nlc.hu
Család
Élet az óvodák vegyes csoportjaiban

Nem a kor számít, hanem a fejlettségi szint – Élet az óvodák vegyes csoportjaiban

A heterogén vagy vegyes életkorú óvodás csoportok előnyeiről már mindent elmondott Vekerdy Tamás, úgyhogy ezúttal egy óvodavezető nyújt nekünk betekintést egy vegyes csoport gyakorlati működésébe.

A magyar óvodai nevelésnek nagy hagyománya van: már Európa első óvodája is Budapesten nyílt meg (1828-ban az Attila és a Mikó utca sarkán), és szintén példa nélkül álló, hogy Magyarországon már hároméves kortól kötelező az óvodába járás. Ez történhet állami, egyházi vagy akár magánóvodában is, amelyet a szülő választhat ki, nem kell automatikusan a lakóhelyhez tartozó körzeti intézménybe íratnia a gyerekét.

Sok a tévhit

A vegyes csoportokat alkalmazó óvodák egyre inkább túlsúlyba kerülnek az azonos életkorú csoportokat vivő intézményekkel szemben, a KSH adatai szerint arányuk már 2016-ban is 61 százalékos volt. Míg azonban egyre több óvoda és szakember teszi le a voksát a vegyes életkorú csoportok kialakítása mellett, addig a közvélekedés még mindig nem feltétlenül pozitív, a szülők pedig sokszor egyenesen ódzkodnak tőle. Az idegenkedés persze sok esetben szól annak, hogy a szülők újdonságként tekintenek rá, holott a vegyes csoport annyira azért nem új a nap alatt. A vasfüggöny leomlását követően a szovjet mintára szerveződő azonos életkorú csoportokat, melyekben az uniformizáció, az egyéni érdekek alárendelése és a kollektív bánásmód volt a szervezőelv, már évtizedekkel ezelőtt elkezdték felváltani a nyugati reformirányzatokat képviselő és az egyéni szükségletek figyelembevételére épülő vegyes csoportok.

Három kislány az óvodában játszik

A vegyes csoportoknak nagyon sok előnye van, szerveződésük ugyanis nagyban hasonlít a társadalom legfontosabb közösségére, a családra (Fotó: Getty Images)

Másrészt sok tévhit is közszájon kering a vegyes csoportokkal kapcsolatban. „A leggyakrabban attól félnek a szülők, hogy nem lesz iskolaérett a gyermekük, ha nem trenírozzák iskolai módszerekkel és nem kap elég figyelmet. Nem bíznak az óvodapedagógusokban, hogy megbirkóznak a feladattal, és talán a gyermekükben sem” – osztja meg tapasztalatait Szalókiné Sike Krisztina óvodapedagógus, a Noszvaji Cseperedő Óvoda-Bölcsőde főigazgatója.

Pedig a vegyes csoportoknak nagyon sok előnye van, szerveződésük ugyanis nagyban hasonlít a társadalom legfontosabb közösségére, a családra. Amellett, hogy „életszerű”, számos további előnye is van, főként a tudás és a szociális képességek terén. „Tapasztalataim szerint a kicsik sokkal hamarabb beszoknak, nagyon gyors ütemben kezdenek el fejlődni, és hamarabb lesznek önállóak, míg a nagyok segítőkészebbé, toleránsabbá és empatikusabbá válnak – folytatja Krisztina. – Sokszor megfigyelhető, hogy milyen finoman, kedvesen gondoskodnak társaikról. Ezeken túl a gyerekek az óvodakezdéstől az iskolakezdésig egy csoport tagjai maradnak, és a szerepminták sokkal szélesebb skáláját ismerik meg.”

Szőke kislány óvodába megy

A vegyes csoportokat alkalmazó óvodák egyre inkább túlsúlyba kerülnek az azonos életkorú csoportokat vivő intézményekkel szemben (Fotó: Getty Images)

Mindent bele – vagy mégsem?

Az óvodai alapprogram nem határoz meg csoportszervezési kereteket, így a magyar óvodák autonómiát élveznek annak tekintetében is, hogy vegyes vagy azonos életkor szerint szervezik meg a csoportokat, és ezt milyen szabályok alapján teszik. „A csoportok beosztását minden esetben közös pedagógusi megbeszélések előzik meg. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy azonos életkorú és nemű gyermekből legalább 5-6 kerüljön egy helyre. A játékuk, tevékenységeik fejlettségi szintjének, vagy nemek esetén érdeklődési körüknek megfelelően lehetőséget kell biztosítanunk arra, hogy társakra találjanak” – mondja Krisztina, de azért hozzáteszi, alapvetően az iskolát kezdő gyermekek megüresedett helyei határozzák meg a férőhelyeket.

Természetesen a vegyes csoportnak is létezik Achilles-sarka, de ez nem a rendszerben, hanem annak kereteiben keresendő. A szakember szerint a vegyes csoportok pozitívumai akkor tudnak a gyakorlatban is kidomborodni, ha a szükséges feltételek adottak. „Ahhoz, hogy jól működjön ez a rendszer, megfelelő attitűddel rendelkező pedagógusokra, dajkákra van szükség. Kiegyensúlyozottságra, nyugodt légkör kialakítására, érzelmi biztonságot megteremtő együttműködésre az összes résztvevő között. Hátráltathatják ezt hiányzó tárgyi és környezeti feltételek, a nagyon magas csoportlétszám és a nem megfelelő pedagógus-ellátottság.”

Az életkornál sokkal fontosabb fejlettségi szint

A szakember hangsúlyozza, hogy sokszor egyidős gyerekek is különböző szinteken állnak képességeik területén, ezért a foglalkozások tervezése és megvalósítása során sem az életkort, hanem a fejlettségi szintet veszik figyelembe. „Azonos témát dolgozunk fel három fejlettségi szintnek megfelelő eszközökkel, módszerekkel, célokkal. A sokféle megközelítés által minden gyerekhez a saját szintjén jut el a tartalom. Nem csak a pedagógusok határozzák meg, ki mit csinálhat, hanem a gyermek öndifferenciálással maga döntheti el, mire képes. Az értékelés szempontrendszere sem egyforma, mást-mást emelünk ki a különböző fejlettségi szinten álló gyerekek esetében, ezért a szokottnál is nagyobb létjogosultsága van az egyéni bánásmódnak és a differenciálásnak.”

Óvodás gyerekek tapsolnak

Az óvodai alapprogram nem határoz meg csoportszervezési kereteket (Fotó: Getty Images)

Jut elegendő figyelem az iskoláskorú gyerekekre?

A szülők egyik gyakran hangoztatott félelme, hogy az iskolába készülő gyerekeikre nem jut elegendő figyelem, mert azt elviszik a kicsik. Azonban azt Vekerdy Tamás sem győzte hangsúlyozni, hogy az óvoda feladata nem az, hogy felkészítsen az iskolára, hanem hogy az óvodás korú gyermek számára a játék által biztosítson fejlesztő környezetet.

„A gyermekek a természetes érés, a sok-sok játék, inger, élmény és mozgás hatására az intézményi közeg nélkül, akár az (ideális) családban maradva is iskolaéretté válnak kognitív képességeiket tekintve – magyarázza Krisztina. – A szociális, érzelmi fejlődéséhez viszont nélkülözhetetlen az óvodai közösségben létezniük. Ebből a szempontból jobb hatásfokon szerezhetnek tapasztalatokat vegyes életkorú gyermekek között. A figyelemnek a pedagógusok részéről pedig minden csoportszevezésnél mindenkire egyformán ki kell terjednie.”

Testvérkapcsolatok a vegyes csoportokban

Krisztina szerint a vegyes csoportok további nagy előnye, hogy a testvéreket sem kell szétválasztani egymástól, hiszen a beilleszkedést az is segíti, hogy a testvér is ott van, akárcsak a családban. „A testvérkapcsolatokat két fázisban kezeljük. Először a biztonság megteremtésével erősítjük kötődésüket, a gondoskodást, figyelmet egymás iránt, majd második lépésként oldjuk a testvérek szoros együttlétét, összefonódását, ezzel erősítve, hogy nyissanak társaik felé.” Persze nem minden esetben előnyös, ha a testvérek egy csoportba kerülnek, ez lehet egyéni mérlegelés kérdése is. „Volt már arra is példa, hogy a szülőkkel egyeztetve külön csoportba került a kisebb testvér, mert a „nagytesó” annyira szorongó volt, vagy annyira tiltakozott a testvére állandó jelenlététől, hogy így láttuk jobbnak.”

Gyerekek az óvodában játszanak

Az óvoda feladata nem az, hogy felkészítsen az iskolára, hanem hogy az óvodás korú gyermek számára a játék által biztosítson fejlesztő környezetet (Fotó: Getty Images)

Évkezdés a vegyes csoportokban

Egy vegyes életkorú csoport az óvodát kezdő, kicsi gyerekek számára is egy sokkal megnyugtatóbb közeg lehet, hiszen a csoportnak csak egy része új, míg a többség már magabiztosan, felszabadultan játszik a jól megszokott közegében. „Évtizedekkel ezelőtt a szülők számára is sokkal megrázóbb volt, amikor a kiscsoportban szeptember, október hónapban huszonöt riadt gyerek egyszerre sírt az anyukája után” – emlékeztet Krisztina, és hozzáteszi, a vegyes csoportokban az újoncokat is gyorsan magával ragadja a többi gyerek önfeledt játéka, nem beszélve arról, hogy a nagyok előszeretettel babusgatják a kicsiket.

„Minden év elején sokat mosolygunk azon, hogy a nagyobbak hogyan veszik szárnyaik alá a kicsiket, s ez mekkora büszkeséggel tölti el őket. Különösen a nehezebben felhúzható cipők, bakancsok lábra tuszkolása, vagy egy ötujjas kesztyű kézre húzása izzasztja meg az öltöztetőket. Mulatságos kísérletek ezek, de azért általában sikeresek.”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top