nlc.hu
Baba
Milyen típusú a gyerekem?

Milyen típusú a gyerekem?

Tudós, kreatív, sportoló – már pelenkáskorban megmutatkoznak az alapvetõ jellemvonások.






Dani (6), a Tudós

– Mi a különbség a vírus és a baktérium közt? – kérdezte az ajtóban álló orvost Dani. A doktor bácsi nagy levegőt vett, letette a táskáját, és elgondolkozott volna a válaszon, ha nem akadályozzák meg ebben a gyorsan záporozó további kérdések.
– Ugye a baktérium lehet jó és lehet rossz, a vírus viszont csak rossz lehet? A hidegben a vírus nem tud jól szaporodni? És… tudós leszek, és az atomokkal szeretnék majd foglalkozni – mondja.
Kérdéseit nem lehet egy mondattal elintézni. Néha igenis elfárad a környezete, de őt ez cseppet sem zavarja, kis buldózerként továbbhalad, és kutatja a világot. A mesék, történetek nem kötik le annyira, mint a gyermekenciklopédiák. Főleg a kísérleteket szereti.
Sokszor ül és mosolyog magában. Ilyenkor nem unatkozik. Gondolkozik, kombinál, elmélyül egy témában. Majd feláll, és húzza édesapját az internet felé. Valamire meg akarja keresni a választ. De egyelőre még segítségre van szüksége a tudományos felfedezésekhez.
Átmenetileg.





A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Tudós
Érdeklődő, kíváncsi, már élete első hónapjaiban élénk figyelemmel kísér mindent, ami mozog. Amint elérhetővé válik számára a világ, semmi sincs biztonságban tőle. Nem elégszik meg azzal, hogy szemmel kövesse a dolgokat, mindent meg is akar kaparintani. Később aztán kitartóan foglalatoskodik játékaival – és minden mással, amit megszerez magának. Élvezettel hallgatja, ha felolvasnak neki. Az oviban feltérképez minden zugot, semmi nem marad rejtve előle. Szívesen szegődik idősebb gyerekek vagy az óvó néni nyomába, mert tőlük mindig meg lehet tudni valami újdonságot.




 


 



 


Amire szüksége van a Tudósnak
Türelem és idő – Szereti, ha gyakran és hosszú ideig foglalkoznak vele.
Átgondolt és érthető válaszok – Nem vesz be akármit, már meglévő tudását egyezteti a frissen hallottakkal.
Friss levegő – Kis biztatásra szorul, ha levegőzésről, mozgásról van szó. Ne hagyjuk, hogy szobatudós váljék belőle!
Társas kapcsolatok – Ne higgyük, hogy az okos gyerek elegendő társaság önmagának, még ha látszólag remekül érzi is magát a szobájába visszahúzódva. Mutassuk meg neki, hogy jó dolog másokkal együtt játszani!
Kiegyenlítő pólusok – Ne hagyjuk, hogy állandó kérdezősködésével teljesen kisajátítson magának, vagy elhatárolódjon más természetű testvéreitől. Nemcsak képes ismeretterjesztő könyveket nézegetünk, hanem hugi verses mondókái is sorra kerülnek, és a sportoló öcsivel is mindennap futkározunk néhány kört.
És így fejlődik majd
Ha komolyan vesszük őt, kérdéseit többnyire szívesen és körültekintően megválaszoljuk, öntudatos, nyílt felnőtté válik.





Anna (5), a Kreatív
Anna kisbabakorától élénken figyelte a körülötte zajló eseményeket, nagyon hamar elkezdte felfedezni a világot és benne saját magát. Az unalom mindig ismeretlen fogalom volt számára.
A meséket továbbgondolja, átkölti és lerajzolja. Az énekek és mondókák is hamar képregény formát öltenek. Ha hajnalban jön az ötlet, pizsamában rajzol, majd este folytatja, egész nap tervezve a részleteket.
Kiskorától origamizik. Eleinte ő találta ki a figurákat, most már könyvből hajtogatja, színezi a legnehezebbeket.
Kis hegedűjével a hóna alatt reggelente lemegy Laci bácsihoz, a házban lakó zenetanárhoz. Komoly tervei vannak. Szeretné eljátszani a Négy évszakot.
Szabad délutánja alig van, mindig kell valami program, hogy elemében érezze magát (táncház, koncert, jó barátok a Szent István parkban).
Játék közben belebújik a Porceláncica vagy Gombóc kutya szerepébe. Egy személyben igazi bohóc és királylány.
De ha kérdik: állatvédő lesz és festőművész. És persze anyuka.






