Baba

Mit ne kapjon a baba?

Tényleg olyan nagy baj, ha megcukrozzuk a baba ételeit, és néha-néha kekszet nyomunk a kezébe? Vagy a bajok ott kezdõdnek, amikor egész nap csak édességet eszik, és már a zöldségek látványától is rosszul lesz?

Vajon mi befolyásolja a gyerek ízlésének alakulását? Ha kezdettől fogva csak egészséges ételeket kap, később is azt fogja szeretni? Reméljük, így lesz! Az első évek nagyon meghatározóak, ekkor formálódik a kicsi ízlése. Ám ne feledkezzünk el arról a rengeteg hatásról, amely mind befolyásolja, mit eszik szívesen.
Elsőként a családtagok szokásait és kedvenceit kell említeni: hosszú távon nagy valószínűséggel azt szereti meg a gyerek, amit szüleitől lát. Hiába adunk neki zöldségpürét, friss gyümölcsöt, ha szülei csak tésztát és húst esznek.
Az első években biztosan nem fog olyasmit enni a kicsi, ami be sem kerül a bevásárlókosárba. Ezért célszerű előre megtervezni, mit fogunk vásárolni, és tartsuk is magunkat ehhez. Előre megállapodhatunk a gyerekkel abban is, hogy mit kaphat, és mit nem, ettől pedig még hiszti hatására sem tanácsos eltérni.
Befolyásolhatják a kisgyerek kívánságait a tévéreklámok is, ezekben főként édességeket népszerűsítenek a gyerekműsorok között. A kicsik még nem tudnak különbséget tenni reklám és mese közt, ezért egészen biztosan vonzónak, kívánatosnak fogják találni azt, amit ott látnak.
Az idősebb testvérek, a nagyszülők nem mindig hajlandóak elfogadni azokat a korlátozásokat, amelyek a két éven aluli kicsiknél ésszerűnek látszanak. Ha a nagyok túrórudit, csokit esznek a kicsi szeme láttára, biztosan nyújtogatni fogja érte a kezét. Bizonyos édességeket azonban a fogak egészsége érdekében feltétlenül érdemes kitiltani a házból: ilyen a cukorka, a nyalóka, a gumicukor.
Törekedjünk arra, hogy a gyerekek ne kapjanak ajándékba édességet. Ezzel ugyanis csak a fontosságát hangsúlyozzuk. A teljes tiltásnak manapság valószínűleg nincs értelme, ám az ésszerű korlátok fontosak.






Virsli, felvágott, készétel
Nem létezik olyan hivatalos babatáplálási ajánlás, amely kijelentené, hogy bizonyos ételeket nem szabad adni a babának. Az Egészségügyi Világszervezet például csak a cukros üdítőitalt emeli ki, mint a gyerekek egészségére különösen ártalmas, ezért kerülendő innivalót. Ha azonban hosszú távon is egészséges táplálkozásra törekszünk, elkerülhetetlen, hogy több tételből álló listát állítsunk össze a kerülendő ételekről. Például virslit, felvágottat, készételt sem tilos fogyasztani, de kétéves kor alatt ezek akár károsak is lehetnek. Többségük nagy energiatartalmú, zsíros, rengeteg adalékanyagot, például ízfokozót (nátrium glutamátot) és sok sót tartalmazó termék. Ésszerű, ha a család csak néha vásárol ilyesmit, s helyette otthon készít olyan húskrémeket, sülteket, amelyek kevésbé zsírosak és sósak, kenyérre kenve pedig még finomabbak is, mint a megszokott felvágottak. Rendkívül elterjedt a leveskockák és az úgynevezett ételízesítők használata. Ez utóbbiak voltaképpen por alakban árusított leveskockák, egyik fő alkotóelemük ugyancsak az ízfokozó nátrium glutamát. Ezek használata szomorúan egyhangúvá teszi az ételek ízét.
Egyes készen kapható élelmiszerekkel, például a gyümölcsjoghurttal, pudinggal, tejberizzsel az a probléma, hogy túl sok cukrot tartalmaznak, gyümölcs csak feldolgozott, főtt formában van bennük, és szinte mindig található bennük mesterséges aroma, színezék. Túl azon, hogy a mesterséges ízekre szoktatott gyerek vízízűnek fogja találni még a legfinomabb, érett gyümölcsöt is, ezek a tökéletesen felesleges vegyi anyagok sajnos gyakran okoznak allergiát is. A sok cukrot tartalmazó nyalánkságok tápértéke is rendkívül alacsony, vagyis hasznosítható ásványi anyagokat, vitaminokat, értékes fehérjét alig tartalmaznak, ezért inkább hizlaló édességnek számítanak, mint egészséges ételnek.
Éppen ezért érdemes arra törekednünk, hogy családunk étrendjében sok zöldség, gyümölcs, hús szerepeljen, lehetőleg valódi, értékes összetevőkkel és fűszerezéssel. A melegházból, távoli vidékekről származó zöldség nem mindig kifogástalan állapotú, bár jól nézhet ki. A nem szabadföldi zöldség nitráttartartalma veszélyesen magas lehet, a távolról érkező gyümölcsöknél a szállítás miatt tartósító vegyszereket is be kell vetniük a termelőknek. Ezért a friss szezongyümölcs, -zöldség mindig jobb, még akkor is, ha így nem túl változatos a csecsemő étrendje.

