Végre bemutatták az élőszereplős Barbie-filmet, és soha nem nyitott még ilyen jól egyetlen olyan film sem, aminek női rendezője volt. Az első hétvégéjén állítólag csak az Egyesült Államokban 115 millió dollárt (közel 40 milliárd forintot) hozott a konyhára, a többi piacot is számolva pedig 377 millió dollár (kb. 129 milliárd forint) volt a bevétel.
Hullámhegyek és hullámvölgyek
Ez az összeg nyilván az elkövetkezendő hetekben növekedni fog, és a Mattel dörzsölheti a markát, ugyanis valószínűsíthető, hogy a játék babák iránt is megnő majd a kereslet. Egyes források szerint a gyűjtői piacon már érződik némi mozgolódás, egyre nő az érdeklődők száma, egyre nőnek az árak. Marl Davidson, aki már régóta foglalkozik Barbie babákkal, azt mondta, hogy az árak mintegy 25 százalékkal emelkedtek az elmúlt hónapokban, és az ő oldalán is megháromszorozódott a látogatók száma.
Azok a babák, amik a gyűjtőket is érdekelhetik, azok ára általában 100 dollár (kb. 34 ezer forint) körül van, míg a többiekért 10-30 dollárt kérnek. Ami viszont az első kiadást illeti, az használt állapotban is több ezer dollárt ért, egy teljesen hibátlan baba pedig huszonhétezer dollárt (több mint 9 millió forintot) is érhet, és bizony nagyon szerencsés, akinek sikerül rábukkanni egy ilyen példányra.
Dr. Lori Verderame művészettörténész szerint a film nagyjából 60 százalékkal növelte a keresletet, és bizony olyan ritka babák is felbukkantak, amikkel korábban nem lehetett találkozni, azokra valaki nagyon vigyázott. Mindez persze azzal is jár, hogy olyanok is megjelennek a piacon, akiknek nincs sok tapasztalatuk, nem tudják, hogy egy babának mennyi az értéke.
És persze van, aki most sokat kaszál. Egy Los Angeles-i gyűjtő azt állítja, hogy soha nem fizetett 230 dollárnál többet egy Barbie-ért, de elmondta, hogy a gyűjteményében lévő babák közül sok felértékelődött, mióta megvette őket. „Úgy érzem, hogy pénzügyileg nagyon sokat köszönhetek Barbie-nak, pedig 1991 óta rengeteg pénzt fektettem a gyűjteményembe” – mondta.
A Barbie baba történetét nyilván sokan ismerik, de azért vegyük át az ismétlés kedvéért. 1959. március 9-án mutatták be a Barbie babát a New York-i Nemzetközi Játékvásáron. Az Egyesült Államokban korábban nem nagyon létezett hozzá hasonló játék baba, ezt a piaci rést fedezte fel Ruth Handler, aki észrevette, hogy lánya, Barbara szívesen öltözteti felnőtt ruhákba papírbabáit, és felvetette férjének, a Mattel játékvállalat egyik alapítójának, hogy szükség lenne egy felnőtt öltöztetőbabára.
Eleinte senki nem lelkesedett az ötletért, de Ruth Handler számítása csak bejött, a Mattel mára több mint egymilliárd Barbie babát adott el, ez lett a cég legsikeresebb terméke. Persze az elmúlt bő hatvan év alatt akadtak hullámvölgyek is, 2014 és 2016 között is volt egy nagy visszaesés, és ugyan voltak azóta jó évek, a filmre is biztosan egyfajta mentőövként tekint a Mattel. Mindeközben Barbie és világa persze komoly átalakuláson ment keresztül, és nem mindig sikerült eltalálni, hogy mire is van igénye a vásárlóknak, illetve a gyermekeiknek, hat évtized alatt voltak óriási és nem annyira nagy bukások is.
Nem lehet elvárni, hogy 64 évig minden tökéletes legyen. Egyszer fent vagyunk, egyszer lent.
–nyilatkozta James Zahn, a The Toy Book kiadvány vezetőszerkesztője.
Íme néhány furcsaság a Barbie családból, amelyek fogadtatása nem úgy sült el, ahogy a tervezők szerették volna, és bukás lett a játék vége.
1. A várandós Midge baba
Az egyik termék, amivel úgy tűnt – fogalmazzunk úgy – mellényúltak, az a Midge baba volt, amit a kétezres évek elején dobtak piacara. Barbie legjobb barátnőjének levehető hasában egy baba volt, és ugyan elvileg Midge felnőtt nő volt, egyesek szerint a baba a tinédzserkori terhességet népszerűsítette. A Walmart áruházláncnak a vásárlók tiltakozása miatt le kellett vennie a polcról a játékot.
