neki!

Új barátok

A kapun belépve máris idegen gyerekekkel találja magát szemben Zsuzsi. Öltözködnek, a fogasokon jelek – ez mind ismeretlen, vajon melyik kié? És neki mi lesz a jele? Anyával bemennek a kiscsoportosok szobájába. A gyerekek már csinálnak valamit az asztalnál az óvó nénivel. Fiatal, szőke néni, mosolyogva jön Zsuzsi elé. – Örülök, hogy jöttél – üdvözli. Megmondja a nevét, kérdezgetni kezdi a kislányt. Persze tudna válaszolni, de eddig még nem nagyon volt alkalma idegenekkel megismerkedni. Az új helyzet elől inkább elbújik anya mögé. Úgy látszik, nincs baj, mert anya és az óvó néni jól beszélgetnek. Ez is jelzés a gyereknek: akit anya szeret, abban ő is megbízhat.

Kismama tipp: Könnyebben elfogadja az óvónőt csemeténk, ha látja, hogy jóban vagyunk vele. Többet érünk el tehát, ha néhány barátságos mondatot váltunk vele, mint ha gyerekünket tologatnánk befelé.


Nézzünk körül!





A gyerekek tornyot építenek. – Gyere, mi is építkezzünk velük! – mondja anya, és megindul feléjük. De Zsuzsi egyelőre csak álldogál, és nézi őket. Idegenek és hangosak, és nem is férne közéjük. Nem megy közelebb, inkább leül egy kisasztalhoz. Az első napokban ez természetes. Nézelődik, így ismerkedik a sok újdonsággal. A bátortalan gyereken nem segít, ha kiszemelünk neki egy játszótársat, és odatoljuk hozzá. A bizalom majd kialakul benne, hagyjunk időt a szemlélődésre. A látszólag szerencsétlenül, elhagyatottan üldögélő manó igencsak „dolgozik”: feszült figyelemmel követi a szeme előtt zajló eseményeket. Testtartásán látjuk, hogyan válik egyre inkább részesévé a játéknak: egyre közelebb fordul, már csak a szék szélén ül, végre feláll, néhány lépést tesz a többiek felé, vagy egyszerűen csak minden átmenet nélkül velük nevet, szaladgál. Vérmérséklet kérdése, milyen gyorsan zajlik ez le, nem sürgethetjük.

A csoportban





– Itt van Zsuzsi – mutatja be az óvó néni az új kislányt a többieknek. Minden szempár rászegeződik. Zsuzsi is körbenéz, találkoznak a tekintetek. Amíg ismeretlen arcok néznek vissza, ijesztő helyzet lehet, megnyugtató, ha van köztük egy-két játszótéri barát. Könnyebb az ismerkedés, ha az óvó nénivel már megbarátkozott a kis lurkó. Ebben az életkorban még az anyjához kötődik leginkább a gyerek, az oviban pedig az óvó nénihez. Ha elfogadja őt, mint anya helyettesét, fájdalmával, örömével mer hozzáfordulni, jólesik neki a vigasztalása, bátrabb a gyerekekkel szemben is. Hiszen van egy felnőtt szövetségese, akiben megbízhat, aki megvédi, aki segít neki szükség esetén.

Először egyedül





Jó anyával oviba jönni, nyugodtan lehet nézelődni, hiszen itt van ő is. Olyan, mint a játszótéren, bármikor oda lehet szaladni hozzá. De most elmegy, és ő itt marad egyedül. Anya megígéri, hogy tízórai után visszajön. Az óvó néni az ablakhoz vezeti, kinéznek, integetnek neki. Anya mosolyog, visszaint, és már el is tűnt. A beszoktatás során különösen fontos, hogy a búcsú jól sikerüljön. Semmiképpen nem szabad elosonnunk, még akkor sem, ha csemeténk látszólag ügyet sem vet ránk, és elmélyülten játszik. Egyszer csak abbahagyja, felpillant, és már nem talál minket. Ez rémülettel tölti el, legközelebb jobban őriz minket, vagyis éppen az ellenkezőjét érjük el, mint amit akarunk. Akkor búcsúzzunk el tőle, amikor éppen szünetet tart a játékban. Elég, ha egyszer megöleljük, számára is érthető módon megmondjuk, mikor jövünk vissza.

