
Anyu, te sírsz? – kérdezte a minap a kisebbik lányom és valóban. Nem is kicsit, de hogy ne sírtam volna, amikor a Bluey sorozatot néztük, méghozzá azt a részt, amikor a főszereplő, a hatéves pásztorkutya (Bluey Heeler) és húga, a négy éves Bingó megtudják, hogy jelentkezett egy vevő, így már egészen biztos, hogy családi otthonukat eladják és el kell költözniük.
Ehhez a családból senkinek nincs kedve, de mellette szól, hogy apjuk, Bandit (magyar fordításban Csibész), egy másik városban kapott egy jobban fizető állást. Bluey napokon keresztül bánatos, de Bingó csak a költöztetők megérkezésekor fogja fel igazán, milyen változás előtt áll, s, hogy megakadályozza az elkerülhetetlent, megpróbálja kihúzni a földből a házuk előtt álló Eladva táblát.
Mikor rájön, hogy nem tudja, tehetetlenül, fejét a térdei közé hajtva sírva fakad. Nővére ekkor leül mellé és, hogy megnyugtassa, elmesél neki egy régi kínai történetet, amelyet pár nappal korábban az óvónénitől hallott. A történet tanulsága, hogy mindennek létezhet jó és rossz vetülete és végül minden úgy alakul, ahogy alakulnia kell.

Részlet a Bluey c. rajzfilm sorozatból (Fotó: Profimedia)
Hogy ne érzékenyülne el az ember?! Mentségemre legyen mondva, messze nem én vagyok az egyetlen, aki előszeretettel nézi a gyerekeivel a 2018 óta futó ausztrál animációs gyerek sorozatot és hol sír, hol pedig hangosan felnevet.
A több mint 60 országban és 2020 óta már a Disney +-on keresztül itthon, magyar nyelven is, korhatár nélkül streamelhető sorozat nem csak a gyerekek és szüleik, de még a gyermektelen felnőttek körében is hatalmas népszerűségnek örvend.
Facebookon az Adult Bluey Fans (Bluey felnőtt rajongói) oldalnak több mint 600 ezer tagja van és az Egyesült Államokban 2023-ban a Bluey volt a második legtöbbször streamelt sorozat.
Az ausztrál Peppa jobb nevelési útmutatással
A történetek főszereplője Blue Heeler, aki húgával Bingóval, anyukájával Chillivel (a magyar változatban Szimat) és apjukkal, Bandittel élnek együtt egy Brisbane-re nagyon hasonlító városban. A sorozat kitalálója, Joe Brumm éveken át az Egyesült Királyságban dolgozott gyermekműsorokon animátorként, mielőtt felfedezte, létezik az ausztrál piacon egy pásztorkutya méretű rés. Brumm több interjúban is elmondta, eredetileg a Peppa malac markánsan ausztrál változatát szerette volna létrehozni.
Ezért is lett a brisbane-i Ludo Studio által gyártott sorozatban a főszereplő egy ausztrál pásztorkutya család. A fajtán belül, melyet az 1800-as években tenyésztettek ki kifejezetten szarvasmarhák terelésére, létezik a kékes színezetű (blue heeler), illetve a vöröses bundájú (red heeler) változat. Bluey és apja az előbbiek közé tartozik (erre utal a Bluey név is), míg Bingó és az anyukájuk az utóbbihoz.
Az átlagosan körülbelül 7 perces történetek jelentős része saját, illetve kollégáinak szülői tapasztalataira épül Brumm maga is két kislány édesapja) és olyan témákkal foglalkozik egy-egy epizód, mint a képzelet ereje, a családon belüli dinamikák, a felnövés, barátságok, veszteség. Az elmúlt években a sorozat számos nemzetközi díjat nyert el, többek közt az Emmy és a Peabody-díjakat.
Brumm meggyőződése, hogy a gyereknevelésben nagyon nagy teret kell adni a szabad játéknak és ebben, akár Bluey szülei, partnernek kell lenni a felnőtteknek.
Éppen ezért Bandit és Chilli – bár nem mindig fűlik hozzá a foguk – hol azt játszák el, hogy tudnak varázsolni, hol élő személyként kezelik a gyerekek óriás képzeletbeli barátját. Amikor Bluey nem tud aludni, Bandit egy igen rossz modorú unikornis bábot kelt életre, aki beleszeret Chillibe és nem hajlandó elhinni, csak egy báb, a bábmester ráadásul éppen Chilli férje. A szülők nem akadályozzák meg, amikor a két kiskutya terebélyes bunker komplexummá alakítsa át a nappalit, hagyják nekik, hogy sárban dagonyázzanak és, hogy együtt játszanak velük kint az esőben.