Zahn szerint valószínűleg az időzítés volt rossz, ma már talán nem okozna ilyen felháborodást egy várandós játék baba. Hozzá kell tenni, aki a felhördülés ellenére vett ilyen babát vagy máshogyan került a birtokába, az szerencsésnek mondhatja magát, egy gyűjtő szerint most akár 400 dollárt (kb. 137 ezer forintot) is megér újszerű állapotban.
2. Ken barátja, Allan
Ugyan nagyon sokaknak Allan lett a kedvenc karaktere a Barbie filmben, a való életben Ken legjobb barátja, Midge későbbi férje nem igazán lett népszerű a gyerekek körében, még azután sem, hogy eltűntettek egy “l” betűt a nevéből, és Alanre keresztelték. Vajon mit szólt ehhez Ruth Handler veje, Allen Segal, akiről a baba a nevét kapta?
3. Skipper kamasz(k)odik
Skippert, aki 1964-ben Barbie húgaként csatlakozott a termékcsaládhoz, már jobban elfogadták, ám 1975-ben bemutatták a serdülő Skippert, akinek meg kellett tekerni a karját, és akkor magasabb lett, illetve megnőttek a mellei, és ezt persze vissza is lehetett csinálni, ez sokaknál kicsapta a biztosítékot.
4. A matek nehéz
Ahogyan a Teen Talk Barbie-val is sokaknak akadt problémája, az 1992-ben bemutatott babák egy bizonyos százalékát úgy programozták, hogy azt mondja, „a matek nehéz”. A gyártót ért kritika miatt bejelentették, cserét ajánlanak fel mindenkinek, akinek a játéka „nem szereti a matematikát”.
Később pedig amiatt került nehéz helyzetbe a Mattel, mert az I Can Be a Computer Engineer című könyvben Barbie-t úgy ábrázolta, mint aki nem ért a számítógépekhez, és két férfi barátját kérte meg, hogy segítsen neki megoldani informatikai problémáit, ráerősítve ezzel a negatív nemi sztereotípiákra.
5. Tanner elvégzi a dolgát
Az altesti humort sokan kedvelik, de amikor piacra dobták Barbie kutyáját, Tannert, aminek az volt a különleges képessége, hogy tudott enni és üríteni, annak nem lett jó vége. Bár a terméket nem azért vonták vissza, mert egyesek úgy gondolták, hogy ez elég gusztustalan ötlet, hanem azért, mert félő volt, hogy a készlethez tartozó lapát mágnesét lenyelhetik a kisgyermekek.
6. Oreo Fun Barbie
Az, hogy két cég összefog, és közösen dob piacra egy terméket, nem ördögtől való dolog, az Oreo keksz gyártója és a Mattel viszont biztosan megbánta, hogy 1990-ben bemutatták a fekete bőrű Oreo Fun Barbie-t, ugyanis rengeteg kritikát kaptak, mert az oreo szónak van egy sértő jelentése is, vannak, akik olyan fekete emberekre használják, akik úgy próbálnak viselkedni, mint a fehérek.
7. Video Girl Barbie
Félrecsúszott az is, amikor a Mattel megpróbált haladni a korral, 2010-ban rukkoltak elő a Video Girl Barbie-val, amiben egy valódi kamerát helyeztek el, még kijelző is volt rajta. Az FBI azonban aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a babával egyes felnőttek visszaélhetnek, hogy az potenciálisan felhasználható gyermekpornográfia rögzítésére. Ugyan nem volt tudomásuk olyan esetről, amikor ez meg is történt, de úgy gondolták, jobb, ha figyelmeztetik a vásárlókat.
8. Hello Barbie
Öt évvel később mutatták be a Hello Barbie-t, és ez a baba is aggályos volt adatvédelmi szempontból, ugyanis képes volt a wifivel internetre csatlakozni,
információkat rögzíteni, tárolni, illetve továbbítani. Lett is botrány belőle, és idővel le is állították ennek a terméknek a gyártását.
9. Kerekesszékes Becky
Van, amikor valaminek a hiánya és nem a megléte miatt állítják pellengérre a Mattelt. A 1997-ben például piacra dobtak egy kerekesszékes babát, ám ez sajnos nem fért be Barbie házába, így ahelyett, hogy az otthonát úgy alakították volna át, hogy Becky kerekesszéke is elférjen benne, teljesen megszüntették a termékcsaládot.
Néhány évvel ezelőtt a tokiói olimpiai játékok alkalmából rukkoltak elő egy kollekcióval, amiből viszont pont egy ázsiai származású baba hiányzott, és ez különösen kínos volt a ötkarikás játékok helyszíne miatt. Érdekes adalék, hogy két év után be kellett zárni a 2009-ben nyílt sanghaji Barbie üzletet, ami semmihez nem volt fogható, a hat emelet tele volt mindenféle termékkel, ilyen választék akkor sehol nem volt a világon.
A Forbes egyik szerzője szerint ennek a kudarcnak az is lehetett az oka, hogy a kínai piac és kultúra nagyon más, és a koncepció ennek nagyon nem felelt meg, arról nem is beszélve, hogy a termékek nagyon drágák voltak az ottani vásárlók többsége számára, miközben a hamisítványokat nagyon könnyű beszerezni.
Tiltólistán
Az évek során Barbie-t több országban is betiltották, Iránban például azért, mert a nyugati kultúrát népszerűsíti, de évekkel korábban hasonló sorsra került Szaúd-Arábiában is. Az orosz oktatási minisztérium sem volt elragadtatva a babától, 2002-ben felvették azon játékok listájára, amelyek fogyasztásra sarkallnak és túlszexualizáltak.
Néhány évvel ezelőtt Mexikóban volt botrány a legendás festőnőről, Frida Kahlóról mintázott baba miatt, a családnak ugyanis nem tetszett, hogy ehhez nem kértek tőlük engedélyt, a bíróság pedig a javukra döntött, és a boltok polcairól el kellett távolítani a játékot. A Mattelnek máskor is meggyűlt a baja, a Dolls of the World kollekció részeként piacra dobtak egy mexikói babát, ám sokak szerint túltolták a sztereotípiákat.
Hozzá kell tenni, Barbie már karrierje elején botrányba keveredett, 1963-ban például a női egyenjogúságért küzdők tiltakoztak a baba ellen, ugyanis egy felnőtteknek szánt karikatúra alapján készítették, és az eredeti Lilli babákat például gyakran kaptak ajándékba legénybúcsúkon, akasztották fel a visszapillantó-tükrükre, és ugye az alkatával irreális elvárásokat közvetített a kislányok felé. És nemcsak a formával volt gond, 1963-ban például az egyik kiegészítője a babáknak egy fogyókúrás könyv volt, amiben az a tanács állt, hogy egyszerűen ne együnk, illetve volt mellé egy mérleg is, ami 110 fontot, vagyis közel 50 kilogrammot mutatott, és ez arányosan túl alacsony súly lett volna Barbie-nak.
Mint korábban írtunk, mindezek ellenére nem szabad elvitatni, hogy – ahogyan számos más játékgyártó is – a Mattel folyamatosan dolgozik azon, hogy a termékei sokszínű lehetőségeket kínáljon a gyerekek számára, hogy minden társadalmi csoport képviselve legyen, hogy minden gyermek találjon olyan babát, amivel azonosulni tud, ami őt képviseli, és ami megmutatja, tulajdonképpen nincs lehetetlen.
Nem vagyunk egyformák
Voltak olyan játék babák, amelyek nem buktak meg, csak éppen felnőttek körében lettek igazán népszerűek, ugyanis ők mást láttak bennük mint az eredeti célközönség, azaz a gyerekek. Ilyen volt például az 1990-es évekből Earring Magic Ken, akit azért dobtak piacra, hogy Kent egy menő figurának tüntessék fel, de végül nemcsak a kislányok találták őt nagyon vagánynak, hanem az LMBTQ-közösség körében is kedvelt lett a baba, egy igazi melegikon lett. A Mattel sajnos következő évben visszavonta a babát a játékboltok polcairól, majd a gyártást is leállította.
A cég azonban mintha nem tanult volna az esetből, mármint hogy nem feltétlenül van befolyásuk arra, hogy mások mit gondolnak a termékeikről. Vagy lehet, hogy pont az ellenkezője történt, amikor 2009-ben bemutatták a Sugar’s Daddy Kent, és nem véletlenül választottak egy olyan nevet, ami félreérthető.
A baba elvileg azért kapta ez a nevet, mert volt egy kutyája, amit Sugarnek hívtak, de nem nehéz róla asszociálni a sugar daddykre, akik ugye azok az idősebb férfiak, akik szívesen fizetnek fiatal nőknek, hogy a partnereik legyenek. A Mattel azzal védekezett, hogy a játékcsaláddal, aminek Sugar’s Daddy Ken a tagja volt, eleve a felnőtteket célozták meg, és ugyan ezt a nevet a kutya miatt választották, de nyilván mindenki úgy értelmezi, ahogyan akarja.