Egyéb

A Mercedes Smart és a Mercedes A-160

A Mercedes Smart elsõ és hátsó lámpaburái dögösebb kinézetet kaptak. Élénk színekben pompázó belseje inkább aranyos, mint giccses. A Mercedes A-160 viszont igazi bombázóvá nõtte ki magát a nõi kocsik között.





A Smartot mindössze 800 köbcenti hengerűrtartalmú közös nyomócsöves turbódízel motor hajtja. Ez a csöppnyi kis traktor 40 lóerős teljesítményt produkál, ami nem szakítja szét a karosszériát, de éppen elégséges a dinamikus városi haladáshoz.

Kívülről abszolút törpének tűnik a Smart, nem is gondolná az ember, hogy milyen tágas belső vár rá.
A csomagtartó sem foglal sok helyet, körülbelül három kézitáskát helyezhetünk el benne, úgyhogy a nagybevásárlásokat, a rekesz üdítők elszállítását ne a Smartra bízzuk. A kocsikulcsról nyitható csomagtér először az üveg felhajtását teszi lehetővé, majd szükség esetén a reteszek oldása után, lenyitható a csomagtérajtó, amúgy pickupos módra.
Az apró csomagtartó alatt bújik meg a motor, mely a csomagtér aljának felemelésével válik láthatóvá. Nyitogatásával viszont vigyázni kell, mert jócskán felmelegedhet a “motorháztető”.





A Smart belső tere nincs túlbonyolítva, nem kell sokat keresgélni a kapcsolók között.
Az elektromos ablakok oldalanként az ajtókról nyílnak egy kis fekete gomb megnyomásával. Nem okoz gondot a túlsó ablak lehúzása sem, mert nem kell igazán messzire hajolnunk.

A tükrök belülről kézzel állíthatóak, a picurka tetőablak viszont motorosan nyitható-zárható. Nyitott tetőnél egy hálós árnyékolót húzhatunk a nyílás elé.





A szűkös csomagteret a pakolórekeszek száma sem pótolja, mivel mindösszesen egy szűk polcra és az ajtókon elhelyezett háló szatyrokba dobálhatjuk motyónkat. Eredeti kesztyűtartót nem találunk, helyette a középkonzolon lévő kis fiókot használhatjuk hasonló célokra. Egy vaskosabb pénztárca elhelyezése azonban már nehézségekbe ütközhet, amire egyetlen megoldásként a műszerfal tetején kialakított sík tér mutatkozik. Az ablak alatt akad hely bőven, mégsem tanácsos ide berendezkedni, mert kanyarodáskor a jóindulaton kívül nem sok akadályba ütköznek a felszálláshoz készülődő csomagok.





Autós hagyományokhoz híven a középkonzol ad otthont a rádiónak és a szellőztetésért felelős kapcsolóknak. A Passion kivitel szériában tartalmaz egy két fokozatban állítható légkondicionálót is, mely alig érezhető teljesítményveszteség mellett hasznos szolgálatot tesz a nyári melegben.

A belső visszapillantó-tükör és napellenzők formája egyaránt aranyos, de kicsire sikeredtek.
A kerekded belső visszapillantó tükör nem nyújt tökéletes kilátást, annak ellenére, hogy a hátsó szélvédő fél karnyújtásnyira helyezkedik el mögöttünk.

A műszerfalat nem zsúfolták túl különböző műszerekkel, a pillanatnyi sebességen kívül az aktuális sebességfokozatot, a megtett kilométerek számát, a hőfokot és a benzintank állását láthatjuk. Fordulatszámmérő is van néhány kivitelben, amelyet a középkonzol tetejére szerelnek fel.





