Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a 21. században szüntelenül zúdul ránk az információ – felnőttre és gyermekre egyaránt. Azonban az a mi felelősségünk, a szülő feladata, hogy megszűrjük, tudatosan kiválasszuk, az óvodások milyen tartalmakkal találkoznak és mennyi időt töltenek a különböző képernyők előtt.
Milyen káros hatása lehet a gyermekekre, azon belül is az óvodásokra a szabályok nélküli képernyőnézésnek?
Bajzáth Mária neveléstudományi bölcsész, tanár, mesepedagógus, a Népmesekincstár mesepedagógia módszer kidolgozója. A kisgyermekek képernyőnézési szokásaival kapcsolatban szomorú tendenciára hívja fel a figyelmet: „A 0-10 éves gyereket nevelő családok többsége nem tudatos, nagyon sok esetben a gyerek azt néz, amit akar, akkor, amikor csak akar, és addig, ameddig akarja.”
“A szüntelen, véletlenszerű képernyőnézés károsan befolyásolhatja a gyermekek készségeit, legyen szó olvasásról, fantáziáról, tanulásról, de akár a kicsik fizikai egészségén is nyomot hagyhat: “A látott mese készen kapott képei kevésbé ösztönzik az alkotó képzelet szárnyalását, nem fejlesztik az olvasási készséget, kevésbé hatnak szókincs vagy beszédkészség fejlődésére. A sok képernyő előtt töltött idő mozgáshiányt eredményez, a tartós mozgáshiány elhízást, és tanulási készségek- képességek fejlődési problémáit, figyelemzavart. Ugyanakkor, ha kevés ideig és közösen nézünk a gyerekekkel, tudatosan választott mese vagy ismeretterjesztő filmeket, és megbeszéljük a látottakat, rengeteg hasznos, érdekes információ birtokába juthatunk.” – mondja a mesepedagógus.
Napjainkban azonban a legnagyobb tudatosság mellett is szinte elkerülhetetlen, hogy óvodáskorú gyermekünk fogyasszon különböző képernyőkön meséket, videókat, egyéb tartalmakat. Bajzáth Mária hasznos tippeket is megosztott, melyek segítségével a szülők tudatosan választhatnak óvodáskorú gyermeküknek mesét, és amelyek segíthetnek a képernyőn látottak közös feldolgozásában.
Mire figyeljünk meseválasztásnál?
- A mese témája, hossza, a szereplők és helyszínek száma feleljen meg a gyerek korosztályos sajátosságainak!
- Az ingerek mennyisége és az információszerzés lehetősége legyen a kicsik életkorának megfelelő mértékű!
- A képernyőn látottak válaszoljanak a gyereket aktuálisan foglalkoztató kérdésekre, tükrözz belső élményeit!
- A mesefilm tudatos választás legyen! Segíthet, ha előzetesen megtervezzük, mikor mit nézzünk meg.
- A tévénézés ne a gyermek magányos elfoglaltsága legyen, hanem közös kikapcsolódás! Ha a szülő és a gyerek olykor-olykor a tv előtt összebújva mesét néz, együtt sír vagy nevet, izgul és közös élményeit megbeszéli, ez is erősíthető a szülő -gyerek kapcsolatot.
- A család beszélje meg a képernyőn látottakat! A szülő, nagyszülő, teremtsen lehetőséget arra, hogy a gyerek bátran kérdezhessen!
- Legyen időkorlátja a tartalomfogyasztásnak!
- A WHO ajánlásának megfelelően kétéves kor alatt ne üljön a gyerek képernyő elé, később is csak fél órára naponta, de azt is, közösen, szünetekkel tarkítva.
- A képernyőn látottak jelentsenek alapot új, közös offline élményekhez! Láttatok egy nyuszicsaládot vagy jegesmedvét a tévében? Menjetek el az állatkertbe, rajzoljátok le vagy játsszon a család a témában társas – vagy szerepjátékot!
- Alkosson a család szóbeli történetet a látottakból! A közös mesenézésen alapuló történetalkotó játék nemcsak a képzeletet, hanem a szókincset, beszédkészséget, gondolkodást is fejleszti, a családi közösséget is erősíti.
- Számos mesefilm megjelent könyvalakban is. Olvassuk el, amit láttunk!
- Tartsuk és tartassuk be az „egyszerre egy képernyő” szabályt!
A JimJam és a tudatos meseválasztás
A JimJam magyarországi indulása óta kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a csatornán látott mesék mind képi világukban, mind pedig történet szempontjából megfeleljenek a kicsik életkorának. A mesék és a csatorna saját gyártású, edukációs programjai tudatosan építenek arra, hogy a gyerekek ne passzív befogadóként üljenek a képernyők előtt, hanem beszélgessenek a mesékben látott üzenetekről, történetekről, ezáltal a mesenézés értékes családi kikapcsolódássá váljon. Ebben a legnézettebb gyerekcsatorna által 2022-ben bevezetett jelvényrendszer segíti a szülőket, ugyanis a különböző jelképek megmutatják, melyik mese milyen tanítással bír.