Az Amerikai Orvosi Fizikai Társaság (AAPM) kutatásai szerint az utasokat kevesebb sugárzás éri az átvilágítás során, mint az átvilágításra várva a sorban állás közben.
A tudósok két aktív, a Los Angeles Nemzetközi Repülőtéren használatban lévő teljes testszkenner, valamint hét további, aktív használatban nem lévő eszköz sugárzáskibocsátását vizsgálták meg. Az eredmények szerint az egyes átvizsgálások annyi sugárterhelést jelentenek a szervezet számára, mint amennyi 1,8 perc alatt egy földön, vagy 12 másodperc alatt egy levegőben lévő repülőgépen érné az embert.
Ez azt jelenti, hogy egy embernek több mint 22 500 teljestest-átvilágításon kellene átesnie ahhoz, hogy elérje a még biztonságos éves maximális sugárdózis határát, vagyis kijelenthetjük: a repülőtéri átvilágítás közben az embereket érő sugárzásmennyiség elhanyagolható, és nem jelent egészségügyi kockázatot.
„A legfontosabb, hogy még az aggodalmaskodó utasok is tudják a helyén kezelni ezeket a vizsgálatokat” – nyilatkozta Christopher Cagnon, az Kalifornia Egyetem (Los Angeles) Orvosi Központjának sugárfizikusa.
Az űrből származó kozmikus sugárzás, valamint a radioaktív elemek bomlása során keletkező, a levegőben is jelen lévő radon és kálium is természetes sugárforrások, ezekből származik környezetünk állandó háttérsugárzása. Repülés közben azonban szervezetünket nagyobb sugárterhelés éri az utazási magasság miatt, hiszen a légkör is ritkább, így nem véd annyira a kozmikus sugárzás ellen.