
Jól emlékszem a pillanatra, amikor apám egyik barátjának csontkeretes szemüvege kivillant az arcára ragasztott vattaszakáll alól. Nyolcéves voltam, és noha tudtam, hogy sem repülő szán, sem repülő szőnyeg nem létezik, ahhoz ragaszkodtam, hogy Télapó nagyon is van. És angyalkák, akik a fát díszítik, meg a kisjézus, aki alá teszi a becsomagolt ajándékokat. De az a szemüveg, az megpecsételte a sorsomat. Anyám nem tagadta többé, hogy ők vásárolnak, ők csomagolnak, ők díszítenek, és még a gondosan kipucolt csizmába is ők teszik bele a narancsot meg a csokoládét. Aznap este összeomlott a csodavilágom. Hiába örültem ugyanúgy a fának meg a csomagoknak, az egész már nem volt ugyanolyan. Akkor és ott úgy éreztem, hogy vége a kislánykorszaknak.
Az itthoni titkokkal mindenki tisztában van, odaát viszont csavartak egyet ezen a jó kontinentális sztorin. Miklós napját nem ünnepelik, a Télapót elhalasztották december végére, ráadásul minden évben átfűzik szerencsétlent a kéményen. Az ablakba nem csizmát raknak december 24-én éjjel, hanem forró teát és néhány süteményt, hátha megéhezik szegény kéménymászás közben. Az angyalkáknak kizárólag a templomban a helyük, a fát a család maga díszíti, méghozzá a gyerekekkel együtt és akár hetekkel karácsony előtt. A kisjézust meg úgy, ahogy van, kihagyták a buliból. Így aztán magyarázhattam a jól kitalált kétnyelvű bizonyítványomat, amikor Lola először föltette a maga n+1 kérdését a mi vegyes ünnepünkről. A ki, hol, hová, meddig, kivel, mit hoz, hová visz rengetegében alig győztem kapaszkodni a józan logikába, nehogy megbotoljék a történet valahol középtájékon. Még a végén túlságosan korán magával rántja a mi Lolánkat a csodamentes nagylánykorba.
Márpedig ez az, amit semmiképpen nem szeretnék. Ugyanis kislányaink és kisfiaink világában nem kérdés, nem lehet kérdés, hogy léteznek-e csodák. Nekik mindannyiuknak szükségük van csodákra a boldoguláshoz, az őt körülvevő bonyolult világ megértéséhez. Nem hagyom, hogy elvegyék Lolától a saját csodáit. Megérdemli őket.