Család

Sportol már a baba?

Van, aki már a pólyást is aranyéremmel a nyakában látja lelki szemeivel. Másnak eszébe sem jut, hogy a totyogó apró virgácsait nem ártana néha megmozgatni. Utánajártunk, mennyi és milyen az egészséges babasport.

Kezdetben lelkesen hordjuk gyerekeinket baba-mama tornára, s teszünk bátortalan próbálkozásokat a babaúszással is, ám valahogy nem úgy sikerülnek a dolgok, ahogy elképzeltük. A vizet utálja a gyerek, a babatornából kinőttünk, és különben is: olyan nehéz elindulni otthonról. Aztán meg neki sincs nagy kedve kimozdulni. Inkább a tévé előtt ül, és lassan kis párnácskák alakulnak ki a dereka körül, pedig a babahájnak már inkább el kellene tűnnie. Lehet ez másképp?

Sportol már a baba?

Észrevétlen fejlesztés

– Az élet az anyaméhben kezdődik, így a mozgás szeretetét is képesek vagyunk már ebben a korban átadni gyerekeinknek – mondja lelkesen Belényi Bea mozgáspedagógus, fitneszedző, aki a napjait csecsemők, kisgyerekek, kismamák és anyukák átmozgatásával tölti, s maga is két gyerek édesanyja. – Gondoljunk arra, hogy az anya mozgása milyen hatással van a magzatra: több oxigénhez jut, ezáltal pedig jobban érzi magát, és a mozgás hatására termelődő boldogsághormon (endorfin) átjut a pici szervezetébe is! A szülés körül persze pihenni kell, de a hathetes kor mérföldkő az anyuka és a baba életében. Ez az időszak az, amikor az első kontrollok megerősíthetnek abban, hogy szülés után mindketten rendben vagyunk. Az első „sport” közösen indul, s a baba-mama tornák alkalmával nemcsak az anyuka mozgása, valamint a baba átmozgatása a lényeg, hanem a kötődés elősegítése és a bensőséges, nyugtató egymás felé fordulás. Az egészen pici korosztály számára különböző babatornák jelenthetnek jó programot, ahol az izmok mellett a társas kapcsolatok is alakulnak, a picik ügyesednek, okosodnak, sőt az egyensúlyérzék és figyelem-összpontosítás képessége is javul. A foglalkozásainkon részt vevő anyukák közül sokan mesélik, hogy milyen látványos fejlődésen ment keresztül a gyerekük. Ügyesebben mászik fel dolgokra, jobb az egyensúlyérzéke. Ezen nem is lepődöm meg, hiszen olyan feladatokat végzünk, melyek remekül fejlesztik a kicsiket.

Jó kezek között

Sok szülőben, különösen azokban, akik maguk is rendszeresen mozognak, már korán felmerül az igény arra, hogy a gyerekük is sportoljon. A kérdés már csak az, hogy mikor kezdjen a kicsi mozogni, no és az, hogy mit. Ahogy nő, a játékos fejlesztés egyre változatosabb lehet. A motiváció persze három-négy évesen is fontos, sőt utána is, de nem szükséges hozzá a jelenlétünk, képes már tőlünk elszakadva mozogni, foglalkozásokon részt venni. Az oktató személyén sok minden múlhat. Ha a szakember jó kapcsolatot tud kialakítani a kicsivel, elfogadtatja magát, szárnyalhat az egyébként „lusta” gyerek is.
– Minden sport alapja a torna, ezt a legtöbb ovi biztosítja is, de sokszor ez nem elég! – mondja szakértőnk. – Óvodáskorban gyakorlatilag mindegy, mire íratjuk be a gyereket, a mozgás a lényeg, az izommunka. Ebben az időszakban még nincs olyan, hogy fiúsport, lánysport, ezekkel a szempontokkal leginkább a szülő foglalkozik. A lényeg a mozgás. Sajnos egyre több gyerekre nyomják rá a bélyeget, hogy biztosan hiperaktív, pedig a legtöbb éppen hogy mozgáshiánnyal küzd. Ha a gyerek megfelelő irányítással kimozogja magát, sokkal könnyebben kezelhető, elégedettebb, nyugodtabb.

