nlc.hu
Egyéb
A Nissan Micra és a Toyota Yaris – II. rész

A Nissan Micra és a Toyota Yaris – II. rész

Amióta feltûnt az utakon, egyre inkább biztos, hogy a Toyota Yaris divatautóvá vált. Nem csak a hölgyek és a középkorú házaspárok járnak vele, hanem nagyon sok fiatal is.





Annyira minimális külső változások történtek a modellfrissítésen átesett Toyota Yarison, hogy avatatlan felhasználónak legalább kétszer-háromszor körbe kell járnia az autót ezek felfedezésére. És a legtöbben még ekkor is inkább csak olyan újításokat vélnek felfedezni, amik meg sem történtek. Ami valóban új, az a könnyzsákkal kiegészített fényszóró, az átrajzolt alsó levegőbelépő, és az egyszínűvé tett hátsó lámpatest.

Bent sem feltűnőek a formai változások, ellenben praktikus mivoltuk megkérdőjelezhetetlen. A hátsó üléssor immár a csomagtartóból is mozgatható, a csomagteret lámpa világítja meg, a konzolon változtattak a levegőbelépőkön, és picit más lett a digitális műszerfal rajzolata is.





Ma már kategóriatársai alaposan túlszárnyalják külső méreteikben a 2001-es év autójának megválasztott Yarist. Az Európának tervezett kis japán mindössze 3,64 méter hosszú, miközben a friss konkurensek hosszban már alulról nyaldossák a négy métert. Ennek ellenére a 190 centi körüli vezetők sem nyöszöröghetnek helyhiány miatt. Elsőre szokatlan, hogy a magas ülés miatt zsámolyon érezzük magunkat, de a széles és hosszú, de oldaltámasztás nélküli üléseken hosszabb túra eltöltése is fáradságmentes maradhat. Könnyű jól beállítani a vezető ülést, a kormányt lehetetlen. Ennek oka, hogy csak fel-le állítható, távolsága fix. Kézre áll a magasra nyújtózkodó váltó, kapcsolgatni már a parkolóban is élmény, haladás közben külön élvezet. A rossz helyre telepített kormány is kárpótol vezetés közben, mivel közvetlen irányítást tesz lehetővé, a Yaris gokartosan közvetlenül fordul.





Parányi méretei ellenére a Yaris hátul is tágasnak nevezhető, de a hátsó ülések megközelítésére szolgáló ajtónyílás szűkös. Magas utasok könnyen fejelik le a tetőt vagy a C oszlopot. Alapesetben a csomagtartó csak néhány szatyros, hétköznapi bevásárlásra elegendő áru mennyiséget tud elnyelni, a hétvégi nagybevásárlás alkalmával előre kell tolni a hátsó üléssort. Ez most már könnyen megy, mivel a csomagtartóból is kezelhetjük az üléseket. Nagy csomagtartóval viszont a hátsó lábhelyet minimalizáljuk, a felnőtteket kizárjuk az utazás alól.





Korábban a Yarist bírálták reménytelenül egyszerű műanyag borításai miatt, amin a modellfrissítéskor igyekeztek változtatni. Látványra és tapintásra is jobb már a belső kárpitozás, ám a műanyag még mindig kemény. Pakolóhelyből kimeríthetetlen a választék, legjobban az egyedi elefántfülek tetszettek a középkonzol két oldalán. Kesztyűtartóból kettő is van, sajnos azonban a felső kissé szorult. Bár a Yaris külsejével főként a hölgyeket kívánták megnyerni, a lemez alatti technikai vívmányok és az élvezetes vezethetőség céltábláján a férfiak lebegtek. A fentebb említett remek kormányzás-váltó páros már önmagában megfelelő alap a könnyű vasárnap délutáni céltalan cirkáláshoz, ám a sportosba hajló futómű és a vérpezsdítő hangokat produkáló VVT-i motor tovább pörget.





Tavaly már alaposan meglepett minket, mivel sosem gondoltuk volna, hogy 105 lóerővel elő lehet csalni ennyi élményanyagot, ám most a 87 lóerős egység is újabb döbbenetet varázsolt arcunkra. Persze hátba taszajtó elemi erőkről nincs szó gyorsuláskor, hiszen csak 12,1 másodperc alatt futja meg a 100-at az 1,3-as Yaris, ám a motorból előtörő vad duruzsolás, valamint a pöpec kormányzás és futómű lelkileg kárpótol a hiányzó lóerőkért.





Városban élvezhető a leginkább a Yaris fürgesége, mivel országútra érve már lankad a gyorsítási kedv. Elméletileg 175 km/óráig tart a menet, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autópályán megengedett sebességhatár körül még négy utassal is komolyabb kockázatvállalás nélkül mehetünk bele előzésekbe. A változó szelepvezérléses motor él-hal a pörgetésért, szerencsére a gyorsan és rövid úton mozgó váltó is kéznél van, így a visszaváltások gyorsan realizálhatók. Felpörgetett életmódja ellenére takarékosan viseli a gázpedáltaposást a Yaris. Higgadt fejjel 7,1, elborult aggyal 7,4 liter benzin fogyott el 100 kilométeren. Gyári adatok szerint az átlagfogyasztásnak “katalógus vezetővel” 5,6 liternek kellene lennie.





Sportosba hajló rugózási komfortját nem vitték túlzásba, így a Yaris fő felbukkanási területén, városban is különösebb megpróbáltatások nélkül használható. Ha meguntuk a gondosan elrejtett úthibák közti élvezetes szlalomozást, és pár lukba meggondolatlanul belehajtunk, fogcsikorgatás nélkül vészeljük át a döccenőket.

És még egy jó hír a végére, a szérialistára felkerült blokkolásgátlóval sem lett drágább a Yaris. Sajnos azonban olcsóbb sem, miközben a francia, olasz vagy akár német ellenfelek akciós csomagjaikkal a Yaris alá licitálnak. Az 1.0 literes, háromajtós Yaris ára 2 415 000 forint, lényegre törő kényelmi extrákkal, valamint egy légzsákkal és ABS-szel. A tesztelt 1,3-as Terra+ a fentieken túl első elektromos ablakemelőt, elektromosan állítható és fűthető külső tükröket, központi zárat, valamint utas oldali légzsákot ad 2 870 000 forintért. Ennyit ér az év autója cím és a megbízhatóság.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top