Mi is az a menstruációs szegénység?
Sokan nem is gondolnák, hogy Magyarországon is létező probléma a menstruációs szegénység – pedig mindez fájóan valóságos. A kifejezés azokat a helyzeteket írja le, amikor valaki nem engedheti meg magának, hogy megfelelő higiéniai termékeket vásároljon a menstruáció idejére. Betét helyett sokszor toalettpapírt, rongyot, vagy épp semmit sem használnak – ez pedig nemcsak kényelmetlen és megalázó, de egészségügyi kockázatokkal is jár.
A probléma a fiatalokat különösen érinti: sok hátrányos helyzetű lány kénytelen otthon maradni iskolai napokon, mert nincs mit használnia, nincs mibe átöltöznie. Így nemcsak fizikai kellemetlenséggel kell megküzdeniük, de kimaradnak a tanulásból, a közösségi élményekből is – mindez pedig hosszú távon is hatással lehet az önértékelésükre és jövőbeli lehetőségeikre.
Miért nem beszélünk róla eleget?
A menstruáció még mindig sokszor tabu – különösen a férfiak körében, de sajnos gyakran női közegben is. A fiatal lányok sok esetben úgy kezdenek menstruálni, hogy nincsenek megfelelő információik arról, mi történik velük. A szégyen, a titkolózás, a szorongás gyakran együtt jár a vérzéssel, és még azok is így nőnek fel, akiknek egyébként van hozzáférésük a szükséges termékekhez, mint a betét vagy tampon. Éppen ezért kiemelten fontos az edukáció. Hogy a menstruáció ne legyen titok, hanem tanítható, természetes élettani folyamat, amire lehet és kell is beszélni otthon, az iskolában és a közösségekben.
A dm és a Spectra Kutatóintézet 2024-ben közösen végzett el egy nemzetközi szintű kutatást. A kutatás során összesen 6000 nőt kérdeztek meg 11 dm-országban. Az eredményekből az derült ki, hogy a résztvevők 60 %-a úgy érzi, a menstruációs fájdalmak témája, a higiéniai szükségletek és a mestruációs termékekhez való hozzáférés kérdései nem jelennek meg kellő súllyal a közbeszédben. A kutatás szerint a felvilágosítás nem elégséges színvonalú, miközben hiányzik a társadalmi elfogadás és gyakran az anyagi lehetőségek is korlátozottak.
Szomorú, de tény: valaki adományra szorul a menstruációja alatt
A dm 2025-ben is kiemelt figyelmet fordít a menstruációs szegénység csökkentésére. A kampány egyik legfontosabb eleme, hogy 2025. június 1. és június 30. között minden megvásárolt Jessa termék után 50 forint értékben adományoz intimhigiéniai termékeket a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak. A szervezet ezeket a termékeket hátrányos helyzetű általános és középiskolás lányokhoz juttatja el, országosan. Ez nemcsak tárgyi segítség, hanem valódi esély a biztonságra, méltóságra és egyenlőségre – részünkről pedig minden egyes megvásárolt Jessa termék egy lépés ebbe az irányba.
A Spectra kutatásban a válaszadók 33 %-a számolt be arról, hogy a menstruációs termékek megvásárlása komoly anyagi terhet jelent a számukra. Az ingyenesen elérhető termékekkel célzottan segíthetik azokat a nőket és lányokat, akik anyagi korlátok miatt nem jutnának intimhigiéniai termékekhez. Ezért a dm tavaly a Magyar Máltai Szeretetszolgálat részére 5 millió forint értékben adott át ilyen termékeket, idén pedig újra indították segítő kampányukat.
Edukáció ott, ahol a legnagyobb szükség van rá
A dm a 2024-es nemzetközi kutatás alapján azt is világosan látta, mekkora hiányosságok vannak a menstruációval kapcsolatos tudásban, hozzáállásban és kommunikációban. A dm támogatásával ezért edukációs anyag született, amelyet a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete állított össze, és a testi-lelki egészséget egyaránt szem előtt tartva tanítja a menstruációval kapcsolatos tudnivalókat – a kiskamaszok nyelvén, tabuk nélkül. A hallgatók a szeretetszolgálat intézményeiben edukációs workshopokat is tartottak, és a tananyag más csatornákon is eljutott a hátrányos helyzetű közösségekhez. Ez a lépés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy hangsúlyozzuk: a menstruáció kapcsán nem csak a testre, hanem a lélekre is gondot kell fordítanunk.
Többet tehetünk, mint hinnénk
A menstruációs szegénység nem csak higiéniai kérdés – társadalmi ügy, ami érinti a jövő nemzedékek oktatását, egészségét, méltóságát. A dm példát mutat azzal, hogy nem fordítja el a fejét, hanem konkrét lépéseket tesz. Ha mi is nyitott szemmel és szívvel állunk hozzá – apró, mégis jelentős lépésekkel mi is sokat tehetünk a menstruációs szegénység csökkentéséért.
- Vásároljunk tudatosan: ha amúgy is betétet vennénk, válasszunk a dm-ben Jessa terméket júniusban – így automatikusan segítünk.
- Beszéljünk nyíltan a menstruációról: a legerősebb tabusítás az, ha valamiről nem vagyunk képesek vagy hajlandók beszélni. Tegyük természetessé a témát otthon, gyermekeinkkel, bizalmas barátainkkal.
- Támogassunk szervezeteket, amelyek hátrányos helyzetű lányokat segítenek – akár adománnyal, akár önkéntes munkával.
- Hallgassuk meg egymást: minden ember megérdemli, hogy tisztelettel és empátiával bánjanak vele, akármi is a téma.