Család

Iskolakezdés: dolgozatírás a második napon, mi van?!

Az első tanítási napon a legtöbb iskolában az évzáró után csak osztályfőnöki órákat tartottak, sok beszélgetéssel, nyári élménybeszámolóval. A gyerekek leírták az órarendet, megkapták a tankönyveket, délben már a legtöbben otthon is voltak. Ebben a hetedik osztályban azonban elhangzott egy furcsaság is. Holnap dolgozat lesz, magyarból és matekból, az egész tavalyi anyagból. Nem is értettem a dolgot, mikor a fiam otthon elmesélte. Miért? Hogyan?

Aztán lassan megértettem és felháborítónak tartom. A hetedikes gyerekeket csoportokba fogják osztani ebből a két tantárgyból: lesz egy gyenge, egy közepes, egy jó meg egy erős csoport. Így az évfolyam gyerekeit négy tanár tanítja majd, a dolgozat ahhoz kell, hogy a megfelelő (?) erősségű csoportban kapjon helyet a kisdiák. A megírt dolgozata alapján… 10 hét szünet után, amikor nem tanult semmit, csak felejtett. Közben a tanárok mindig azt mondják, hogy a szünet pihenésre való, olyankor nincs lecke, csak kötelező olvasmány. Vagy az sem. Szóval semmiképpen nem matekot vagy magyart ismételnek a gyerekek, hanem játszanak.

Már csak az nem világos, miért kell ezt a második napon megírni?

Nem lehetne esetleg ismételni, időt adni a szerencsétlen gyereknek, hogy visszarázódjon a sulirutinba? Ha rosszul írja meg a dolgozatot, akkor gyenge csoportba kerül, ha mindenkinek vacakul megy az adott tantárgy a csoportban, akkor nem lesz húzóerő… Elsőre ilyenek jutnak eszembe. Egyébként is felfoghatatlan, hogy miért kell egy munka alapján meghatározni a csoportbeosztást? Ennél még az év végi jegyek is kicsit objektívebb szűrők lehetnének… Aztán meg a hetedikes jegyek már nagyban befolyásolják a továbbtanulást. Ha a vacak csoportban henyél egy évig, akkor hogyan fog felvételizni?

Vajon a gyenge csoport milyen tanárt kap? A leggyengébbet, vagy egy lelkes és kiváló pedagógust, aki szívügyének tekinti, hogy a gyerekek felzárkózzanak?

Egyáltalán nem értem a rációt az egészben. Ha esetleg az az érv, hogy kevesebben lesznek egy csoportban, akkor miért nem bontásban tanulják a magyart és a matekot? És mi a fenének kell a második napon dolgozatot írni bármilyen iskolában? Egy biztos, már az első nap teher került a szülőre és a gyerekre egyaránt. Méghozzá nem is kicsi!

Néhány napja olvastam egy cikket D. Tóth Kriszta tollából. Ebben Vekerdy Tamás tippeket ad arra, hogyan éljük túl az iskolát. Szó van benne a KLIK működésképtelenségéről, az oktatás alacsony színvonaláról. Két példa azonban nagyon megragadott: Vekerdy azt mondja, hogy ma Magyarországon első végére, vagy még inkább “karácsonyra” olvas a gyerek. Miért? Hová sietünk?

A gyerekek nem egyformák, van, aki tud olvasni, mire iskolába megy, mások csak harmadikra írnak-olvasnak. Egyik sem hülye, és nem is zseni. Egyszerűen csak más a tempója. Erre a magyar iskoláknak nincs ideje, nyom a tananyag, rohannak, így aztán a legtöbben csak keveset szednek magukra az évek során. És közben nincs játék, nincs kikapcsolódás, suli után napközi, ott a rengeteg leckét kell elkészíteni, aztán este hullafáradtan haza. Ami kimaradt hét közben, az marad hétvégére… Csak azt felejtik el, hogy a gyerek az gyerek! Nem gép!

  •  Iskolakezdés: 30 divatos és praktikus gyerekruha és kiegészítő
  • Iskolakezdés: így hordja a gyereket  a táskát, hogy ne szakadjon bele

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top