Mit kerüljünk, és mit adjunk helyette?
Cukorka, nyalóka, gumicukor: friss gyümölcs, házi készítésű sütemények, jó minőségű csokoládé, néha egy-egy túró rudi
Ketchup: cukrot és felesleges kalóriát nem tartalmazó paradicsompüré
Nátrium glutamátot tartalmazó ízesítők, fűszerkeverékek: egyszerű fűszerek, például oregáno, bazsalikom és így tovább
Álgyümölcstea (barackÍZŰ): valódi, szárított gyümölcsből, csipkebogyóból készített tea
Szörp, üdítő műgyümölcsből jó sok cukorral és színezékkel: gyümölcscentrifugával készített gyümölcslevek hígítva, száz százalékos dobozos gyümölcslevek hígítva, házi készítésű szörp mézzel, házi készítésű gyümölcsturmixok
Nyers húsok, nyers tojás, füstölt húsáru: mivel ezek az ételek kórokozókat tartalmazhatnak, ezért helyettesítsük hőkezelt, vagyis kellően átsütött, főtt termékkel.

Hogyan előzhetjük meg az allergiát?
Táplálékallergia sűrűbben fordul elő a fejlett országokban, éppen ezért itt általában nem javasolják a leggyakoribb allergének bevezetését a csecsemő étrendjébe. Az Egyesült Államokban például a hazai ajánláshoz hasonlóan a tehéntej és a tejtermékek egyéves korig vannak tiltólistán, a tojás kétéves korig, a mogyoró, a hal és a dió hároméves korig. A javaslat mögött az a megfontolás áll, hogy a diétás időszak alatt a gyerek szinte mindig „kinövi” túlérzékenységét.


Egészséges alternatívák





Kapros csirkeleves
– leveskocka nélkül
Hozzávalók öt személynek:
40 deka csirkemellfilé, 60 deka krumpli, egy csokor kapor, 20 deka kínai kel, egy szál póréhagyma, őrölt gyömbér, jódozott só, egy teáskanálnyi mustár, négy evőkanál étolaj
Daraboljuk fel kis kockákra a csirkehúst, majd nagyobb lábasban kezdjük pirítani négy evőkanál olajon. Szórjuk meg két kávéskanálnyi őrölt gyömbérrel, sózzuk meg, adjunk hozzá egy teáskanálnyi mustárt. Gyakori kevergetés közben pirítsuk öt percig. Ezután tegyük a lábasba a megtisztított, kockákra darabolt krumplit, a felkarikázott póréhagymát és a csíkokra vagdalt kínai kelt. Tálalás előtt szórjunk bele egy csokornyi aprított kaprot.
Aki sűrűbben szereti, behabarhatja a levest két deci joghurt és egy evőkanál liszt csomómentes keverékével. Akkor kell a levesbe önteni, amikor forr, és sűrűsödésig kevergetni.
A babának turmixoljuk össze a joghurtmentes változatot: egy kis hús, krumplidarabkák, póréhagyma és kínai kel lesz a finom kapros pürében, melyet nyolc hónapos kortól adhatunk.





Tonhalas kosárkák
– bolti pékáru helyett
Hozzávalók nyolc kosárkához:
Három darab (egyenként körülbelül 10 dekás), előző nap héjában megfőzött krumpli, hat evőkanál liszt, három evőkanál étolaj, jódozott só, négy paradicsom, egy kicsi tonhalkonzerv (14 dekás), oregánó
Hámozzuk meg, majd reszeljük le kislyukú reszelőn a krumplikat. Gyúrjuk össze alaposan a liszttel és az olajjal, majd formázzunk belőle nyolc gombócot. A gombócot lapítsuk szét tenyerünkkel, majd nyomkodjunk a közepébe öblöcskét, peremét pedig magasítsuk meg egy kicsit. A paradicsomokat mártsuk egy pillanatra forrásban levő vízbe, és húzzuk le a héjukat. Daraboljuk fel, nyomkodjuk ki egy picit a levét (ezt használjuk fel másra, például igyuk meg), a húsát pedig osszuk szét a kosárkákba. Sózzuk meg egy picit, osszuk szét a nyolc kosárka közt a tonhaldarabkákat, majd mindegyiknek szórjuk meg a tetejét oregánóval. 200 Celsius-fokosra melegített sütőben harminc percig sütjük.
A kosárkák egyéves kortól adhatók.
A tészta egyébként nagyon jól formálható, és a kicsik különösen élvezik, ha ők is sodorgathatják. Kígyót, csigát például mindenki tud készíteni, tízóraira, uzsonnára remek rágcsálnivaló lesz belőle, ha kisütjük a remekműveket. A megadott tésztamennyiségből egy egész tepsire való készíthető. Sütés előtt kenjük be a tetejét tojással
A csigák nyolc hónapos kortól adhatók.

Banános omlett – édesség helyett
Hozzávalók két adaghoz:
Egy nagy, érett banán, egy tojás, egy deci tej, két evőkanál liszt, őrölt fahéj, egy vékony szelet vaj
Törjük fel a tojást, majd keverjük össze csomómentesen a tejjel és a liszttel. Hámozzuk meg a banánt, és vágjuk karikákra. Forrósítsuk meg a palacsintasütő serpenyőben a vaj felét, majd rakosgassuk bele egymás mellé a banánkarikák felét. Szórjuk meg fahéjjal. Két perc elteltével fordítsuk is meg a karikákat két villa segítségével, majd kanalazzuk rájuk a tészta felét. Ha az alja megsült (ez nagyon gyorsan megy), fordítsuk meg lapáttal úgy, ahogy tudjuk. Könnyebb a fordítás, ha több kisebb szigetet sütünk egyidejűleg. Körülbelül egyperces sütés után már kész is van. Ezután nekiláthatunk a következő adagnak.
Egyéves kortól adható.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése