A gyermekről, aki eddig a kicsi” volt, néha már úgy gondolkodnak, mint komoly bátyról vagy nővérről. A kistestvér érkezése feletti öröm mellett főként az anyának kezdettől szembe kell néznie bizonyos nehézségekkel. A hányinger, a fáradékonyság és más, a várandóssággal együtt járó testi és lelki megterhelés mellett továbbra is helyt kell állnia otthon. Ez talán akkor a legnehezebb, ha még a nagy” is kicsi, hiszen egy első éveiben járó gyermek ellátása meglehetősen sok, és többnyire halaszthatatlan fizikai munkával jár együtt. Az egyévesnek nehéz elmagyarázni, hogy mostantól a mama nem hordozhatja naphosszat a csípőjén, a másfél éves kis vadóc szokásos öltözködési hisztijét sem lehet leállítani azzal az érvvel, hogy ne rúgkapálj, mert bajt okozol a testvérkédnek”. Szerencsére ezek a várható és előre látható nehézségek csak kevés anyát tántorítanak el az újabb gyermek vállalásától.
Kell-e egyáltalán testvér?
Azt gondolhatnánk, hogy az egyedüli gyereknek szebb az élete, hiszen több gondoskodást, nagyobb anyagi jólétet tudnak biztosítani számára szülei. Ez igaz is, az egykének vitathatatlanul békésebb, kényelmesebb a gyermekkora: kimaradnak belőle a testvérek közt szokásos villongások, senkivel sem kell versengenie a szülők kegyeiért, és kicsi az esélye annak is, hogy kizárólag örökölt ruhákat hordjon élete első éveiben. Mégis jobban jár, aki nagyobb családban nő fel.
A testvérek ugyanis az együttélés során olyan készségeket sajátítanak el, amelyek életük során gyakran hasznukra válnak. Megtanulnak alkalmazkodni, a másik javára lemondani valamiről, de megtanulnak küzdeni is a jussukért vagy az igazukért. Saját bőrükön tapasztalják, milyen az: gondoskodni valakiről, védelmet kapni, vagy védelmet adni.
Persze nagy jelentősége van annak, hogy a gyermek hányadik a testvérsorban. Az elsőszülött feladata, hogy anyját, apját szülővé nevelje. Ő visel el minden kísérletezést, ő éli át leginkább a szülők bizonytalankodását, szorongását, ő kapja a legtöbb figyelmet, néha túl sokat is. Az elsőszülött általában szorongóbb, mint a testvérei, kortársai helyett inkább felnőttek társaságát keresi. Ugyanakkor a kistestvérekkel való foglalkozás közben elmélyíti tudását, gyakorolhatja tanítói” képességeit.