Valószínűleg abban sosem fog egyezni a vélemény, hogy érdemes-e már egészen kis korban elkezdeni nyelvet tanulni. Az ellenzők tábora szerint – ide tartozik Dr. Ranschburg Jenő pszichológus is – először a magyar nyelvvel kell tisztában lenni és aztán kezdhető el az idegen nyelv. A nagyon korai nyelvtanítás szerintük ugyanis felesleges és értelmetlen, vagy (és ez a rosszabbik eset) ártalmassá is válhat, mert „belezavar” az anyanyelvi fejlődésbe.
Ennek ellenére vannak speciális törekvések a nagyon korai nyelvtanításra, a mellette voksolók ugyanis úgy látják, hogy egészen kis korban elkezdett idegennyelv tanulása a leghatékonyabb, ilyenkor a gyermek befogadóképessége átlagon felüli. A gyermekek és persze a szülők megnyerése minden ezzel foglalkozó érdeke, így számos olyan kiadvánnyal és módszerrel találkozhatunk, amely próbálja meggyőzni a szülőket, hogy gyermeküket már korán tanulásra serkentsék. A gyermekek nyitottsága lehetővé teszi a gyors és könnyed tanulást, de nem árt körüljárni a témát, hogy mennyire vethetjük bele a kicsiket a szavak és nyelvtani szabályok elsajátításába. Szalai Nóra, az 5Perc Angol Magazin főszerkesztője és nyelvtanára két részre osztja a tanulási lehetőségeket:
– A tudatos nyelvtanulást szerintem 14 éves kortól (tehát a középiskola elején) érdemes elkezdeni. Ez azt jelenti, hogy ebben a korban a tanulóknak már van annyi fogalma a nyelvről (magyar nyelvtani ismeretek által), hogy a szabályokat tudatosan meg tudja érteni, látja az összefüggéseket és használni tudja az egyes nyelvtani jelenségeket – ismertette az elsőt a szakember.
– A nem tudatos nyelvtanulást pedig már érdemes egészen pici korban, akár 3-4 hónapos picikkel elkezdeni. Ha a családban van angolul beszélő szülő, az mindenképpen segítség, mert a cél a 0-14 közötti korban leginkább az, hogy a gyereket olyan impulzusoknak tegyük ki, olyan irányba tereljük, amely alapján és segítségével be tudjuk vezetni a nyelvtanulásba. Erre nagyon jó eszköz a tévé, a mese DVD-k és az internet. Nem kell a gyereket a TV elé leültetni egész napra, meg kell számára válogatni a programokat (érdemes például a kedvenc mesehősökkel, tinédzser korban kedvenc színészekkel, énekesekkel, filmekkel motiválni) és ezeket nézze idegen nyelven. Egyes szolgáltatók például kínálnak olyan szolgáltatást, hogy a távirányítóval lehet nyelvet változtatni. Aki ezt nehéznek találja, annak olyan opciót is kínálnak, hogy feliratozhassa az idegen nyelvű adást.
Okosan használva nem ártalmas
Internetezéssel, számítógépes játékokkal is nagyon sokat fejlődhetnek a gyerekek a tanulásban. Feltétele persze, hogy mindezt angolul teszik. Ha elmagyarázzuk egy 2-3 évesnek, hogy melyik gombokat kell nyomni, hogyan kell használni az egeret, akkor elképesztő gyorsasággal sajátítanak el dolgokat. Hagyjuk tehát hogy felfedezzenek dolgokat, adjunk hozzá nekik eszközöket. Ha érdekli és leköti őket, úgyis meg akarják érteni.
A gyerekek agya pedig olyan, mint egy szivacs, mindent megjegyeznek, és jó kiejtéssel tanulják meg a szavakat. Ennél többet csak az anyanyelvi környezet, vagy anyanyelvi gondozók/felügyelők/tanárok jelenléte jelenthet. Ezért sem hiszek a magyar anyanyelvi oktatók által vezetett ovis, általános iskolás angoloktatás sikerességében. 14 éves kor felett azonban tökéletesen működik – feltéve, ha felkészült és lelkes tanárt kapnak a diákok.