Nem talált magának párt, ezért egy meleg orosz férfivel vállalt gyereket a 36 éves Heni Barcelonában

R. V. | 2024. November 08.
A 21. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál programjában látható a Cabin Pressure című film, amit szívből ajánlunk mindenkinek.

Letöltöd a randiappot, jobbra húzol pár embert. Beszélgetsz néhányukkal, randizol is valakivel. Jól érezted magad, reménykedni kezdesz. Sírsz a kanapén, mert megint nem jött össze. Letörlöd az appot. Vágyakozol egy kapcsolat, egy férj, gyerek, család, a megálmodott, ideális életed után. Megint letöltöd az appot. Nem sokkal később megint a kanapén zokogsz. Ez a legördögibb kör, amibe sokkal többen vagyunk beleragadva, mint gondolnánk. De ha tényleg ennyi elkeresedett szingli van, akkor miért nem találjuk meg egymást?!

Ahogy Heni is mondja édesanyjának a  Cabin Pressure című dokumentumfilmben, ez egész egyszerűen szerencse kérdése. Van, akinek összejön. Van, aki a Tinderen találta meg álmai pasiját és azóta nemcsak az esküvőjükön voltál, de már gyereklátogatóban is.

Fotó: VERZIÓ

De mi, a többség, akik minden fórumon mindent megteszünk azért, hogy megtaláljuk azt a bizonyos foltot a zsákunkhoz, nekünk egyszerűen nem sikerül. Megfogadunk minden tanácsot: dolgozunk magunkon, nem ülünk otthon, nyitottak vagyunk és ismerkedünk. Mégis minden útról, amin elindulunk (valaki örök optimistán, mások egyre reményvesztettebben), kiderül, hogy egy újabb zsákutca.

„Legyen egy valamilyen kapcsolatom, csak azért, hogy legyen?”

 – hangzik el Heni szájából a kérdés, amit már mindannyian feltettünk valamilyen formában. A párkeresés korunk Éhezők viadala: küzdünk, harcolunk, nem ülünk ölbe tett kézzel…mégis úgy érezzük, eliramlik mellettünk az élet. Mert életünk párjának megtalálása egyben a jövőnk zálogát is jelenti: nem vághatunk bele – különösen nőként érezzük így – a családalapításba, ha nincs mellettünk úgymond a másik felünk. „Mindig vártam egy férfira, aki majd jön az életembe, lesz családunk és több gyerekünk. És akkor majd elkezdődik az életem, addig meg készülök arra…de hát már elkezdődött az életem” – meséli Heni a filmben.

Kezedben a sorsod

A 36 éves látványtervező Heninek aztán eljött az a pont a randik és csalódások lélekölő szélmalomharcában, amikor azt mondta: elég. A kezébe veszi az irányítást: ha a hagyományos lépéseket nem tudja megtenni az elképzelt jövője felé és megtalálni a megfelelő férfit, akkor kerülőúton indul el. Ezért úgy döntött, egyedül vállal gyereket.

„Fogok találkozni valakivel és lesz szerelem az életemben, de attól még lehetek anya”

– vallott a  Cabin Pressure-ben az elhatározásának hátteréről a nő.

Innentől kezdve pedig Nagy Eszter és Czira Sára dokumentumfilmje bemutatja, milyen lehetőségei vannak egy 36 éves egyedülálló nőnek, ha élete egyik nagy vágya az anyaság. A spermadonor ötletét Heni azért vetette el, mert azt akarja, hogy „a gyerek érdekében legyen apja” a babájának.

Fotó: VERZIÓ

Talált egy olyan oldalt, ami gyakorlatilag „Tinder szülőknek”, ami jövendőbeli társszülőket köt össze egymással. De sajnos a tindersége nem merül ki abban, hogy összerakja a közös érdeklődésű embereket egymással. Heni ugyanazt élte át itt is, mint a legtöbben a társkereső alkalmazások használatakor: a potenciális apajelöltje egy nappal a találkozás előtt felszívódott.

