Baba

“A hiperaktív gyerekeket is teljesen leköti a sakk” – sakkmeseszakértőkkel beszélgettünk

Nem csak a matekos agyú, elvont fiúknak való a sakk, ráadásul már az óvodában el lehet kezdeni. A gyerekeket ez nemhogy nem untatja, hanem lelkesíti. Peksa Kamilla és Fehér Zsuzsa sakkmesével tanítja a kicsiket.
Merthogy úgy történt a dolog, hogy Fehérség meg Feketeség valaha különálló ország voltak, csak a rosszindulatú varázsló, Kesermag, hogy legyen végre alkalma a feszültségkeltésre és gonoszságra, rút varázsige-kombinációjával földrengést idézett elő, így keveredett össze a két ország, és ez az oka annak, hogy fekete és fehér négyzetek a sakktáblán váltják egymást. Ettől a népek még jóban lettek volna, de Kesermag egy alávaló ötlettől vezérelve egymás ellen uszította a két királyt, és azok – korábbi barátságuk ellenére – hadat üzentek egymásnak. Kijelentették– valójában a varázsló sugallatára –, hogy egymás közelébe nem lépnek, és egy átok hatására a cipőjük fűzője is összeköttetett, ez az oka annak, hogy egynél többet nem tudnak lépni a táblán.
 

Ebbe a mesevilágba, Hamvas Herold fehér király, Kormos Kázmér fekete király és alattvalói társaságába csöppen az a gyerek, aki sakkozni tanul óvodásként vagy kisiskolásként a Pepita kódex segítségével. Minden lépésnek és minden szabálynak oka van a mesében, ezáltal érthetőbbé és érdekesebbé válik számára.

Szerintem ez mellesleg felnőtt aggyal is jobban követhető.

Hiszen az, hogy a királynő bármerre és bármennyit léphet, míg a többi bábu nem, csak mert ez a szabály, nekem is kevésbé tetszik annál, mint hogy Jázmin királynő babakorában smaragdmedált kapott a jótündértől, és így képessé vált a varázsló átka ellenére bármerre és bárhogyan haladni.

Fehér Zsuzsa és Peksa Kamilla sakkoktatók, a mesekönyv szerzői, úgy alakították a történetet, hogy se a fehérek, se a feketék ne számítsanak gonosznak, és hogy a kettejük közötti ellentét kívülről jöjjön, így a végén feloldható legyen (a mese végén a két ország kibékül, csak néha lovagi tornát rendez). A lányoknak szerelmi szálat fűztek a történetbe, és figyeltek arra, hogy legalább annyi lány-, mint fiúszereplő legyen.

A mesét egyébként a gyerekek inspirálták, mert a sakktanítás helyettesítéssel kezdődött. Kamilla egy ismerős helyett ugrott be tanítani, és hirtelen nem jutott más az eszébe, így egy mesén keresztül magyarázta el a lépéseket. A következő órán a gyerekek már maguk kérdezték: “mi történt ma Pepitaországban, Kamilla néni?”

Peksa Kamilla
Peksa Kamilla

Tapasztalatuk az, hogy a gyerekek lelkesednek a történetért, és szívesen járnak órára.

Egy óra általában 30, év vége felé 45 perc, amibe egy rövid mese és utána az abból kiinduló gyakorlat is belefér. Persze mindez függ a gyerekek korától, hiszen egy négyéves figyelme nagyon is eltér egy ötévesétől, bár mindez egyénenként változik. “A sakkadás összetett gondolkodást igényel, a mattadás pedig még inkább. Legtöbben az iskolában tudnak először végigjátszani egy partit, de vannak öt-hat évesek, akiknek már a matt is megy” – mondja Kamilla.

A szerzőpáros hangsúlyozza, hogy az órákon és a könyvvel nem sakkmestereket képeznek, nem elsődleges céljuk sakkozók nevelése, hanem inkább az, hogy visszaadják a játékot a családoknak. Sokszor látják, hogy a szülők már középsőben az iránt érdeklődnek, megy-e versenyre a gyerek, ez pedig nagy és szükségtelen súlyt rakhat a kicsire.

“A sakk persze egy verseny. Mi nyerni tanítjuk a gyerekeket abban az értelemben, hogy amikor valaki őrjöng a győzelmi mámorban, akkor gratulálunk neki, és megkérjük, hogy forduljon a veszteshez, aki most valószínűleg rosszul érzi magát, köszönje meg neki, hogy játszott vele. Ettől kezdve a vesztesek is érzik, hogy fontosak” – fejti ki Zsuzsa.

A játék több képességet is fejleszt, amelyekre a gyerekeknek a későbbieknek is nagy szükségük lesz:

a szabálykövetést, ami 4-5 éves korban különösen problémás, a kreativitást, a logikai készséget, a rövid távú memóriát, a térlátást és a koncentrációt.

“Ami pedig különösen fontos, az annak belátása, hogy ha megteszel egy lépést, akkor annak következménye lesz. Ezt a gyerekeknek meg kell érteniük, és nem könnyű feladat, ahogy az sem, hogy a döntéseket önállóan hozzák meg. Meg kell hogy mondjam, ez általában a csoport felét frusztrálja. Még akkor is, ha egy lépés lehető legrosszabb következménye az lehet, hogy elveszti a partit” – meséli Kamilla. Kiemelendő még a szociális készség, hiszen veszíteni és nyerni is meg kell tanulni, továbbá a fantázia, hiszen a sakkhoz, bárki bármit is gondol, mindig kell egy jó ötlet.

Az órákra részképesség-zavaros gyerekek is járnak, és gyakran előfordul, hogy velük van a legkevesebb probléma, és a hiperaktívnak mondott kicsiket végig leköti a sakkcsoport.

Máskor persze külön kell készülni miattuk, esetleg a csoportot úgy bontani, hogy több figyelmet kapjanak. “Ezeknek a gyerekeknek azért is jelent sokat, hogy mi nem adjuk fel a beléjük vetett hitet, mert gyakran nem veszik őket gyerekszámba az óvodában – mondja Zsuzsa. – Nekik ez az élmény a későbbiekben is számíthat az élet más területein is. Sokszor hálálkodnak a szülők, mert a fejlesztők egy része már lemondott a gyerekükről, nálunk pedig elkezdett fejlődni.”

A sakkoktatók a különösen tehetséges gyerekeket továbbküldik klubfoglalkozásra, természetesen csak ha van kedvük menni, de hangsúlyozzák, a tehetség nagyon hullámzó: van, aki eleinte nem ért semmit, és egyszer csak minden összeáll a fejében, olyan is, aki öt-hat évesen elképesztő sebességgel halad, de vigyázni kell, főleg otthon, hogy ne terheljék őket nagy elvárásokkal, mert a kudarcokat utána így nehezebben fogják elviselni. Hagyni kell őket, hogy a természetes igényeik után menjenek.

Kamilla és Zsuzsa több kerületi óvodában is tanít, de mióta megírták sakkmesekönyvüket, a Pepita kódexet, több oktató is használja a módszerüket az óvodai sakktanításban. “A sakk arra is jó, hogy összehozza a családokat – mondják a könyv szerzői –, többször hallottuk ugyanis, hogy a gyerekek elővették otthon a táblát, és bevonták a szülőket játékba. Órákon át együtt játszottak. Ennél jobb visszajelzés nem is kell!”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top