Kismama tipp: Ne nyújtsuk az elválást hosszas ölelkezéssel, számtalan puszival, visszafordulással még akkor se, ha kisgyerekünk hangosan zokog, belénk csimpaszkodik.


Evés a csoportban





Mielőtt asztalhoz ülünk, a fürdőszobába megyünk. Aranyosak a kis vécék, milyen kényelmes ráülni, ez tetszik Zsuzsinak, ilyen otthon nincs. De nem jó a többiekkel együtt bejönni, és ki törli ki a popsiját? Egyedül még nem próbálkozott ezzel, de a dadus néninek sem mer szólni. Most mi lesz? A leggondosabb felkészülés után is adódnak új helyzetek. Nem baj, az óvónők ismerik ezeket, és felkínálják segítségüket. A kisgyerek egyre több tapasztalatot szerez, ezáltal nő az önbizalma.







Kezdetben nem csoda, ha nem vagy csak keveset eszik. Még az ismert ételek is másképpen néznek ki, más az illatuk. Az is vérmérséklet kérdése, mennyire vállalkozó kedvű, meg meri-e kóstolni az újdonságokat, vagy eleve elzárkózik tőlük. Az étvágy ragadós: ha a csoportban van néhány jó étvággyal, egészségesen evő gyerek, a többiek is kedvet kapnak, ám sajnos fordítva is igaz, a válogatás, turkálás, malackodás is viccesnek számít a kis betyárok körében. Sok szülő tapasztalja, hogy kisgyereke az oviban sokkal rendesebben eszik, mint otthon.


Megjött anya

Zsuzsi egy kirakójáték darabjait illesztgeti, két kislány próbálkozik vele együtt: ez a maci cipője, ez a kabátja. Ekkor érkezik anya. Először óvatosan beles, sír-e a kislánya. Megnyugodva látja, hogy egészen belefeledkezett a játékba, észre sem veszi őt. Megvárja, amíg befejezi a kirakót, és csak utána indulnak haza. „Na, milyen volt, mit csináltatok?” Ritkán érkezik szabatos válasz erre, biztosabb információt kapunk, ha az óvónőtől érdeklődünk. Számos oka lehet, miért nem mesél kisgyerekünk az oviról. Talán még nem tudja olyan jól megfogalmazni az új benyomásokat. A nagyobbak örülnek önálló életüknek, és nem akarják mindenbe beavatni a szülőket. Vegyük figyelembe, hogy amit hallunk, az is kisgyerekünk mindenkori érzelmeit tükrözi. Valószínűleg nem sírt egész nap, ha elkeseredetten fogad, csak éppen nyűgösen ébredt a délutáni alvásból. Előfordulhat, hogy véletlenül fedezünk fel a karján egy harapásnyomot, ő már elfelejtette, hogy délelőtt hajba kapott valakivel egy játék miatt. Meséljük el röviden, mi mit csináltunk, mit ebédeltünk, így előbb-utóbb ő is beszámol a napjáról. Lefekvés előtt, az esti mesénél, összebújásnál pedig hirtelen eszébe juthat, amit ő szeretne elmondani nekünk.

Ötletek a jó kezdéshez:

– Beszéljünk meg az óvónővel néhány látogatónapot!
– Nézegessünk az óvodai életről szóló képeskönyvet!
– Gyakoroljuk az elválást nagyival, barátnővel!
– Válasszunk ki együtt néhány ovis ruhadarabot, kistáskát, hátizsákot!
– A kisgyerekhez igazodjunk a beszoktatásnál: van, akinek hosszabb időre van szüksége.

Balányi Klári

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top