A napokban véget ért Milánói Divathét egyik bemutatóján Ayesha Tan Jones modell rendhagyó módon az általa viselt, illetve kollégái által viselt ruhadarabok ellen a kezére írt üzenettel tiltakozott.
A Gucci divatház bemutatóján ugyanis a modelleknek kényszerzubbonyra emlékeztető ruhákban kellett felvonulnia, pontosabban egy futószalagon kellett állniuk, így haladtak el a megjelentek előtt.
Tan Jones szerint azonban „rossz ízlésre vall a Gucci részéről, hogy a kényszerzubbonyok képét megidézik, ráadásul mindezt egy futószalagon húsdarabként mozgatott emberekre adják” – írta a modell az Instagramra feltöltött videója alatt. A modell ezért tenyerébe „a mentális betegség nem divat” szavakat írta, és feltartott kézzel haladt végig a bemutató közönsége előtt.
Instagram-posztja alá egyébként az alábbiakat írta Ayesha Tan Jones: „olyan művészként és modellként, akinek vannak tapasztalatai a mentális betegségekkel való küzdelmeket illetően, illetve olyan család tagjaként, ahol a szeretteim érintettek a depresszió, a szorongás, a bipoláris személyiségzavar és a skizofrénia által, bántónak és érzéketlennek találom, hogy egy olyan nagynevű divatház, mint a Gucci egy röpke divatpillanat érdekében használja fel ezeket a képeket.”
A mentális betegek küzdelmeit a ruhák eladásának szolgálatába állítani közönséges, fantáziátlan és sértő arra a több millió emberre nézve, akik világszerte hasonló problémákkal küzdenek
– tette hozzá Ayesha Tan Jones.
A Guccinak nem ez az első botránya idén: februárban egy rasszista arcfestést idéző felsővel, májusban pedig egy luxusturbán piacra dobásával vívta ki a márka sokak haragját. A londoni divathéten a márka őszi-téli kollekciójának bemutatója verte ki a biztosítékot sokaknál, miután az egyik modell olyan kapucnis felsőt viselt, amelynek a nyakánál egy akasztófakötél himbálózott.
Tan Jones tiltakozását követően a Gucci egyik szóvivője a Huffington Post brit kiadásának nyilatkozva a következőket mondta: „a bemutató arra próbált rávilágítani, hogy a mai társadalom hogyan zárja kalodába az egyéniséget, és hogy erre a Gucci hogyan tud megoldást kínálni. Ez egy utazás a konformizmustól a szabadságig és kreativitásig. A kifutón olyan egyenruhákat és utilitarista ruhákat – mint például a kényszerzubbony – lehetett látni, amelyek a társadalmi korlátozások legszélsőségesebb változatait jelenítik meg.”
Erős a gyanúnk: ezzel a magyarázattal nem biztos, hogy sikerült a modellnek megfelelő választ adni.