Nem csak férfiaknak!
A lakókocsis szerelvény nehéz, középen csuklósan nyeklik, rémesen hosszú – érthető, ha óvakodsz a vezetésétől. Ám egyre több nőt látni lakókocsi-karavánok sofőrjeként, tehát az utazásnak ez a spéci formája már nem a férfiak hóbortja. Végül is a lakókocsinak saját, jól működő fékrendszere, igényesen kialakított, stabil futóműve van, a doboza könnyű elemekből épül fel, tehát nem is túl nehéz, a B-kategóriás jogosítvány pedig feljogosít arra, hogy – 3500 kilogrammos össztömeg alatt – előképzettség nélkül vezethess egy ilyen szerelvényt.
Vigyázz a kerekekre!
Azt pedig elképzelni is rossz, mi történik, ha akár az autó, akár
a lakókocsi kereke kidurran. Ügyelj arra, nehogy túlterheld az autót vagy
a lakókocsit, mert a túlsúlyos szerelvénynél garantáltan bekövetkezik
a durrdefekt.
Indulás előtti ellenőrzés
Az autón a vonóhorog gömbfeje legyen vastagon bezsírozva, mert ha az száraz, a súrlódásból keletkező hő és a megszorulás együttes hatása miatt a vonóhorog letörhet, akkor pedig a lakókocsi elszabadul. Mindenképpen ellenőrizd, hogy
a leírásnak megfelelően rögzítetted-e a vonóhorog gömbjén a lakókocsi rúdján lévő ellendarabot. A két biztosítóláncot
a vonóhorog alatt, keresztben kösd az autóhoz, az elektromos csatlakozót alaposan nyomd a helyére, majd társad segítségével ellenőrizd, hogy minden lámpa világít-e a lakókocsi hátulján (helyzetjelző, index, féklámpa).
• Egy üresebb placcon menj néhány kört a lakókocsival, tegyél le akadályokat, és kerülgesd őket lassan, a tükörből figyeld, hogy milyen messze haladsz el tőlük.
• Próbáld ki a tolatást is – ez talán a lakókocsizás legkeményebb próbája, ugyanis ilyenkor az autó maga a szerelvény kormányzott kereke, tehát őt kell abba a szögbe állítani, amerre a lakókocsit irányítanád. A kormányt ilyenkor ellenkező irányba kell forgatni, mint megszokásból tennéd – majd úgyis tapasztalod, hogyan.
• Országúton inkább lassan hajts, ne feledd, hogy a szerelvény nagyon érzékeny az oldalszélre. A karaván a kormánymozdulatokra is csak késlekedve reagál, túlságosan heves mozdulataidat pedig ijesztő billegéssel, veszélyes kitöréssel bünteti.
• Ha nyugodtan, kiszámított stílusban vezetsz, nem kell a lakóautó vezetéséhez különleges tudás.
• Vészhelyzetek kivédésénél azonban vigyázz, ilyenkor
a szerelvény jóval rosszindulatúbb az autónál.
• Még egy tanács: az egyedi sebességkorlátozásokat minden országban alaposan tartsd be és kerüld el a szűk utcákat. Buon viaggio!