A női kamionosok ma már nem mennek ritkaságszámba, mégis eléggé elcsodálkoznak az emberek, amikor egy szép, ifjú hölgy száll ki a jókora jármű volánja mögül, a vezetőfülkéből, és az is gyakran megesik, hogy a kamionjuk mellettük elhaladó kirándulóbusz direkt azért lassít, hogy az ámuldozó gyerekek lefotózhassák a „sofőr nénit”. Bizony, van mit bámulni rajtuk!
Junaidah Ibrahim – Malayzia legjobb kamionsofőr nője
Junaida 6 éve sofőrködik a többségében muzulmán vallású Malajziában, ahol bár nem tiltják, de nem is igazán örülnek annak a férfiak, ha egy nő a volán mögé ül. Ráadásul a 33 éves Junaida egy 16 kerekű, több száz lóerős kamiont vezet, mégpedig úgy, hogy az a legtöbb férfi becsületére válna: tavaly például Volvo Trucks Malaysia’s Fuelwatch Challenge verseny döntőjébe is bekerült – a megmérettetés történetében első nőként. Bár a világon rengeteg női kamionsofőr rója az utakat, Junaida Ibrahim helyzete különleges, hiszen nem csupán férjezett, muzulmán asszony egy kamion nyergében Malajziában – ami már önmagában sem hétköznapi dolog – hanem mindezen felül még három gyermek édesanyja is. „Én vagyok az egyetlen női sofőr a cégnél, és nem is lehetnék büszkébb a munkámra. Ezt a szakmát teljesen a férfiak dominálják, de rengeteg támogatást kapok a férjemtől, aki egyben a kollégám is, és a munkaadóm és az ügyfelek is bíznak bennem és bátorítanak. Örülök, hogy megtaláltam a hivatásom, és bebizonyíthattam, hogy a nemi sztereotípiák üvegfala áttörhető, és túl lehet lépni a mélyen gyökerező előítéleteken is.”
Varga Nikolett – egy szerencsés véletlen vitte a pályára
26 éves volt, mikor először hivatásos sofőrként ült egy 40 tonnás kamion volánja mögé ez a szegedi lány. Varga Nikoletta (32) a közben eltelt hat év alatt bejárta Európa szinte valamennyi országát, és a 16 kerekű monstrum nyergében lassan eléri az egymillió megtett kilométert. A csinos és a nőies megjelenésre még a volán mögött is sokat adó fiatal hölgy nem álmodozott kislány korában kamionvezetésről – ez a szakma egy váratlan fordulattal, szinte szó szerint robbant be az életébe: „Üzletkötőként dolgoztam korábban. Bár már akkor is rengeteget vezettem a munkám miatt, mégis monotonnak találtam. Egyik nap vezetés közben azon gondolkodtam, hogy felmondok, és belekezdek valami másba. Mindig olyan állást szerettem volna, ahol világot látok és szabadnak érzem magam! Abban a pillanatban egy kamionos miatt a fékbe kellett taposnom, mert bevágott elém. Ekkor villant be: ez lenne a nekem való foglalkozás!”
Pusztai Adrienn – sofőr a családi vállalkozásban
Óvónőnek készült, de végül gyerekek helyett egy hatalmas kamiont „terelget” Pusztai Adrienn, aki idén májusban még csak a 27. évét töltötte be. A szakma egyáltalán nem véletlenül találta meg, hiszen már édesapja is kamionozott, és többször magával is vitte útjaira lányát és fiát is. A gyerekek felnőve is a nagy teherautók közelében maradtak, és családi vállalkozásban vezetik a 16 kerekű járgányt. Az, hogy nő létére sofőrnek állt, még a mai napig is sokszor meglepi az embereket, de a legtöbben pozitívan viszonyulnak hozzá, és sok kellemes előnye is származik ebből a helyzetből: „A hatvan év körüliek gyakran szóvá teszik, hogy ez nem nőnek való, és nem is örülnek egy női sofőrnek. De az áruátvevőknél előnyben vagyok. Amikor egyszer Prágában pakoltuk le az árut, angolul beszélgettünk az egyik áruátvevővel. Megkérdeztem, hogy mennyi idő lesz, amíg lepakolnak. Erre csak annyit válaszolt, hogy amiért lány vagyok, minden férfi dolgozik, szóval ne aggódjak, hamar végzünk.”
Maria Daniela Cioancá – Románia legfiatalabb női kamionosa volt
Már 22 évesen kamionsofőr volt a romániai Maria Daniela Cioancá, aki nem egyedül, hanem 4 évvel idősebb párjával felváltva vezet egy 500 lóerős nyerges vontatót. Maria eredetileg egyáltalán nem egy teherautó volánja mögé készült, ám a kolozsvári BBTE politikatudományi karán tanulva rájött, hogy szakmájában nem fog megfelelő fizetést kapni, viszont kamionosként jól kereshet. Ezért még az iskolaévek alatt megszerezte C-E kategóriájú jogosítványát, és kedvesét követve a elszegődött egy spanyol fuvarozási vállalthoz, miután lediplomázott. „Volt egy fél év, amikor gyakorlatilag a kamionban éltünk. A kabinja volt a házunk. Sokaknak ez furcsának tűnik, de én imádom, amit csinálok.”
Taferner Ramóna – A párjával együtt róják a kilométereket
Gyakori, hogy a kamionsofőrök párban dolgoznak, és az sem ritka, hogy ez a pár férj és feleség. Praktikus okai vannak ennek, hiszen így soha nincsenek egymástól távol, és ráadásul mindketten egészen jól kereshetnek. Családot alapítani ezzel az életmóddal persze nehézkes, de aki fiatalon kezdi a szakmát, az jó pár évet gondtalanul lehúzhat a volán mögött, és még mindig marad elég ideje az után is gyermekvállalásra koncentrálni, hogy keresztül-kasul beutazta egy kamionnal Európát. Ebben a cipőben jár Traferner Ramóna is, aki idegen nyelvű ügyintézői állását feladva csatlakozott hivatásos sofőr párja, Bálint mellé még 2014 decemberében. A csornai születésű fiatal hölgy imádja ezt a munkát, és minden jel szerint a többi autósnak és a szakmabelieknek is tetszik, hogy nő ül a 40 tonnás kamion volánja mögött: „Nem akarják elhinni, hogy én vezetek. Sokan megnéznek, vannak, akik integetnek. Szinte mindig pozitív visszajelzéseket kapok.”