nlc.hu
Egészség
Íz a vízben: ásványvíz-fogyasztási szokások hazánkban

Íz a vízben: ásványvíz-fogyasztási szokások hazánkban

A Nestlé Életmód Központ ásványvíz-fogyasztási szokásainkat vizsgálta, melyből többek között az is kiderült, hogy választásunkat nagyban befolyásolja a víz íze.

Ásványvíz-fogyasztási szokásaink egyre inkább hasonlítanak a nyugati országokban tapasztaltakhoz: mind több embernek fontos, milyen a víz íze – derült ki a Nestlé Életmód Központ portál több mint kétezer fő bevonásával készült online kutatásából. Legjobban a bársonyos, lágy ízekért rajongunk és a szénsavmentes változatot részesítjük előnyben. Azt valljuk, tudatosan oltjuk a szomjunkat, akár az ajánlott napi 1,5 liter víznél is többet iszunk. Ásványvíz kultúránkat azonban van még hova fejleszteni: sokan bajban lennénk, hogy mit is kérdezzünk egy víz-sommeliertől.

A felmérés során a Nestlé Életmód Központ a magyarok ásványvíz-fogyasztási szokásait vizsgálta, arra keresve a választ, hogy vajon a víz íze mennyiben befolyásol bennünket a választásban. Bár a kérdőívet kitöltők többsége az egészségtudatosabbnak számító, városlakó hölgyek közül került ki, az ő válaszaikból is érdekes trendeket olvasnak ki a Nestlé hazai szakemberei.

Nálunk is az íz döntő

A megkérdezettek 36 százaléka az íz alapján dönti el, hogy milyen ásványvizet emel le a polcról. Ez összecseng a Nestlé Waters nemzetközi kutatásának eredményeivel, mely szerint az olaszok, a franciák, az angolok és a németek is elsősorban az ásványvíz íze alapján választanak szomjoltót. A hazai adatok szerint leginkább a lágy, semleges ízeket keressük (39 százalék), ezzel szemben a válaszadók csupán egynegyede (26 százalék) kedveli a karakteres ízvilággal rendelkező, jellegzetes ásványvizeket. Visszafogott az ízlésünk a buborékok tekintetében is: a válaszadók 46 százaléka ugyanis legszívesebben szénsavmentes ásványvizet kortyolgat és csak az egyötödük, (18 százalék) szereti, ha enyhén pezseg a víz. A víz íze nemcsak az ízlelőbimbókra, hanem vásárlási szokásainkra is hat: a felmérésben részt vevők, többségében városlakó hölgyek, 67 százaléka leginkább az íze miatt választ kedvenc ásványvizet.

Íz a vízben: ásványvíz-fogyasztási szokások hazánkban


Fontos az ásványianyag-tartalom

Döntés tekintetében második helyen 32 százalékkal az ásványianyag-tartalom áll. A magyarok vízismeretére jellemző, hogy a megkérdezettek közel 88 százaléka felismerte az összefüggést a víz íze és az ásványvíz eredete, ásványi anyag tartalma között. Vagyis a válaszadók többsége tisztában van azzal, hogy a különböző forrásokból származó vizek íze nagyban különbözhet. Kevesen tudták viszont, hogy az ásványvíz akár az ételek ízét is befolyásolni tudja. Ahogy létezik bor, úgy víz szakértő is. Erről a foglalkozásról azonban még kevesen hallottak, a megkérdezettek csupán 21 százaléka. A víz sommelier-ek megfelelő ásványvizet ajánlanak a megfelelő alkalomhoz és pontosan meg tudják határozni például a víz textúráját és az íz intenzitását.

Megfelelő mennyiségű vizet iszunk

A hazai kutatás feltérképezte a vízivási szokásokat is: a válaszadók 92 százaléka saját bevallása szerint megfelelő mennyiségű vizet iszik, akár többet is az ajánlott napi 8 pohárnyi (1 pohár = 2 deci) minimumnál. 53 százalékuk napi 10 pohár vizet iszik meg, 86 százalékuk gondolja úgy, hogy az ajánlott napi vízmennyiség 10 pohárnyi, vagy annál több. Egy, az European Journal of Clinical Nutrition szaklapban, 2010-ben megjelent tanulmány alapján egy ülő munkát végző felnőttnek átlagosan napi 1,5 liter vizet szükséges innia. A Lausanne-i Egyetemen a Nestlé Waters szakértőinek bevonásával készült elemzés szerint a víz az egyetlen folyékony tápanyag, amely létfontosságú a test hidratálásához és a víz-egyensúly fenntartásához, amely nélkülözhetetlen szervezetünk egészséges működéséhez.

Ásványvíz fogyasztásban Európa középmezőnyéhez tartozunk

„Éves szinten fejenként 105 liter ásványvizet fogyasztunk Magyarországon. Ezzel az európai középmezőnyhöz tartozunk, jelentős növekedési potenciál van még előttünk. Bár tudjuk: a magyar embereknek fontos a kedvező ár, örömmel olvastuk ki a kutatásból, vannak már köztünk olyanok is, akiknél előkelő helyen szerepel az íz, mikor ásványvizet választanak. Nekik próbálunk meg segítséget nyújtani azzal, hogy tájékoztató íz ikonokat helyeztünk el a címkéken.” – mondta el Csete Noémi, a Nestlé Aquarel márkát is palackozó Kékkúti Ásványvíz Zrt. marketing igazgatója.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top