Az ülés nem sok lehetőséget nyújt az állítgatásra, mivel az ülés csak hosszirányban és a támla íveltségében állítható, a kormány pedig egyik irányban sem. Ennek ellenére kis és nagy növésűek egyaránt kényelmesen kormányozhatják a dodzsem méretű járgányt.
A lábhelyre nem lehet panasz, mert 190 centis magassággal is majdnem kinyújtott lábbal vezethetünk. A fejtér ugyanígy kielégítő, tágasnak hat a belső. A Smart szívét a sebességváltókar mögött elhelyezett gyújtáskapcsolóval elvégzett szokásos manőverekkel kelthetjük életre. Ezt a helyet néhányan szívesen használtuk volna alkarunk pihentetésére két váltás között, de erre a kiálló gömb alakú slusszkulcs nem adott lehetőséget.

A pirinyó dízelmotor aranyosan duruzsol alattunk és várja hogy kihasználjuk a benne rejlő teljesítményt. A hátsó kerekeket egy hatsebességes automatizált szekvenciális váltón keresztül késztethetjük forgó mozgás elérésére. Lejtőn a váltó nem akadályozza meg az elgurulást, viszont a késleltetett fékkioldás ügyesen ellensúlyozza ezt a problémát.





Nem szabad finomkodni a gázpedállal, mert enyhe pedálmozdulat és motorbőgés ellenére nem indul meg azonnal a Smart. Különösen igaz ez hátramenetben, ami nagyon megnehezíti az arasznyi távolságok megtételét. Ezzel együtt nem fog sokáig tartani megfelelő méretű parkolóhelyet találni, mivel jóformán egy motorkerékpárnyi helyet foglal az autó.
A Smarttal hossza alig haladja meg agy átlagos személyautó szélességét.

A negyven lóerő ügyes kapcsolgatással körülbelül húsz másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a Smartot és 135 km/órás végsebességet enged a beépített elektronika miatt. Alacsonyabb sebességig azonban fürgébben gyorsíthatunk és nem fogunk vészesen senkitől sem lemaradni a belvárosi forgalomban.

Az automatizált váltó használható automatikus üzemmódban, de kevés gyakorlás után sokkal simábban és élvezetesebben válthatunk saját kezűleg. Ha nem vesszük el lábunkat gázról akkor a rövid tengelytáv miatt dőlésre hajlamos kisautó erős bólintással adja tudtunkra, hogy magasabb sebességfokozatba kapcsolt.





A váltó viszonylagos lassúsága miatt úgy fejleszthető tökélyre a váltás, ha kézi üzemmódban a váltókar megpöccintése után egy pillantásra visszaengedjük a gázt. Így igazán élvezetessé tehető az autózás, és a láb- és kézmozdulatok mindjárt egy raliautó világát idézhetik számunkra. Az autó méreteiből adódóan nem a szokványos menettulajdonságokat tapasztalhatjuk meg menet közben. Mivel jóformán a hátsó tengely felett ülünk, ezért a padkák és fekvőrendőrök esetében pontosan meghatározhatjuk, hogy hány centiméter magasból is pottyantunk le. Hirtelen gázadáskor és fékezéskor erősen billeg a karosszéria és gyakran látjuk felvillanni a szériában szerelt menetstabilizáló elektronika kontroll lámpáját is.

Nagyobb sebességgel való kanyarodáskor régi luxusautókat idéző élményben lehet részünk, ugyanis nem könnyű az ideális íven tartani az autót.





Talán a Smart legnagyobb hiányossága az, hogy az apró méretek ellenére nehezen belátható az autó. Különösen nagy holttérrel nehezíti meg a sávváltást, ezért ne hagyatkozzunk kizárólag a tükrökre. További negatívum, hogy az érthetetlenül közvetettre áttételezett kormánnyal kétszer annyit kell dolgozni egy beforduláshoz, mint egy átlagos autóval.

Apró hibái ellenére a Smartok elterjedését leginkább a magas ár fogja megakadályozni, ugyanis a tesztelt dízelért közel három és fél millió forintot kell letennünk az asztalra, ami aránytalanul sok az autó tudásához képest.

Tovább a Mercedes A-160-hoz >> 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top