nlc.hu
Életmód

Életeket mentene meg a bringázás elterjesztése

Sőt új munkahelyeket is létrehozna.

Több mint 76 ezer munkahelyet teremtene a zöld és egészséges közlekedésben és tízezer életet mentene meg évente, ha Európa nagyvárosai elérnék a dán főváros szintjét a kerékpározásban – állapította meg az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) és az Egészségügyi Világszervezet (WHO). Meglátásuk szerint a „zöld és egészséges közlekedésbe” való befektetés nemcsak az egészségre van pozitív hatással, hanem gazdaságilag is kifizetődő.

Kevesebb zaj, kevesebb baleset

„A hatékony közlekedési rendszer létfontosságú a modern gazdaságok működéséhez. Ugyanakkor a közlekedés súlyosan károsíthatja a környezetet és az egészséget. A zöld és egészséges közlekedésbe való befektetések viszont óriási mértékben lennének kifizetődőek, új munkahelyeket teremtenének, több mozgást végző, egészségesebb embereket, kevesebb közlekedési balesetet idéznének elő, kevesebb lenne a zaj és jobb a levegő minősége” – hangsúlyozta Jakab Zsuzsanna, a WHO európai regionális igazgatója.

A WHO európai térségében a közlekedés okozta légszennyezés évente mintegy 500 ezer elhalálozásért felelős. Közlekedési balesetekben évente 90 ezer ember hal meg idő előtt. Hetvenmillió embert érint a túlságosan hangos utcai zaj. Európában és Észak-Amerikában a közlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának 24 százalékáért felelős. A mozgásszegénységet előidéző közlekedés évente mintegy egymillió elhalálozáshoz járul hozzá.

Koppenhága az európai kerékpározás egyik „vezető hatalma”, a dán fővárost egyedül a hollandiai Amszterdam előzi meg e téren. Koppenhágában az összes városi közlekedés 26 százalékát a kerékpározás teszi ki, Amszterdamban 33 százalékot. Ez a szint nagyságrendekkel több a többi európai nagyvárosénál. (Berlin 13, Bern 11, Ljubljana 10, Bécs 6, Brüsszel, Oslo, Varsó és Zágráb 5, Budapest csak egy százalék.)

Kétezer új munkahely Budapesten

A szakemberek kiszámolták, hogy ha minden európai országban egy nagyváros elérné a koppenhágai szintet, az átlag 76 ezer plusz munkahelyet teremthetne a térségben. Ezek az emberek a kerékpárkölcsönzésben, karbantartásban, a kerékpárosok számára ruházat és kellékek gyártása terén dolgozhatnának. Budapest esetében ez 1981 új munkahelyet teremthetne és évente 298 ember életét lehetne megmenteni.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top