Gépjárműeladás esetén már az első lépések alkalmával is számos apró részletre kell odafigyelni. Ilyenkor a járművünk előéletéről való tájékozódástól egészen az autópálya-matrica (e-matrica) átadásáig rengeteg olyan feladat van, ami időt és odafigyelést igényel. Ebben a cikkben összegyűjtöttük azt a 3 + 1 tippet, amit az elektronikus ügyintézés lehetőségeiről tudni érdemes, annak érdekében, hogy az adminisztráció gyorsan és kevesebb hibalehetőséggel történjen. Az adminisztratív ügyek intézéséhez sokan akár egy szabadnapot is kivesznek a munkahelyükön, pedig a magyarorszag.hu felületén ehhez egy kávészünet is elegendő lehet.
1. tipp: A jármű életútjának online ellenőrzése
Aki nem napi szinten adja, veszi az autóit, annak nagy segítség, ha tudja, a kiszemelt autó előéletét le tudja keresni a magyarorszag.hu oldalon elérhető Jármű Szolgáltatás Platformon keresztül. Itt kiderülhet, hogy van-e az autón forgalmazási korlátozás vagy hitel, milyen a műszaki állapota stb. A szolgáltatás segítségével saját autónk életútjának lényeges adatait is lekérdezhetjük. Eladáskor az így kapott hiteles információkat már fel is tölthetjük a kiválasztott használtautó-kereskedési oldalra, illetve később megküldhetjük a vevőnek is.
2. tipp: Forgalomból történő ideiglenes kivonás
Ha a járművünk már használaton kívül van, de valamilyen oknál fogva még nem tudjuk eladni, akkor érdemes kérvényeznünk a forgalomból történő ideiglenes kivonását. Természetesen ezt is megtehetjük online. A forgalomból történő ideiglenes kivonást maximum 1 éves időtartamra lehet igényelni.
3. tipp: Eladás bejelentése
Amikor egy járműnek új tulajdonosa lesz, az eladónak és a vevőnek is van bejelentési kötelezettsége. Ha ezt bármelyik fél elmulasztja, könnyen megeshet, hogy az új tulajdonos által elkövetett esetleges szabálytalanságok miatt a bírságokat ezután is a korábbi tulajdonoson próbálják meg behajtani a hatóságok. A nyilatkozat benyújtásával azonban ez elkerülhető, a Jármű tulajdonosváltásának bejelentése oldalon rövid idő alatt, akadálymentesen, sorban állás nélkül, elektronikusan is intézhető.
+1 tipp: Autópálya matrica (e-matrica) átvétele, vásárlása
Sokakkal előfordul, hogy a gépjármű napi, aktív használata miatt érvényes autópálya-matrica (e-matrica) eladáskor átadásra kerül az autóval együtt. Az éves e-matricával ellátott gépjármű adásvétele során alapvetően az eladó és a vevő közti megállapodás kérdése, hogy a jogosultsággal a továbbiakban melyikük rendelkezzen. Ha azonban a megvásárolt autóhoz nem lenne autópálya-matrica, újat természetesen a friss tulajdonos is bármikor vásárolhat online akár magyarorszag.hu oldalon keresztül is.
Miért jó az elektronikus ügyintézés?
A gépjárműeladással kapcsolatos ügyek intézését leggyorsabban a magyarorszag.hu portálon keresztül lehet kezdeményezni, elektronikus azonosítást követően. Ennek előnye, hogy nem kell személyesen felkeresnünk a kormányablakot, így nem kell szabadságot kivennünk és elkerüljük a hosszas várakozást a hivatalban. A magyarorszag.hu szolgáltatásaival kapcsolatban bővebb tájékoztatást a 1818-as telefonszámon (külföldről +36 (1) 550-1858) vagy a 1818@1818.hu e-mail címen kérhetünk.
A magyarorszag.hu fejlesztése a „Közigazgatási szakrendszerek egységes eléréséhez és interoperabilitásához központi alkalmazás szintű szolgáltatások biztosítása” KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00025 elnevezésű projektben valósult meg. A rendelkezésre álló forrást az Európai Szociális Alap, valamint Magyarország költségvetése biztosította a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program, valamint a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program támogatásával. A projektet a Széchenyi 2020 program keretében a konzorciumvezető a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. valósította meg. A résztvevő konzorciumi partnerek: IdomSoft Zrt., Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség, KOPINT-DATORG Informatikai és Vagyonkezelő Kft., Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.