A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Kreatív
Már csecsemőkorában igen tevékeny. Mindent pontosan megfigyel, éberen fülel, és korán jól eljátszik egyedül – néha meglepően hosszú ideig. Jól összpontosít. Játékaival nemcsak rendeltetésszerűen játszik, hanem új lehetőségeket is felfedez bennük, sőt a háztartásban fellelhető bármelyik tárgy ötleteket ébreszt benne. Néha túlpörög, tevékenységei, gondolatai magukkal ragadják. Ilyenkor aztán be nem áll a szája, máskor visszavonul a szobájába – persze ilyenkor sem unatkozik, fantáziavilágában nincs mindig szüksége másokra.


 


 


 


 


Amire szüksége van a Kreatívnak
Zavartalan játék – Ne zavarjuk, ha egyedül játszik, töpreng, vagy éppen megfigyel valamit.
Ingergazdag környezet – Hogy ne unatkozzon, mindig újabb élményeket kell kínálnunk neki: erdei kirándulás, múzeumlátogatás, táncház, látogatás a nagyinál vagy egy baráti családnál.
Kevés, de érdekes tárgy – Kreativitását fékezi, ha telezsúfoljuk a szobáját. Kevesebb játékkal jobban elfoglalja magát, ha azok sokféle játéklehetőséget rejtenek magukban: érdekes képeskönyvek, egy láda tele régi ruhákkal, kacatokkal, később egy földgömb.
Társas kapcsolatok – Egész jeleneteket eljátszik egyedül is, egymaga megszemélyesítve Hófehérkét és a gonosz mostohát, mégis jó, ha gyakran találkozik kortársaival.
Szellemi táplálék – Fantáziáját sok-sok mesével, mondával, igaz történettel táplálhatjuk. Ezeket továbbfűzve, újra-meg újra átélve fejlődik gondolkodása.
És így fejlődik majd
Sok rendkívüli tehetség kezdte Kreatívként az életét. Gyerek- és felnőttkorban egyaránt élvezik ezt a képességüket. Hát klassz is, amikor a hobbink egyben a munkánk is!





Dávid (4), a Sportoló
Járni még nem tudott, de a szobai trambulinon ugrálni igen. Ma már pördül egyet ugrás közben, vagy spárgába dobja szét a lábait.
Még bizonytalanul járt, de a focilabdába már bele tudott rúgni. Mulatságos volt a dülöngélő kisember biztos labdakezelése.
A kismotor nem kihívás. Kizárólag három évvel idősebb testvére biciklije, rollerja és gördeszkája érdekli.
A gyaloglást nem neki találták ki, ő szökdel vagy szalad. Mindenhova felmászik, bemászik, lecsúszik, felkapaszkodik és leugrik. Nem állóvíz mellette az élet. Ha csendben ül, az biztos jele annak, hogy lehet máris a lázmérőért szaladni.
A zene és a tánc a mindene. Zeneszóra azonnal felkapja a fejét, és táncba kezd. A családot pedig folyamatos edzésben tartja. Ha így megy tovább, mindenkinek választania kell valamilyen sportot a családban, ha néha utol akarja érni a kis örökmozgót. Mert a tempót mindig ő diktálja.





A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Sportoló
Már a pelenkázón az izmait fitogtatja! Lábacskáival ugyancsak megdolgozza anya hasát, míg tisztába teszik. Később sem adja alább: legalább három kör futás a lakásban, míg el lehet csípni a pelenkacseréhez. Mellette aztán nem gond a fogyókúra, személyi edzőként hajkurássza szüleit a különböző mozgásos tevékenységekre. Testi erejéhez és mozgékonyságához jó kézügyesség is társul: szeret építkezni, barkácsolni. Toronyépítés kockákból vagy szaltó a trambulinon – tulajdonképpen mindegy is, csak sikerüljön. Mozgás, erő, ügyesség kell mindkettőhöz, és mindkét tevékenységnek nagyszerű az eredménye. Nem csoda, hogy a kis sportoló többnyire jókedvű: kiválóan bánik a testével, és ez rengeteg sikerélményt nyújt neki.