Sportol már a baba?

Kicsiknek való
  • A korcsolya ideális sport a téli időszakban. Négyéves korra már arra is alkalmasak a kicsik, hogy megtanuljanak önállóan siklani, s élvezzék is a csúszást.
  • Síelni is mehetünk már ebben a korban. Vannak, akik műfüves pályán készíttetik fel a gyerekeiket, oktatóval, mások szakképzett oktatókkal élesben taníttatják egy-egy túra alkalmával a kicsiket.
  • A lovaglás remek lehetőséget nyújt a szabadban való mozgásra a négy-öt évesnek, és meghatározza, milyen viszonyban lesznek a gyerekek az állatokkal. Arra azonban gondolnunk kell, hogy a lovaglás hosszú távon hoz sikereket, hiszen évek telnek el addig, amíg a gyerek önállóan, biztonságosan lovagolhat.
  • A küzdősportoktól sokan tartanak, mert azt hiszik, fokozzák az agresszivitást. A tapasztalat az, hogy ennek az ellenkezője történik. Ezek a gyerekek a sport révén nemcsak jó erőnléthez jutnak, hanem fegyelmet, önmérsékletet tanulnak (s pont azok fitogtatják az erejüket, akik nem járnak küzdősportra). Remekül betartják a szabályokat, s ha az edző azt mondja, hogy most küzdhetnek, de edzésen kívül soha, akkor azt lelkiismeretesen be is tartják. Ezzel pedig a feszültségüket, az esetleges agressziójukat is levezetik, kitombolják magukat.
  • A tánc, a balett, a néptánc, a művészi torna nagyon népszerű az ovisok között. Fontos, hogy játékos legyen, és ne várjunk azonnal művészi teljesítményt!

Sikerélmény érmek nélkül

A sport természetesen a későbbiekben is fontos szociális tevékenység, hiszen alapvetően nem magányos dolog. Éppen ezért a családi programok mélyítik el legjobban a mozgás szeretetét, így válik a gyerek életének részévé. Persze a mozgást sosem késő elkezdeni, szemmel látható azonban a különbség a kisgyerekkorban már sportoló és a később aktívvá váló gyerekek között.
– Azt szokták mondani, hogy ahány gyerek, annyi sport. Nem lehet merev szabályokat felállítani, hogy kinek mi való. Nehéz kérdés az is, hogy meddig erőltethetjük a gyereknél az edzésre járást, főleg azért, mert a sport egyik legfontosabb tényezője a kitartás és az akaraterő. Nehéz, de el kell döntenünk, hogy hol van az a pont, amikor a kiskapukat nyitva hagyva engedünk az ellenállásnak – vélekedik Belényi Bea.
Sajnos sok szülő esik abba a hibába, hogy mindenképpen teljesítményt vár a gyerektől, pedig a sikerélmény nem csak érmekkel mérhető. Így hordják versenyről versenyre a gyerekeket, akár a gyerekkor kárára is, talán valamilyen saját, megvalósulatlan álmot hajszolva.
– A gyerekek körülbelül két százalékából válhat élsportoló, a kimagasló teljesítménynek ráadásul a tehetség csak egy része. A fő tényező az akaraterő. Sajnos sok szülő azért viszi például el az uszodába, a focipályára vagy a balett-terembe a gyerekét, mert olimpikont akar belőle faragni, s ha nem úgy teljesít, csalódik benne. Ebben az életkorban a sport nem erről szól, hanem a mozgás szeretetéről. Szülőként nehéz kívülállóként néznünk a gyerekeink életét, s hajlamosak vagyunk túlzásokba esni. Pedig, mint ahogy mi sem, ők sem egyformák, különbözően teljesítenek, különböző dolgokat szeretnek, akár hozzánk képest is. Egyben azonban mindannyian egyformák vagyunk: szeretnénk, hogy a gyerekünkből boldog és egészséges felnőtt váljon. Ehhez pedig tőlünk kapják az útravalót.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése