nlc.hu
Egyéb
A Citroen C3 és a Peugeot 206

A Citroen C3 és a Peugeot 206

Megérkezett a kiskategóriás Citroen C3, amelyet háromféle benzines és kétféle dízelmotorral lehet megvásárolni. A Citroen számít rá, hogy az elragadó C3 a magyar közönség kedvence lesz. Szorosan a nyomában ott van a bájos Peugeot 206-os.




Játékos formája ellenére a Citroën C3-as komoly kisautó. Elöl remekül érzi magát mindenki – hátul is, feltéve, hogy gyermek vagy kisméretű felnőtt az illető. Az első két ülés helykínálatával és méretével egy kategóriával nagyobb autót idéz. Hosszú utazás alkalmával könnyedén tapasztalható az ülések kényelme, ami a nagy ülőlapokat és a széles, a hátat jól támasztó üléstámlát nézve nem csoda. Van könyöklő is, amivel tovább tökéletesíthető a kényelem. Sportos vezetési stílusra váltva felfedezhető a fotelok hátránya is, vagyis, hogy oldaltartásuk szinte egyáltalán nincs.

Első beszálláskor rögvest feltűnik az utastér szép berendezése. Otthonos, fiatalos, tetszetős a kárpitozás, főként a világos műanyagok és játékos formák alkalmazásával érték ezt el. Ennek következtében majdhogynem hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a műanyagok gyenge minőségűek. Különösen a csomagtartóba épített Moduboard kivitele tűnik túl egyszerűnek, pedig ötletesen használható a csomagtartót két részre osztó műanyag tálca. A Moduboard alkalmazásával érték el azt is, hogy a csomagtartó egy síkba kerüljön az előredöntött háttámlákkal (az ülőlapok ugyanis fixek, sehova se dönthetők).





Ha elöl egy kategóriával nagyobb, akkor hátul egy kategóriával kisebb autót idéz a C3-as. Igazság szerint kizárólag csak gyermekeknek, vagy 160 centi alatti felnőtteknek ajánlható hosszabb távra a hátsó üléssor, ám rövid utakra sem tanácsos 170 centi fölötti magassággal beülni. Kár érte, mivel a C3-as jól bánik a hátul utazókkal. Sok rakódóhelyet kínál számukra és az Exlusive kivitelben még tálcák is lehajthatók az első ülések támláiról. Korábban már teszteltük kézi sebességváltóval az 1,6-os Citroën C3-ast és a motorról akkor is csak jót tudtunk mondani. A Sensodrive váltó esetén sincs ez másként, mivel a 103 lóerős benzinmotor igazán jól érzi magát a kisautóban. Nyomatékban ugyan nem bővelkedik, így az erőteljes gyorsítások alkalmával jól ki kell pörgetni, de fogyasztása még ekkor is elfogadható szinten mozog, hangja pedig a legszebb sportautós emlékeket idézi.

Nyugodt városi autózás alkalmával már 2000-es fordulat környékén adagolható a következő fokozat, de ilyenkor a motor valódi képességeiről nem nyerhetünk tudomást, cserébe a fogyasztás még városban sem megy 8 liter fölé. 3500-as fordulat fölé kergetve a nehezen leolvasható fordulatszámmérőt, az 1,6-os C3-as megindul, mint a vasparipa.





Jól megy és jól is lassul a C3-as, ami nagyban köszönhető annak, hogy hátul is tárcsafékek veszik el a lendületet. Amivel viszont nem tudtunk megbarátkozni, az a fék adagolhatósága, mivel az ideges fékpedálra csak picit nyomva is erős fékezést produkáltak a tárcsák. A motor mellett a futómű is szereti a sportos vezetési stílust, kifejezetten rajong a gyors kanyarvételért és a tempós haladásért. Nem érezni billegősnek a magas karosszériát. Rossz úton már nem ennyire egyértelmű a helyzet, mivel a tartósan gyenge minőségű aszfaltot nem venni észre, de nagyobb úthibákon ijesztő ütéseket közvetít a futómű.

Mindössze 120 ezer forint a Sensodrive váltó felára a kézi váltóshoz képest, de mivel csak az 1,6-os benzinmotorhoz kérhető az automata, így az alapár már az SX kivitelben is viszonylag magas, 3 160 000 forint. A tesztelt Exclusive kivitelű C3-as a Sensodrive váltóval 3 460 000 forintba kerül.

Működési elvét és kulturáltságát illetően a Sensodrive ugyanúgy viselkedik, mint a többi hasonszőrű automatizált kézi váltó, vagyis a fokozatok ugrását megérezni, nem olyan folyamatos az átmenet, mint egy automata váltónál, viszont a fogyasztás sem szökik az egekbe. Kezdetben képes meglepetést okozni a váltó a kapcsolás hirtelenségével és rántásával, de pár száz kilométer alatt kiismerhető a szerkezet és könnyen lehet idomulni hozzá. A váltókar mögötti Auto gombbal választhatjuk az automata üzemmódot, ezt kikapcsolva, vagy a kart előre-, vagy hátratolva térhetünk át manuális irányításra. Mindkét esetben öt fokozat áll rendelkezésre. Kézi üzemben segíthetjük a váltás finomságát azzal, hogy elvesszük a gázt, visszaváltáskor pedig az automatika segít apró gázfröccsel, ami nem csak finomabbá teszi a kapcsolást, hanem élvezetesebbé is.





Olyan plusszal rendelkezik a C3 Sensodrive, amit ebben a kategóriában korábban még egyetlen gyártó sem kínált. Kézi üzemben nem csak a váltókar pöckölésével utasíthatjuk kapcsolásra a váltót, hanem a kormányoszlopon elhelyezett gombokkal is. Kormányról is kapcsolható automatizált kézi váltója révén a Citroën C3 Sensodrive egytized Ferrari áron nyújt egytized Ferrari érzést.

Mi tagadás, a kapcsolók nem sikerültek szépre – akárcsak a Ferrarikban -, de előnyük, hogy nem a volánon, hanem a kormányoszlopon helyezték el őket: pont, mint a Ferrarikban. Ennek előnye, hogy a volán elfordításakor is ugyanott kell keresni a kapcsolókat, mint alaphelyzetben.

Kézi üzemben a váltó, a motor kímélésének érdekében, túlságos pörgetésre feljebb váltással válaszol, lassításkor pedig fokozatosan kapcsol vissza-vissza. Túl alacsony fordulatszámnál hiába pöcköljük a kart, egyesből nem kapcsolhatunk kettesbe, de érdekes mód álló helyzetből indulhatunk másodikban.

Ha kevés autó van a városban vagy hegyi utakra érve, élve a Sensodrive kézi kapcsolgatási lehetőségével, fürgén és mi több, élvezetesen vezethető a C3-as. Dugóba kerülve viszont automatába téve a váltót, kerülve a kuplungolás fáradalmait, stresszmentesen közlekedhetünk. A nyugalom és sportosság felára 120 ezer forint – szerintünk megéri.


Tovább a Peugeot 206-oshoz >>

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top