Tegnap jelent meg egy új kutatási anyag a Psychology of Aesthetics, Creativity and Arts című szaklapban, amely leránthatja a leplet a dallamtapadás működéséről.
“Azért kezdtünk kutatásba, mert nagyon gyakori jelenségről van szó” – nyilatkozta a CNN hírcsatornának Kelly Jakubowski, a Durhan University zenepszichológusa.
A szakemberek szerint az emberek körülbelül 90 százalékánál hetente egyszer előfordul a dallamtapadás, van, akinél ez gyakrabban is bekövetkezik. Jakubowski és csapata három fő okot azonosított, ami miatt egy dal a fülünkbe ragadhat: a tempó, a dallam “formája”, illetve olyan zenei szünetek, amelyek az adott számot egyedivé teszik.
“Általánosan elmondható, hogy a dallamtapadást előidéző dalok nem túl egyszerűek, de nem is túl összetettek – magyarázta a szakember. – Emellett a három tényező volt az, ami kiemelkedett a többi közül, ezeket korábbi kutatásokban még nem azonosították.”
Ami a tempót illeti, a “ragadós” dalok általában gyorsabbak, és olyan a ritmusképletük, amelyre könnyű mozogni. Jakubowski példaként olyan számokat említett, amelyeket például futás közben hallgatunk, hogy a ritmushoz igazodva tartsuk a tempót.
A dallam “formája” valójában annyit jelent, hogy a dalban ismétlődő mintázat figyelhető meg: a hangok egyre magasabbak lesznek, mélyebbre váltanak, ismét magasabbak jönnek. Ilyen például a Twinkle, Twinkle, Little Star című gyerekdal is, de Jakubowski rámutatott, hogy a gyerekeknek énekelt dalok általában ilyenek, mivel ezeket könnyű megtanulni.
Ami a jellegzetes szüneteket illeti, ez egyfajta meglepetésként szolgál zenehallgatás közben, ami miatt emlékezetessé válik a hallgató számára. A kutatást zenészek és neurológusok egyaránt üdvözölték.
“Időszerű és rendkívül alapos kutatás, amely sokat hozzátesz ahhoz, hogy megértsük, milyen zenék idézhetik elő a dallamtapadást – mondta Daniel Levitin, a McGill University viselkedési idegtudománnyal és psziszológiával foglalkozó professzora, aki maga is zenész. – Ennek egyébként evolúciós okai is lehetnek, mert a zene segítségével könnyebben megjegyzünk tényszerű és érzelmi információkat is.”
A 2010 és 2013 között lebonyolított vizsgálat során 3000 embert kérdeztek arról, hogy melyik számokkal tapasztalják meg leggyakrabban a dallamtapadást. Ezeket aztán olyan dalokkal vetették össze, amelyek a slágerlistákon hasonló helyezéseket értek el, és megvizsgálták a “dallamtapadós” és a “normál” számok közötti, a zenei struktúrájukban tapasztalható különbségeket.
Az alábbi listán a kilenc legtapadósabb szám szerepel, mint látható, Lady Gaga nagyon érzi ezt a műfajt, három dala is bekerült a szórásba.
- Bad Romance – Lady Gaga
- Can’t Get You Out Of My Head – Kylie Minogue
- Don’t Stop Believin’ – Journey
- Somebody That I Used To Know – Gotye
- Moves Like Jagger – Maroon 5
- California Gurls – Katy Perry
- Bohemian Rhapsody – Queen
- Alejandro – Lady Gaga
- Poker Face – Lady Gaga
A kutatók azt remélik a vizsgálattól, hogy jobban megértik, hogyan dolgozza fel az agyunk az emlékeket. A dallamtapadással kapcsolatban ugyanis megfigyelték, hogy sokszor nem is feltétlenül kell hozzá hallani az adott dalt, elég, ha olyan helyen vagyunk, vagy olyan emberrel találkozunk, akit valamilyen módon összekapcsolunk fejben a dallamtapadást okozó számmal.
A dallamtapadás elhárítására a kutatók azt ajánlják, hogy érdemes a fejünkbe ragadt dalt elejétől a végéig meghallgatni, ugyanis a jelenség attól is kialakulhat, mert nem tudjuk fejben folytatni a nótát a refrén után. Emellett más dalok hallgatását ajánlják, nem meglepő módon a Nagy-Britanniában lebonyolított kutatás résztvevői leggyakrabban a God Save the Queent említették megoldásként.