nlc.hu
Család
Így fejlődik az intelligencia

Így fejlődik az intelligencia

Már az anyaméhben gyűjti a tapasztalatokat ahhoz, hogy huszonöt év múlva átvegye a diplomáját. Nézzük az első öt évet!

Nehéz elhinni, de a baba agyának súlya egy év alatt megduplázódik. Az idegsejtek száma is nő, de ami talán még fontosabb, a sejtek közötti hálózat fejlődik jelentősen. Minél több összeköttetés jön létre az agysejtek között, annál okosabb a kisbabád. Minél több érzékszerve kap ingereket, minél több élmény éri, annál jobban kiteljesedik ez a hálózat. Az ősbabák életében ebből nem volt hiány, hiszen esőben, napsütésben, munka és mulatság közben is ott voltak az élet sűrűjében. Nézzük, ma hogy segítheted!

Lassan tisztul a kép

Az újszülött minden érzékszerve remekül működik, csak még nem tudja elkülöníteni, mi a fontos, és mi nem. Mi már képesek vagyunk erre, és kizárjuk, ami nem érdekes. Folyamatosan tudatában vagy annak, hogy ruha van rajtad? Nem, hiszen már megszoktad. Számára viszont még a pelenka érintése is újdonság. Rengeteg inger éri, ez roppantul kifárasztja, ezért meglehetősen sokat alszik, hogy jusson ideje az élmények feldolgozására. Szinte bármilyen körülmények között el tud aludni. Az első hónapokban lassan letisztul a kép, kiemelkednek a fontos ingerek, szemével, fejével követni tudja, amit kinézett magának. Észrevetted, hogy már egész hosszan a szemedbe néz, és vissza is mosolyog?

Így fejlődik az intelligencia

Hogy segítsd?

  • Az egész baba egy nagy érzékszerv. A babamasszázs ezt a lehetőséget használja ki. Simogatással, finom masszírozással azt üzened neki: szeretlek. És közben megkapja a fejlődéséhez szükséges ingereket is.

Emlékszem ám rád!

A három hónapos baba már kifejezi örömét, ha megjelensz a látómezejében. Ehhez persze az kell, hogy emlékezzen rád és arra, hogy bizony nagyon is jó veled együtt lenni. Már szándékosan is felhívja a figyelmet magára, hiszen szeretné, hogy szórakoztassák valamivel. Mivel még nem tud magától odamenni a számára érdekes dolgokhoz, hát magához csábítja azokat az embereket, akik érdekeset mutatnak neki. A csábítás eszköze néha a sírás, néha meg a gagyogás, gőgicsélés, kuncogás. Ezzel aztán szinte maga mellé ragasztja a „tanárait”. Ha egyedül marad néha, az sem olyan nagy probléma, hiszen mindig kéznél van a keze és a lába, amit lehet nézegetni, kóstolgatni. Szép lassan rájön, a világ úgy működik, hogy „ha, akkor”. Ha megharapom a lábujjamat, fáj. Ha azt mondom, hogy prrrrr, akkor tiszta nyál lesz a szám.

Hogy segítsd?

  • Ha „hív”, akkor menj oda hozzá, így azt tapasztalja, hogy van értelme a kommunikációnak.
  • Ha lehet, legyen a baba a közeledben, élje át veled együtt a mindennapok ritmusát. Nem csak a csilivili játékok adhatnak elég ingert számára. A száradó ruha látványa, a főzés illata és hangjai, a vásárlás kavalkádja is mind érdekesek, mindenből tanul valamit.

Tudományos kutató miniben

A második fél évben beindul a legizgalmasabb „projekt” a baba életében. Mivel már képes szándékosan megfogni és elengedni tárgyakat, majd később felülni, majd négykézláb közlekedni, elhárul minden akadály az elől, hogy felfedezze, mi hogyan viselkedik. Amikor százhuszadszor is ledobja a kanalat az etetőszékből, nem rosszalkodik, hanem azt tanulmányozza, hogy milyen a hangja, amikor földet ér. Amikor kihajigálja a játékait az erkély rácsán, a gravitációval ismerkedik, na és pszichológiai kísérleteket is végez: megvizsgálja, hogyan reagál a mama ezekre az akciókra. Nem állítom, hogy ez békés korszak lenne, de talán ha tudod, hogy mindez magasrendű célokat szolgál, és nem a te bosszantásodat, talán könnyebben átvészeled.

Így fejlődik az intelligencia

Hogy segítsd?

– Ebben a korban már fontos szerepet játszik a tanulásban a megerősítés. Ami tetszik, azt dicsérd meg, ami nem, azt is fejezd ki: mondd, hogy nem szabad, és arckifejezésed is tükrözze érzéseidet. Hiába tudod, hogy a kísérletei közé tartozik, hogy beléd harap, ezt mégsem engedheted meg neki!

Itt a baba, hol a baba?

