A magyar fejvadász piac
A fejvadászcég-kínálat áttekintésekor gondot jelent, hogy a legtöbb nem tiszta profillal működik, vagyis egyaránt végez felsővezető-keresést direkt módszerrel, vállal kiválasztást – amikor a pozíciót meghirdetik -, előfordul, hogy munkaerő-kölcsönzés is szerepel a tevékenységek között, s a humán erőforrás tanácsadás különböző formái is egyre elterjedtebbek.
Kiválasztás esetén a hirdetési költségek, amelyek “átfolynak” a cégen, növelik az árbevételt, hasonlóan a munkaerő-kölcsönzéshez, amikor a munkaerő költségével történik meg ugyanez. Ezt a torzító hatást nem tudtuk elkerülni a felmérés során, de összeállításunknál nem vettük figyelembe azokat a cégeket, amelyek fő profilja a kölcsönzés. A pontos elemzéshez azonban Magyarországon is profi tanácsadó szervezetre és valamennyi érintett együttműködésére lenne szükség.
A fejvadász társaságok toplistáját a cégbíróságon ellenőrizhető árbevételi adatok alapján lehet összeállítani. Bár hasznosabb volna ennél részletesebb tájékoztatást adni a felsoroláson szereplő cégekről, de többszöri megismételt kérés ellenére sem küldték vissza mindenhonnan a kipostázott kérdőíveket.
Nézzük közelebbről a dobogósokat!
Utóbbi igen jó évet zárt tavaly, ezt az is mutatja, hogy az írországi központú, 36 irodát fenntartó nemzetközi cégen belül elnyerte a legsikeresebb iroda címet. Az elmúlt évben csaknem hatszáz embert helyeztek el, köztük volt többek között a Vodafone 180 munkatársa is. A Grafton igyekszik minél gyorsabban, a nemzetközi cégek átlagánál alacsonyabb áron minőségi munkát végezni. A gyorsaságot nagyban támogatja a 30 ezres adatbázis, amelynek segítségével megpróbálnak 3-5 napon belül jelölteket találni, s csak akkor hirdetnek, ha ez nem sikerül.
Óriási emelkedés
Több mint két és félszeres növekedést ért el tavaly az Antal International. Saját bevallásuk szerint ezt részben a jó piaci körülményeknek, részben pedig annak köszönhetik, hogy itteni befektetéseik 1999-re értek be: az előző évben sokat hirdettek, építették a márkanevet, az adatbázist, s fejlesztették irodájukat. Az Antal International szerint nincs értelme külföldről végezni keresést Magyarországra, mert az ügyfelet a helyi irodából lehet a legjobb minőségben kiszolgálni, s ennek megfelelően a Magyarországra vonatkozó kereséseket innen is számlázzák. Érdekesség, hogy e nemzetközi cég magyarországi jelenlétét a versenytársak már korábban is jelentősebbnek ítélték meg, mint amekkorát az 1998-as árbevétel mutatott, ám a cég vezetője szerint az árbevétel valós nagyságukat fejezte ki és fejezi ki most is.
A beszámolók
Vannak olyan nemzetközi társaságok, amelyek hangsúlyozzák, hogy magyarországi jelenlétük nagyobb, mint amekkora az itteni árbevételből kiolvasható. Például a cégbírósági adatok szerint 1999-ben 130 millió forintos árbevételre szert tett PSP Siklóssy & Partner a Figyelő kérdőívére válaszolva azt írta, hogy “a PSP Holding csoportunkon belüli üzleti elszámolások és nemzetközi nyilvántartásunk szerint az 1999. évi árbevételünk meghaladta a 300 millió forintot”.
Keresés és kiválasztás
Árversenyzők
A piac több szereplője is azt tapasztalja, hogy sok cég csökkenti az árait, illetőleg olyan új szereplők jelennek meg, amelyek rendkívül olcsón kínálják szolgáltatásukat. Vannak, amelyek a közepesen drága cégek árainak csak töredékét kérik, ezzel a korábban jól pozicionált cégeket is árcsökkentésre kényszerítve. Ez már csak azért is érdekes, mert a fejvadászok piaca nő: az 1998-as toplistára már 70 millió forint fölötti árbevétellel is fel lehetett kerülni, míg az 1999-esnél 90 millió forintnál húztuk meg a határt, s így is több cég szerepel rajta, mint az előzőn.
Rohamtempó
A “toplistások” átlagos növekedési üteme 46 százalékos, vagyis jóval az infláció fölött van. A piac egyik szereplője szerint a bővülés nemcsak a díjtömeg növekedésének, hanem annak is köszönhető, hogy olyan új szolgáltatások jelennek meg, mint például a human audit. Tapasztalatok szerint a nagy ügyfelek szeretnek egyszerre több tanácsadóval dolgozni, ugyanakkor többféle munkával is megbízzák azt a céget, amelyikkel elégedettek.
A cikk elkészítésében a következő cégek és személyek segítettek:
Forgács Péter, a Korn/Ferry ügyvezető partnere
Berzéthyné Ruff Gabriella, a Grafton Recruitment ügyvezető igazgatója Graeme Read, az Antal International működési igazgatója
Söpkéz Sándor, az EastEuroCo Vezetési Tanácsadó Kft. alapítója és ügyvezető igazgatója.