 


 


 


 


 


Amire szüksége van a Sportolónak
Nagy mozgásszabadság – Először mindig mozgásigényét elégítsük ki, ez nála alapszükséglet.
Értő figyelem – Figyeljünk a jelzéseire, és magyarázzuk el pedagógusainak is, hogy nyugtalansága csak a mozgáshiányból ered, tud fegyelmezetten is ülni.
Csapattársak – Keressünk lehetőséget arra, hogy kortársaival együtt mozoghasson, összemérje velük az erejét. A csapatjátékok a legalkalmasabbak erre, az egyesületi sport jó személyiségépítő erő.
Nyugvózónák – Az örökmozgónak is szüksége van pihenésre. Alakítsunk ki szobájában izgalmas kis kuckót, és vonuljunk vissza vele ebéd után és az esti lefekvés előtt legalább fél órával képeskönyvet nézegetni, beszélgetni.
Sokoldalú támogatás – A sportolásnál előnyösnek bizonyuló tulajdonságait más területen is hasznosíthatja, például modellezésnél, szerelésnél, barkácsolásnál, kézműveskedésnél is. Sőt tudományos ismeretterjesztő könyvet vagy életrajzi regényeket is szívesen olvasgat majd, ha az a sportról vagy valamelyik sztárról szól.
És így fejlődik majd
Aki korán kezd sportolni, teljesítményével már az iskolai tornaórán kiemelkedik. A kortársak elismeréssel néznek rá, közkedvelt személyiség lesz. A sport a társas kapcsolatok szervezője és ösztönzője is lesz egyúttal.





Emma (5), a Társasági ember
Emma csupa öröm, játék és nyitottság. Élvezettel, aggályok nélkül mozog a felnőttek és a gyerekek között. Gyorsan feloldódik az új közegben, mozgékony, vidám és közvetlen kisgyerek. Egy percig sem hezitál ha valakit meg akar szólítani, odapattan, és beszélget, játékba kezd bárkivel. Ugyan hajlandó időnként egyedül elmélyülten játszani, de egyértelműen a társaságot szereti leginkább, azt, ha emberek között van, a velük töltött időt igényli és élvezi igazán.
Nagyon ragaszkodik a bölcsődés barátaihoz, de sokszor halljuk a gondozónőktől, hogy Emma igencsak kemény kézzel jár el, és így érvényesíti akaratát. Szereti, ha a dolgok az ő szája íze szerint történnek.
Biztonságban érzi magát. Bátran nekivág akkor is, ha idegen helyen kell megtalálnia valamit. Legföljebb kérdezősködik, de ez neki nem probléma.
A közvetlensége, fesztelensége gördülékenyen segíti át minden helyzeten. Ha egy felnőtt, akár ismerős akár idegen, határozottan lép fel Emma incselkedését látva, ő egy ellenállhatatlan mosolyt dob ajándékba, és fut is tovább barátaihoz.







A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Társasági ember
A barátságos, mosolygós kisbaba annyi kedves visszajelzést kap még a babakocsiba betekintő idegenektől is, hogy már az első életéve végére szívébe zárja a világot. Lehet, hogy a szülei is megerősítik elismerésükkel közösségi magatartását. Tárt szívvel közeledik mindenki felé. Az oviban igen kedvelt, központi személyiség lesz a társas kapcsolatot kezdeményező gyerek. Később örömmel szervezi a közös tevékenységeket, segít, bátorít, mindenkihez van egy jó szava.



 


 


 


 


Amire szüksége van a Társasági embernek
Jóindulatú hozzáállás – A nyílt, kezdeményező gyerek számára nagyon fontos, hogy pozitív visszajelzést kapjon környezetétől. Az elismerés jót tesz az önérzetének, és biztosítja jó hangulatát.
Védelem a kizsákmányolástól – A kis angyal szívesen eleget tesz minden kérésnek. Igyekezetében erőn felül is teljesít, nekünk kell vigyáznunk a határaira.
Egészséges önzés – Tanítsuk meg arra, hogy saját akaratát is érvényesíteni tudja. Rá kell ébresztenünk, hogy nemet is lehet mondani.
Saját kívánságok – Az adok és kapok álljon egyensúlyban a mérlegen. Vegyük komolyan a gyerek igényeit akkor is, ha nem ordítva, toporzékolva követelőzik – ez az angyalka sosem tesz ilyet, legfeljebb kér. Annál inkább halljuk meg!
Más irányú támogatás – Mielőtt feloldódna a közösség boldogítása közben, irányítsuk a figyelmét önmagára. Sportolással saját testére, zenéléssel emellett még egy hangszerre is összpontosítania kell.
És így fejlődik majd
A legtöbb gyerek, aki kiskorában ilyen nyitott, később is megőrzi ezt a tulajdonságát. A közösség számára, ahol él, nagy áldás az ilyen személyiség, és a társaság központi alakja lehet.

Összeállította Balányi Klári és Maros Eszter


Mi az erőssége?
Ha csemetéje elmúlt már két és fél éves, töltse ki a Kismama Magazin 2006/10. számában található tesztet és megtudhatja, mely területen rendelkezik a kis lurkó különleges adottságokkal.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top