Egyéves korhoz közeledve megtanulja, hogy a tárgyak akkor is ugyanazok, ha ő éppen a szokásostól eltérő szögben látja, vagy éppen nem is látja azokat. Ha a kedvenc maciját letakarod kendővel, féléves korában egyszerűen úgy tesz, mintha a maci kámforrá vált volna, de kilenc hónapos kora körül keresni kezdi, egyévesen pedig biztosan tudja, hogy a kendő alatt van, ettől kezdve igazán izgalmas a kukucsjáték is! Mostantól tehát olyan dolgokon is tud gondolkodni, amelyek nincsenek jelen. Emellett az utolsó hónapokban annyit ügyesedett, hogy most már ki- és bepakol a dobozkájába, fel tudja húzni a Montessori-toronyra a hengereket (képünkön), sőt lassan már sorba is tudja rendezni a színeket, formákat.

Hogy segítsd?

  • Fürdés közben játsszatok kiöntöm-beöntöm játékot, a meleg homokba beletemetheted a lábacskáját.
  • Amikor eteted, engedd, hogy hozzányúljon az ételhez, hogy a kezével és a szájával is megtapasztalja az állagát, hőmérsékletét.

Ez nagyon vicces!

Így fejlődik az intelligenciaAz egyévesnek már van humorérzéke. Jót nevet azon, ha „majdnem” megijesztik, ha vicces képeket vág valaki, ha mókás hangokat adunk ki. Amit képeskönyvből felismer, azt élőben is tudja azonosítani: a kutya a képen is kutya, és a kerítés mögött is. Használja a hangutánzó szavakat, így azonosítja a számára érdekes dolgokat. Remek megfigyelő, amit lehet, utánoz. Végre néha kitartóan foglalkozik bizonyos játékokkal, vagy éppen nem játékokkal, úgyhogy mostantól nagyon gyanús, ha a gyerkőc hosszan és csendesen ügyködik egy távoli szobában – lehet, hogy a virágföldet pakolja át a könnyező pálma cserepéből a Ming-kori porcelánba.

Hogy segítsd?

  • Teremts olyan biztonságos környezetet, ahol szabadon garázdálkodhat. Pakold el a féltett vagy veszélyes tárgyakat, de hagyd elől, ami érdekes, és nem tesz vele kárt sem magában, sem a környezetben.
  • Bár még nem beszél, te azért bátran elmondhatod neki a környezetében lévő tárgyak fontos tulajdonságait, mi milyen színű, mire való. Ebben a korban csak úgy szívja magába az agya az információkat.

Egyszeregy

Ahogy beszélni kezd, hamarosan kérdezni is fog. Először a „mi ez?”, azután a „miért?” korszak következik, mindenre kíváncsi lesz. A második évben rájössz, hogy tisztában van néhány matematikai alapfogalommal: tudja, mi az egy és a sok, tud halmazba rendezni, vagyis tulajdonságok szerint csoportba osztani dolgokat. A kétéves az egyszerű memóriajátékokban is jó lehet, bár a szabályokat még nem valószínű, hogy hajlandó betartani. A harmadik évben az emlékezete már annyira fejlett, hogy hetekkel azelőtti eseményeket is képes elmesélni. Bizonyos dolgokra „rákattan”, van, aki dinószakértő, más az autómárkákat tudja. Ekkor kezd el igazán más fejével is gondolkodni: tárgyaknak is szándékot és érzelmeket tulajdonít. Emlékezete, logikai képességei már nagyon hasonlók egy nagyobb gyerekéhez, de továbbra is elvarázsolt, érzelmek vezérelte világban él.

Hogy segítsd?

  • Ne tekintsd kis felnőttnek! Bármilyen okos is, a legtöbb dolgot sokszor el kell magyaráznod neki, hiszen tapasztalatlan, és nem ért minden összefüggést.

Baj van?
Ha a baba nem figyel, nem érdeklődik, vagy már elért fejlődési fokról visszaesik, érdemes neurológust vagy fejlesztőpedagógust felkeresni!

Mérföldkövek

A legtöbb baba ilyen lépésekben fejlődik, de nagyon fontos, hogy figyelembe vedd alaptermészetét. A nyugodtabb, békésebb babák fejlődése nem olyan látványos, mint az aktívabbaké.
újszülött: kész az ingerek befogadására
3 hónapos: kezdi felfedezni magát és a közvetlen környezetét
6 hónapos: szándékos kísérleteket végez
9 hónapos: kialakul a tárgyállandóság, már nem jelenlévő dolgokról is gondolkodik
1 éves: érti a viccet, utánoz
2–3 éves: folyton kérdez, és megjegyez egyszerű verseket
4 éves: vannak kedvenc témái, bizonyos területekben elmélyül

 

Így fejlődik az intelligenciaCikkünk a Kismama novemberi számában jelent meg.

A magazin tartalmából:

  • Sovány baba, dundi baba?
  • Vírusok várandósan
  • Szuperhős az apukám!
  • Válassz lázmérőt!

Ha előfizetnél a magazinra, kattints ide

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top