Egészség

Kutatás: az alkohol növeli a rák kockázatát

Az alkoholfogyasztás nyomán olyan ártalmas anyag jön létre a szervezetben, amely tartósan károsíthatja az őssejtek DNS-ét, ezzel növeli a rák kialakulásának kockázatát – állapította meg egy új brit tanulmány.

Laboratóriumi egérkísérleteikben a tudósok kromoszómaelemzést és DNS-szekvenálást (a DNS-t alkotó alapegységek sorrendjének meghatározását, vagyis a szervezet genetikai alapprogramjának megállapítását) végezték el, hogy kimutassák, mekkora génkárosodást okoz az alkohol bontásakor keletkező acetaldehid. Azt is megmutatták, hogyan igyekszik a szervezet megóvni magát az alkohol ártalmaitól.

Egyes ráktípusok az őssejtek DNS-ének károsodása miatt jönnek létre. Ugyan a DNS véletlenül is károsodhat, eredményeink arra utalnak, hogy az alkoholfogyasztás növeli a génártalmak esélyét

– mondta Ketan Patel, a brit orvosi kutatási testület (Medical Research Council) molekuláris biológiai laboratóriumának munkatársa, a kutatás egyik vezetője.

A Nature tudományos folyóiratban közölt új kutatásban Patel és kutatócsoportja hígított alkoholt adott az egereknek, majd elemezték, hogyan hatott a DNS-ükre. Azt állapították meg, hogy az acetaldehid törést okozhat a vér őssejtjeinek DNS-ében, véglegesen megváltoztatva a génszekvenciát. Patel szerint ez azért lényeges, mert amikor az egészséges őssejtek károsodnak, az esélyt adhat a rákos sejteknek.

Azt is megvizsgálták, hogyan próbál védekezni a szervezet az alkohol okozta károk ellen. Az első védelmi vonal egy enzimcsoport, az ALDH-k (aldehid-dehidrogenázok), amelyek az acetaldehidet acetáttá bontják, ezt a sejtek energiaforrásként hasznosíthatják – magyarázta Patel.

A második vonalat a DNS-javító rendszerek alkotják, amelyek „visszafordítják” a különböző DNS-károkat. Vannak azonban olyan helyzetek és olyan emberek – elsősorban délkelet-ázsiai nők –, akiknél nem sikerül a javítás, vagyis a javítórendszer nem működik hatékonyan.

„Fontos tudni, hogy az alkohollebontás és a DNS-javítás mechanizmusa nem tökéletes, ezenkívül az alkohol másképp is okozhat rákot még azoknál is, akiknek a védelmi rendszere jól működik” – figyelmeztetett Patel.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nemzetközi rákkutatási hivatala (IARC) az alkoholt a rákot okozó anyagok, vagyis a karcinogének 1. csoportjába sorolja, mivel „meggyőző bizonyítékok” támasztják alá, hogy az embernél rákot okoz.

Egy 2011-es tanulmány azt mutatta ki, hogy az alkohol számlájára írható a Nagy-Britanniában diagnosztizált rákos daganatok mintegy 4 százaléka, ami évente nagyjából 12 800 esetet jelent.