Heni azonban, aki évek óta Barcelonában él végre szerencsésnek bizonyult: ha a barátai romantikus kerítőként nem is váltak be, társszülő-vadászoknak kifejezetten ügyesek. Henit bemutatják egy idősebb, meleg, orosz férfinak, Andrejnek, aki szintén a spanyol városban él.

„Ő apa szeretne lenni, ez hiányzik az életéből. Nekem meg az a legfontosabb, hogy valaki az apja akarja lenni ennek a gyereknek”

– így kezdődik Heni és Andrej életre szóló közös kalandja, aminek első fejezeteit a  Cabin Pressure is dokumentálja.

Epidémia

Azáltal, hogy Nagy Eszter és Czira Sára filmjében az látszik, hogy nem csak a kis magyar falucskában nyomasztják a szingliket a „Mikor lesz már valakid?”-kérdés különböző verzióival, és nem csak itthon, de a spanyoloknál vagy épp oroszként sem könnyű párt találni – nemtől, szexuális orientációtól és kortól függetlenül – egy nemzetközi epidémia képe rajzolódik ki a Cabin Pressure-ben.

Egyszerre megnyugtató és aggasztó a tudat, hogy nem vagyunk egyedül. Hogy hiába érzed azt, hogy te maradtál az egyetlen egyedülálló a baráti társaságodban, mégis milliók vannak ugyanebben a helyzetben. Egyáltalán nem egyedi, nem a földrajzi helyzetedre és végképp nem kizárólag rád jellemző, hogy vergődsz a randizásnak nevezett pokolban, amit bármikor szívesen lecserélnél a gyereksírástól át nem aludt éjszakákra. Olyannyira, hogy a 2022-es népszámlálás adatai alapján csak Magyarországon közel 300 ezer szingli van a 20 és 49 közöttiek korcsoportjában.  

A régóta egyedül tengődő emberek számára ijesztő lehet ez a szám (Mégis miért nem találok akkor senkit?!-jeligére), a  Cabin Pressure ugyanakkor feléleszti bennünk a már csak pislákoló reménysugarakat. Mert Heni és Andrej megtalálta egymást. Lehet, hogy nem romantikus értelemben, de mégis egymást szövetségeseivé váltak, akik ugyanazt akarják az élettől: gyereket.

Fotó: VERZIÓ

Nem csupa cukormáz

Heni és Andrej szokatlan családmodellje a második legjobb lehetőségnek tűnhet azok számára, akik megunták a várakozást és babát szeretnének. De a Cabin Pressure intim portréjának bravúrja az, hogy képes a helyzet minden oldalát megmutatni.

A kamerák előtt folyik el Heni magzatvize, majd Andrej közli a stábbal, hogy túl fájdalmas volt a szülés, Henit inkább bevitték a műtőbe.

Látjuk, ahogy a társszülők egymásnak feszülnek egy baráti vacsorán (még akkor is, ha igyekeznek leplezni frusztráltságukat), ugyanakkor azt is, ahogy remekül képesek együttműködni és megosztani egymás közt a munkát.

 

Rávilágít a társszülőség jogi aspektusára (Andrej és Heni ügyvédekkel szerződésben állapodnak meg a helyzetükről), és a szeretetteljes, családi pillanatokra is. Ott vagyunk például a négyhónapos Leo keresztelőjén, tanúi vagyunk annak, hogy alakul ki a szoros kötődés a kisfiúban mind az édesapjával, mind az édesanyjával.

És bár a  Cabin Pressure követi Andrejt Oroszországba is (a film még a háború előtt készült), elsősorban Heni megélését dokumentálja. Aki képes egyensúlyozni a munkája, a barátai, az Andrejjel való társszülősége és az anyaság között. Erre pedig az érzékenysége miatt képes Heni: a filmből kiderül, hogy ez az ő szuperereje. Nem fél megmutatni a legvédtelenebb pillanatait sem – különösképpen nem a legsebezhetőbb folyamatot mind közül: az anyává válásét.

A Cabin Pressure a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál programjában látható.

Exit mobile version