„Ryohei Ando minden karácsonykor összegyűjti a családját egy ünnepi hagyományra. Ahogy Ando is tette gyerekkorában, két gyermeke mélyen belenyúl egy piros-fehér vödörbe, és kiveszi a legszebb rántott csirkét, amit csak talál” – kezdi a KFC karácsonyi japán titkát felgöngyölítő cikkét a BBC.
Minden karácsonykor a becslések szerint 3,6 millió japán család kényezteti magát Kentucky Fried Chickennel, ami országos hagyománnyá vált. Az Ando család számára is ez maga a boldog karácsony, hogy KFC csirkéket esznek a papírkosárból. Japánon kívül bárhol furcsának tűnhet, de Ando családja és még sok millióan mások számára sem telhet a karácsony Kentucky Fried Chicken nélkül, a gyerekek így nőnek fel, számukra is ez a természetes ünnepi hagyomány. De azért azt nem állíthatjuk, hogy kizárólag ez lenne a japán karácsonyi vacsora, sokan Japánban a karácsonyt a Valentin-naphoz hasonló romantikus ünnepként kezelik, és a párok előkelő éttermekben ünneplik a karácsonyt. Más japán családok pedig bár elismerik a karácsony létjogosultságát, de nem ünneplik különösebben.
A KFC karácsonyozók számára azonban ez nem csak annyi, hogy bemennek a gyorsétterembe és rendelnek egy normális menüt. Annyira komolyan veszik, hogy a december a KFC számára rendkívül forgalmas hónap lett Japánban – a karácsonyi időszakban egyes éttermek napi forgalma akár tízszerese is lehet a szokásosnak. A különleges karácsonyi KFC vacsorához gyakran hetekkel előre le kell adni a rendelést, és aki ezt nem teszi meg, az sorban áll, néha órákig.
Kentucky karácsonyra
A japán KFC hagyományának kialakulása egy olyan vállalati marketingsztori, amelyet minden Japánban induló vállalkozásnak tanulmányozni kellene, és amely szinte úgy hangzik, mint egy ünnepi példabeszéd. A KFC Japan szóvivője, Motoichi Nakatani szerint a kezdet Takeshi Okawarához, az ország első KFC éttermének vezetőjéhez köthető. Nem sokkal az 1970-es nyitás után Okawara éjfélkor felébredt, és lejegyzett egy ötletet, amely álmában jutott eszébe: egy ünnepi KFC kosár, amelyet kizárólag karácsonykor lehet kapni.
Nakatani szerint Okawara azután találta ki az ötletet, hogy meghallotta, amint néhány külföldi üzletember egy tárgyalás után arról beszélgetett, hogy mennyire hiányzik nekik a pulyka a karácsonyi asztalról Japánban. Okawara azt remélte, hogy a karácsonyi rántott csirke vacsorára remek pótlék lehet – a pulyka amúgy is nagyon drága mulatság arrafelé -, ezért elkezdte forgalmazni a Party Barrelt (bulihordó szó szerint), mint karácsonyi ünnepi vacsorát.
1974-ben a KFC országos szinten is bevetette ezt a marketinget, és a Kurisumasu ni wa Kentakkii, azaz Kentucky karácsonyra nevet adta neki. A csirkés karácsony futótűzként terjedt a japánok között, óriási siker volt, Okawara pedig egészen az Kentucky Fried Chicken Japan elnök-vezérigazgató szintjéig repült alig 10 év alatt, és ott is maradt 2002-ig. A karácsonyi KFC-s partidoboz szinte azonnal országos sikerré vált.
Joonas Rokka, a franciaországi Emlyon Business School marketingprofesszora tanulmányozta munkája során a japán KFC-s karácsonyozás jelenségét, és arra jutott, hogy azért lehetett ekkora sikere, mert egy nagy űrt töltött be Japánban. Az országban akkoriban nem volt nagy hagyománya a karácsonyi ünnepeknek, így amikor a KFC előállt azzal, hogy ezt a csirkét kell enni karácsonykor, akkor az emberek villámgyorsan magukévá tették, szinte kapva kaptak az új hagyomány után.