Bluey és Bingo nagyon izgatottak, amikor Apa megjelenik egy unikornissal (Fotó: Proifmedia)
És a közös játéknak mindig van pozitív hozadéka nem csak a gyerekek, hanem a szülők számára is. Kizökkenti őket a hétköznapok monotóniájól, segít feloldani szorongásaikat, bánatukat, ráadásul a párkapcsolatukat is megerősíti. Tagadhatatlan, hogy pásztorkutya páros jó példát állít a hús vér szülők elé, még ha olykor talán kicsit magasra is teszik a mércét.
A Bluey sorozat alkotói a képzelet erejét korlátlannak mutatják be arra azonban figyelnek, hogy a történetek – akár a bennük megjelenő problémákról, akár a rájuk adott válaszokról van szó – ne rugaszkodjanak el a valóságtól. Heelerék és barátaiknak nem kell megküzdeniük űrlényekkel, hogy megmentsék a világot, vagy megnyerniük egy tehetségkutató versenyt, hogy lemezszerződést kapjanak egy menő stúdiótól.
A sorozat népszerűségének egyik titka, hogy a szereplői olyan kihívásokkal néznek szembe, amelyek mindenki életében előfordulnak a konfliktusok feloldása pedig rendszerint abból fakad, hogy megtanulják átértékelni az adott helyzetet.
Lévén, hogy a sorozat gyerekeknek készül, az alkotók keze sok szempontból meg van kötve és vékony a határ aközött, mi az, ami még belefér és mi az ami már nem. Bár ritkán, de előfordult már, hogy egy-egy részt utólag betiltottak, vagy cenzúráztak a különböző televíziós társaságok, vagy a Disney.
Szokatlan, de sikeres nagykövet
Az ausztrál kultúra, nyelv és környezet át és átszövi a sorozatot és ez egy tudatos törekvés eredménye. A sorozatot immáron több mint 60 országban sugározzák (idén október óta már Japánban, a TV Tokyon is látható) és sokat mond népszerűségéről, hogy a kék kutya ott lebegett New York utcái felett óriás lufi figuraként 2022-ben a hálaadás napi hagyományos ünnepi felvonuláson.
Blueyt jelentős kulturális ismeretterjesztő szerepéért nemrég a londoni ausztrál külképviselet vezetője is elismerte és Brumm a kitüntetésre közleményben úgy reagált: „Gyönyörű országunk a sorozatban éppen olyan egyenértékű szereplő, mint bármelyik kutya. Arra tehát, hogy sikerült bevinni a nappalikba világszerte és ezzel arra biztatni az embereket, látogassák meg az országot olyasmi, amire mindig is nagyon büszke leszek.”

Az Australia House londoni ünnepsége 2024. április 21-én, ahol Bluey megkapta az első Különleges Elismerés Díjat a kulturális hatásáért az Egyesült Királyságban és világszerte (Fotó: Profimedia)
Az elmúlt években egyébként már több mint 20 nyelvre fordították le a Blueyt, azt azonban az alkotók szigorúan megtiltották, hogy a szereplőket nem ausztrál színészekkel újra szinkronizálják angolszász országokban.
A kiskutya hatalmas biznisz
Aki manapság játékboltban járt láthatta, hogy immáron a magyar üzletek polcain is felsorakoznak a kutya család ihlette játékok. Választékban nincsen hiány, az árak azonban nem kímélik sem a szülők idegrendszerét sem a zsebeiket. Egy négy darabos Bluey család figura szett például 9995 forintba kerül, egy 45 centimétere Bluey plüss ára pedig közel 18 ezer forint. A Heeler család otthona 13999 forintért vihető haza, de ez egy kisebb modell. A nagyobbik, a Bluey ünnepi családi ház már több mint 30 ezer forintba kerül.
Nem meglepő, hogy a sorozatból hatalmas, globális üzlet lett. A Bluey forgalmazója, a BBC Studios már a 2022-23-as költségvetési évben több mint 2.5 milliárd dollárra becsülte a sorozatból fakadó bevételt és azóta tovább nőtt az ausztrál sorozat népszerűsége. A Blueyból ráadásul készült élőszereplős showműsor és Brisbane-ben nemrég megnyílt a négyezer négyzetméteren elterülő, Bluey’s World (Bluey világa) névre hallgató interaktív kiállítás, melyet közvetve a Queensland-i kormány, valamint Brisbane város önkormányzata is támogat. A Ludo Studió 2024-ben bekerült a Times 100 legbefolyásosabb cége közé.

Bluey léggömb a 2022-es hálaadásnapi felvonuláson, New York-ban (Fotó: Michael Loccisano/Getty Images)
Noha a sorozat globális sikeréhez jelentősen hozzájárult, hogy bekerült a Disney + választékába, az alkotók nem engedik, hogy eredeti kreatív koncepciójuk kompromitálódjon. Az amerikai cégnek csupán közvetítési jogai vannak. Bloomberg úgy tudja, bár hogy 2019-ben bár a Disneynek megvehette volna a sorozat értékesítési jogait is, nem élt a lehetőséggel és, noha most már érdekelné, ez többé nem opció.