Annyira minimális külső változások történtek a modellfrissítésen átesett Toyota Yarison, hogy avatatlan felhasználónak legalább kétszer-háromszor körbe kell járnia az autót ezek felfedezésére. És a legtöbben még ekkor is inkább csak olyan újításokat vélnek felfedezni, amik meg sem történtek. Ami valóban új, az a könnyzsákkal kiegészített fényszóró, az átrajzolt alsó levegőbelépő, és az egyszínűvé tett hátsó lámpatest.
Bent sem feltűnőek a formai változások, ellenben praktikus mivoltuk megkérdőjelezhetetlen. A hátsó üléssor immár a csomagtartóból is mozgatható, a csomagteret lámpa világítja meg, a konzolon változtattak a levegőbelépőkön, és picit más lett a digitális műszerfal rajzolata is.
|
Ma már kategóriatársai alaposan túlszárnyalják külső méreteikben a 2001-es év autójának megválasztott Yarist. Az Európának tervezett kis japán mindössze 3,64 méter hosszú, miközben a friss konkurensek hosszban már alulról nyaldossák a négy métert. Ennek ellenére a 190 centi körüli vezetők sem nyöszöröghetnek helyhiány miatt. Elsőre szokatlan, hogy a magas ülés miatt zsámolyon érezzük magunkat, de a széles és hosszú, de oldaltámasztás nélküli üléseken hosszabb túra eltöltése is fáradságmentes maradhat. Könnyű jól beállítani a vezető ülést, a kormányt lehetetlen. Ennek oka, hogy csak fel-le állítható, távolsága fix. Kézre áll a magasra nyújtózkodó váltó, kapcsolgatni már a parkolóban is élmény, haladás közben külön élvezet. A rossz helyre telepített kormány is kárpótol vezetés közben, mivel közvetlen irányítást tesz lehetővé, a Yaris gokartosan közvetlenül fordul.
|
Parányi méretei ellenére a Yaris hátul is tágasnak nevezhető, de a hátsó ülések megközelítésére szolgáló ajtónyílás szűkös. Magas utasok könnyen fejelik le a tetőt vagy a C oszlopot. Alapesetben a csomagtartó csak néhány szatyros, hétköznapi bevásárlásra elegendő áru mennyiséget tud elnyelni, a hétvégi nagybevásárlás alkalmával előre kell tolni a hátsó üléssort. Ez most már könnyen megy, mivel a csomagtartóból is kezelhetjük az üléseket. Nagy csomagtartóval viszont a hátsó lábhelyet minimalizáljuk, a felnőtteket kizárjuk az utazás alól.
|
Korábban a Yarist bírálták reménytelenül egyszerű műanyag borításai miatt, amin a modellfrissítéskor igyekeztek változtatni. Látványra és tapintásra is jobb már a belső kárpitozás, ám a műanyag még mindig kemény. Pakolóhelyből kimeríthetetlen a választék, legjobban az egyedi elefántfülek tetszettek a középkonzol két oldalán. Kesztyűtartóból kettő is van, sajnos azonban a felső kissé szorult. Bár a Yaris külsejével főként a hölgyeket kívánták megnyerni, a lemez alatti technikai vívmányok és az élvezetes vezethetőség céltábláján a férfiak lebegtek. A fentebb említett remek kormányzás-váltó páros már önmagában megfelelő alap a könnyű vasárnap délutáni céltalan cirkáláshoz, ám a sportosba hajló futómű és a vérpezsdítő hangokat produkáló VVT-i motor tovább pörget.
|
Tavaly már alaposan meglepett minket, mivel sosem gondoltuk volna, hogy 105 lóerővel elő lehet csalni ennyi élményanyagot, ám most a 87 lóerős egység is újabb döbbenetet varázsolt arcunkra. Persze hátba taszajtó elemi erőkről nincs szó gyorsuláskor, hiszen csak 12,1 másodperc alatt futja meg a 100-at az 1,3-as Yaris, ám a motorból előtörő vad duruzsolás, valamint a pöpec kormányzás és futómű lelkileg kárpótol a hiányzó lóerőkért.
|
Városban élvezhető a leginkább a Yaris fürgesége, mivel országútra érve már lankad a gyorsítási kedv. Elméletileg 175 km/óráig tart a menet, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autópályán megengedett sebességhatár körül még négy utassal is komolyabb kockázatvállalás nélkül mehetünk bele előzésekbe. A változó szelepvezérléses motor él-hal a pörgetésért, szerencsére a gyorsan és rövid úton mozgó váltó is kéznél van, így a visszaváltások gyorsan realizálhatók. Felpörgetett életmódja ellenére takarékosan viseli a gázpedáltaposást a Yaris. Higgadt fejjel 7,1, elborult aggyal 7,4 liter benzin fogyott el 100 kilométeren. Gyári adatok szerint az átlagfogyasztásnak “katalógus vezetővel” 5,6 liternek kellene lennie.
|
Sportosba hajló rugózási komfortját nem vitték túlzásba, így a Yaris fő felbukkanási területén, városban is különösebb megpróbáltatások nélkül használható. Ha meguntuk a gondosan elrejtett úthibák közti élvezetes szlalomozást, és pár lukba meggondolatlanul belehajtunk, fogcsikorgatás nélkül vészeljük át a döccenőket.
És még egy jó hír a végére, a szérialistára felkerült blokkolásgátlóval sem lett drágább a Yaris. Sajnos azonban olcsóbb sem, miközben a francia, olasz vagy akár német ellenfelek akciós csomagjaikkal a Yaris alá licitálnak. Az 1.0 literes, háromajtós Yaris ára 2 415 000 forint, lényegre törő kényelmi extrákkal, valamint egy légzsákkal és ABS-szel. A tesztelt 1,3-as Terra+ a fentieken túl első elektromos ablakemelőt, elektromosan állítható és fűthető külső tükröket, központi zárat, valamint utas oldali légzsákot ad 2 870 000 forintért. Ennyit ér az év autója cím és a megbízhatóság.