Egészség

3 perc szemtorna irodistáknak

Minden irodai dolgozónak, aki számítógépes munkát végez, óránként tíz perc szünet jár. Ennyi idő elég is arra, hogy elgémberedett tagjaidat átmozgasd egy kicsit, a vérkeringésed is felpezsdítsd. De ne csak a zsibbadt izmoknak, hanem a fáradt szemednek is adj ilyenkor egy kis felfrissülést!
3 perc szemtorna irodistáknak

A folyamatos számítógép-használat és az ülőmunka nem tesz jót az egészségnek. A hát-, nyak- és gerincbántalmak, a csukló és a kezek fájdalma és a különféle ízületi gyulladások “természetes” velejárói az ilyen munkáknak éppúgy, mint a szem állandó megerőltetéséből eredő fejfájás. Ha nem megfelelő pozícióban végzed a munkát, és időnként nem mozgatod át a tested, előbb-utóbb biztosan te is szembesülsz majd ezekkel a tünetekkel, amelyek akár tartós betegséggé is fejlődhetnek. A nőket egyébként is jobban érintik ezek a problémák, mert az ő ízületeiket megtámasztó izomzat rendszerint gyengébb, és ezért hamarabb alakul ki a teniszkönyök, az ínhüvelygyulladás és egyéb ízületi bántalmak. Érdemes tehát először is néhány óvintézkedést tenni, és elsajátítani az ülőmunka helyes módját (kényelmes alátámasztás a karnak és csuklónak, egyenes tartás, megfelelő – legalább 50 cm – szemtávolság a monitortól, védőszemüveg, a könyököt is megtámasztó karfás szék), valamint rendszeres időközönként kisebb tornagyakorlatokkal átmozgatni a tagjainkat és a szemünket.

Szemtorna munka közben

A szem tornáztatása könnyű és bárhol elvégezhető, a haszna pedig a ráfordításhoz képest igencsak nagy: csökkenthető vele a halánték, a homlok és szemöldökök között jelentkező tompa fejfájás, a szem erőltetéséből adódó szédülés, hányinger, a szemszárazság és könnyezés is. Hosszú távon rendszeres gyakorlással elejét veheted vele a szem és a látás károsodásának is.

A szemkímélő gyakorlatok körül az első számú, munka közben is végezhető a pislogás: a monitort bámulva ugyanis csaknem harmadával kevesebbet (7-10 alkalommal) pislogunk percenként, mint egyébként. Ez a szem szárazságához és korai kifáradásához vezet, különösen ha kontaktlencse is van a szemen, mert a kevesebb pislogás miatt a lencsén található könnyfilmréteg gyengül, hamarabb szárad a szem, és romlik a látás élessége, minősége. Ajánlott tehát számítógépes munkához kifejezetten erre a célra készített – kontrasztfokozó és tükröződésmentes réteggel ellátott színezett lencséjű – szemüveget viselned, és tudatosan figyelni arra, hogy gyakran pislogj.

3 perc szemtorna irodistáknak

A másik gyakorlat, amit a monitor előtt ülve elvégezhetsz, az, hogy időnként kinézel a képernyő mögül és a lehető legtávolabbi pontra fókuszálsz, majd ezután közvetlen eléd, például a monitor keretére viszed a tekinteted. Egymás után 5-10 alkalommal tedd ezt meg.

Szemtorna szünetben

A tízperces kötelező szünetben az alábbi gyakorlatokkal pihentetheted a szemed:

1. Takard el a szemeid a tenyereddel. Csendesen, nyugodtan lélegezz, és maradj ebben a tartásban fél percig.

2. Ezután nyisd ki a szemed és válassz ki a környezetedben öt különböző távolságban található pontot: a legközelebbi legyen az orrod hegye, a legtávolabbi akár a legtávolabbi fal egyik sarka, vagy az ablakból látható távoli tárgy is lehet. Egymás után vidd a szemed ezekre a pontokra és fókuszálj rájuk sorban. Mindegyiken tartsd ott a tekinteted pár másodpercig, amíg teljesen élessé nem válik a kép.

3. Nyújts ki magad elé a két kezed, egymástól kicsit eltávolítva oldalra. Nyújtsd ki a hüvelykujjad, és a fejed mozdítása nélkül vidd a tekinteted előbb az egyik, majd a másik ujjadra. Fókuszálj rá addig, amíg a kép éles nem lesz. Ismételd el ezt 10-15 alkalommal.

4. Ha végeztél, masszírozd meg a szemeid és a szem körüli területeket. Tenyérrel, gyengéden dörzsöld át a szemgödröket, az ujjad hegyével masszírozd meg szemöldöködet és az orrnyergedet, majd újra a tenyereddel az arccsontod és végül a halántékot. Ha lehet, ezt egy csendes, nyugodt helyen végezd, laza testtartásban. Legjobb, ha a fejed hátrahajtod közben, mert ez a munka közben előrenyújtott nyakad izmainak is jót tesz.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése