Család

Nincs felkészülve a magyar oktatási rendszer a menekült gyerekekre

A már több éve Magyarországon élő, menekült gyerekek iskolába járási nehézségeiről közölt hosszabb írást az Abcúg.hu. Kiderül belőle, hogy a tanulás legnagyobb hátráltatója az, hogy a gyerekek nem beszélnek még jól magyarul, ám felzárkóztatásukért keveset tesz a rendszer.

Magyarország egyáltalán nincs felkészülve rá, hogy az oktatáshoz a magyar gyerekekkel egyenlő hozzáférést biztosítson a menekült gyerekeknek. Pedig ez törvényben meghatározott joguk lenne – olvasható az Abcúg.hu-n megjelent cikkben, amely Fábián Stefánia szociális munkás menekült gyerekekkel készült interjúi alapján született.  

Hiába szeretnének tanulni a menekült gyerekek, nincs egy lista azokról a magyar oktatási intézményekről, ahol szívesen fogadnák őket.

Nincs alkalmas iskola

Ha találnak is számukra megfelelő középiskolát, a menekült fiatalok gyakran kerülnek abba a helyzetbe, hogy nyelvi nehézségeik miatt korukhoz és tanulmányi előéletükhöz képest alacsonyabb osztályba helyezik őket – akár a nyelvi előkészítő osztály elvégzése után is. Ha túl nagy lenne a korkülönbség, akkor egyszerűen azt javasolják, az illető legyen magántanuló.

Ausztriában ennek az ellenkezője a forgatókönyv. Ahelyett, hogy magántanulói státuszba küldenék a nyelvet még nem elég jól beszélő fiatalokat, ugyanúgy bejárnak az iskolába ők is, mint a többiek, csak épp egy ideig nem osztályozzák az eredményüket

– hozta fel egy osztrák tanulmányút tapasztalatait Fábián Stefánia.

Segítségnek látszik, de nem az

A menekült fiatalok magyar nyelvű önkifejezésének korlátai hátrányba hozzák őket egyes vizsgákon, és még ha próbált is helyzetükön könnyíteni a rendszer, az sem volt igazi könnyítés.

Például hiába írhatják hosszabb ideig az írásbeli felvételit a menekült tanulók, ha nem értik a feladatot, mit sem ér az engedmény. A matekfeladatok azért fognak ki a menekült gyerekeken, mert szöveges példákat kapnak, amit szintén nem tudnak megfelelően értelmezni.

A magyar nyelvű oktatási rendszerbe bekerülő, magyarul nem beszélő külföldi diákok oktatására létezik egy speciális módszer, amely pont arra jó, hogy a nyelvi korlátokkal rendelkező tanuló a korának megfelelő osztályba járhasson, és ne veszítsen évet. Ez a tartalomalapú nyelvoktatás, és azt jelenti, hogy a tanuló a tananyag elsajátítása közben tanul meg magyarul.

Csak éppen ez a módszer kevéssé használt a magyar oktatásban, és nem úgy tűnik, mintha lenne központi akarat, amely változtatna ezen.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top