nlc.hu
Egyéb
Hagyd békén a kuplungot!

Hagyd békén a kuplungot!

A kuplung hasznos szerkezet, de ez nem indokolja, hogy folyton ott tartsd a bal lábadat a pedálon. Ha errõl leszoksz, még pénzt is spórolhatsz. Nem beszélve arról, mennyire meghálálja ezt neked az autó, ráadásul ügyesebb vezetõvé válsz.

Helytelen bevésődés





Számtalan autós rossz szokása, hogy unos-untalan használja a kuplungot – még akkor is, ha erre semmi szükség. A megszokás talán abban gyökerezik, hogy a gépjárműoktatók egy része szereti egyszerűbbé tenni az életét, ezért a gyorsítás és a folyamatos haladás kivételével minden lehetséges helyzetben kinyomatják a kuplungot a tanulóval, mert így biztosan nem fullad le a kocsi. Pedig üresbe tett sebességváltóval gurulni a piros lámpa felé sokkal rosszabb, mintha a motorféket használnád, vagyis sebességben hagynád a kocsit, és így fékeznél.

Ilyenkor ugyanis sokkal jobban kopnak a fékek (vagyis hamarabb kell cserélni a betéteket), és ha időközben megindul az autósor, te sokkal lassabban tudod felvenni a lendületüket, hiszen először ki kell választanod, és kapcsolnod kell a megfelelő sebességfokozatot.






Gyakorlat teszi a mestert


A motorfék használatát nagyon egyszerű elsajátítani, mindössze el kell hinned, hogy az autó sokkal nehezebben fullad le, mint gondolnád. Próbáld ezt ki egy csendes utcában: haladj ötvenes tempóval – harmadik vagy negyedik sebességben –, aztán vedd le a lábadat a gázról, és kezdj nyugodtan fékezni. A kuplungot még ne nyomd ki, csak fékezz, fékezz – és meglepve tapasztalod majd, hogy a motor csak akkor kezd el rángatni, amikor a sebességmérő mutatója a húszas szám felé közeledik. Ezután jön a következő lecke. Ugyancsak ötvenes tempóról, negyedik sebességből kezdj lassítani, de most ne használd a féket, hanem kapcsolj vissza harmadikba, finoman engedd fel a kuplungot, és ne adj gázt. Az autó ilyenkor lassulni kezd; harminc körül visszakapcsolhatsz másodikba, és csak akkor lépj a fékre (és tedd üresbe a váltót), amikor a kocsi már szinte lépésben halad. Ez a módszer a lámpáknál történő lassításnál is jól jön, de inkább gyakorlásvégett javasoljuk.






Igazi lefékezés


Ha igazán intenzív lassulást akarsz elérni, akkor a visszakapcsolgatás közben nyomd a féket is, így a motorfék és a hagyományos üzemi fék hatásfoka összeadódik. A harmadik lecke: lassíts a fent leírtak szerint, de félúton lépj a gázra, és kezdj el gyorsítani! Erre akkor lesz szükséged, amikor motorfékkel gurulsz a lámpa felé, de az zöldre vált, mielőtt még megálltál volna. Mivel az autód sebességben van (méghozzá éppen a megfelelő fokozatban), gyorsan tudsz reagálni a megváltozott helyzetre, és profi módon használod ki a jármű lendületét.


Használd a motorféket!

A motorfék azonban nemcsak a városi közlekedésben hasznos, hanem akkor is, amikor egy hegyi úton haladsz lefelé. A gyakorlatlan vezető ilyenkor üresbe teszi a váltót, és folyamatosan nyomja a féket. Ez azért veszélyes, mert a nagyon hosszú lejtőkön a fékek átforrósodnak, és jóval kevésbé fognak, sőt extrém esetben meg is szűnhet a fékhatás. A megoldás a motorfék: a váltót hagyd sebességben, a kuplungot engedd fel, és ne adj gázt – az autó fékezés nélkül, vagy kevés fékezéssel is állandó sebességet tart, és nem gyorsul tovább a lejtőn. Minél alacsonyabb sebességfokozatba kapcsolsz, annál erősebb a motorfék hatása; általában azt a fokozatot érdemes választani, amelyikben felfelé jöttél ugyanezen az útszakaszon. Fontos, hogy az első fokozatot soha ne használd lassításra, mert az rossz az autónak, és legalább ilyen fontos tudni: ha a motorfékkel lassítasz, a motor semmivel nem fogyaszt több üzemanyagot, mintha üresbe tett váltóval gurulnál.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top