Karácsonyi torta
Japánban az ünnepi karácsonyi ételek között gyakran szerepel az epres torta is. Ennek a hagyománynak több eredettörténete is van. Az egyik népszerű változat szerint Fujii Rinemon, a híres Fujiya cukrászda alapítójától ered a szokás, akit megihletett az eperkrémes sütemény, amellyel Amerikában találkozott a tanulmányai során, ezért visszatérve Japánba, felvette a cukrászda kínálatába a gyönyörűen díszített karácsonyi tortát. A torta népszerűeségéhez az is hozzájárult, hogy a színei, a fehér és a piros a japán kultúrában a szerencsét jelképezi.
Az első karácsonyi ünnepség Japánban állítólag a 16. században történt, amikor a jezsuita misszionáriusok a Jamagucsi prefektúrában lévő Jamagucsi városban ünnepséget tartottak Jézus születése alkalmából. Az Edo-korban (1603-1868) azonban a kereszténységet betiltották, és a karácsonyi ünnepségeket is megtiltották. Csak a 20. század elején kezdtek kialakulni a karácsonyi szokások, például a karácsonyi vásárok és a Mikulást ábrázoló újsághirdetések. A széles körű népszerűsítés révén a karácsony fokozatosan népszerűvé vált, és azóta Japánban is nagyra becsült ünneppé vált – de nem hivatalos ünnep, az iskolák és az üzletek is nyitva tartanak. Ez valószínűleg azért van így, mert a nemzeti ünneppé nyilvánítás ellentétes lenne a japán alkotmányban foglalt vallás és állam szétválasztásának elvével.
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
Fotó: Yuichi Yamazaki/Getty Images
A KFC reklámok varázsa
A KFC karácsonyi ételeinek reklámjain boldog japán családok láthatók, amint sült csirkés kosarak körül tolonganak. Az ételek is eltérnek a jól megszokott melle-combja-szárnya (és olykor a farhát is belecsúszik) kombinációtól, a karácsonyi reklámokban különleges, családi méretű, csirkével, süteménnyel és borral teli dobozokká alakultak át a hagyományos KFC-kosarak. Többféle vacsoracsomag is várja ilyenkor a vevőket, az alap karácsonyi csirkedobozban hat csirkerész, hat csirkemell, három szósz, két nagy köret, és desszertként egy csomag Cherry Pie Poppers (mini cseresznyés piték) is van 10 ezer forint körüli áron. A KFC szerint a csomagok az étteremlánc éves japán eladásainak körülbelül egyharmadát teszik ki.
Az is segített a hagyomány elterjesztésében és meghonosításában, hogy az üzletekben a cég kabalafiguráját, a mosolygós, fehér hajú Sanders ezredes bábuját Mikulás-jelmezbe öltöztették. Egy olyan országban, amely nagyra értékeli az időseket, a piros szaténruhás Sanders hamarosan az ünnep szimbólumává vált.
Ez a jelenség csak Japánban fordul elő, valószínűleg minden más országban furcsán néznének a házigazdára, ha KFC-s vödröket (vagy Burger Kinges Whoppereket, teljesen mindegy) tenne az ünnepi asztalra, ám a fentiek fényében már jobban értjük ezt a japán hagyományt. Ráadásul Japánban, ahol a lakosság körülbelül 1 százaléka keresztény és a karácsony nem hivatalos ünnep, nem a családi hagyományok szerves része, hogy egész nap főznek-sütnek a felmenők, hogy nyolcféle fogás legyen vacsorára. Ehelyett inkább egy vödör csirkével jelennek meg.
Ando és családja számára nem is a csirke a lényeg ebben az ünnepi KFC-s vacsorában, hanem az, hogy ez egy ürügy, amiért összeülhet a család. Egy szimbólummá vált sok japán család számára, amely az összetartozást és kapcsolódást jelenti. Tulajdonképpen a vödör csirke vagy épp az, hogy karácsony van, már csak hab a tortán.
Források: BBC; Wamazing Discover; PR Newswire