A szabadtéri tréningek származása
Az outdoor tréningek alapja egy kaland-alapú oktatási rendszer, aminek alapelméletét egy német származású reformpedagógus, Dr. Kurt Hahn dolgozta ki és alkalmazta a II.Világháborúban brit tengerészek lelki tréningjeként. Élménypedagógiai rendszerének alapja bizonyos “leépülési jelenségek” ellentételezése – mint például a spontaneitás és a kezdeményezőképesség hiánya. Az általa alkalmazott pedagógiai rendszer kulcsgondolata az, hogy több van bennünk, mint gondolnánk. Magyarországon a rendszerváltás után terjedtek el az első outdoor elemek a különböző tréningekben. Nyugaton szinte minden cég elküldi vezető munkatársait valamilyen ilyen jellegű tréningre, nálunk azonban ez még nem annyira elterjedt. Ennek oka lehet egyebek mellett az ilyen rendezvények igen borsos – fejenként több százezer forintos – ára.
Szabadtéri tréning és belső tréningek
Kétfajta tréning létezik: épített pályás és a természetben, biztosított pályán végzett tréning. A tréning során lehet játékos versenyt szervezni, ahol a résztvevők megtapasztalhatják a különbséget a rivalizálás és az együttműködés között. A megszokott komfortérzet csökkentésére koncentrál az a fajta kalandtúra, ahol nomád körülmények közé viszik a jelentkezőket, s aminek során a legrejtettebb magatartási minták is előjönnek.
Hogyan épülnek fel ezek a tréningek?
– Cselekvés és tapasztalat…
Ennek során a résztvevők végrehajtják a kitűzött feladatokat, aminek során tapasztalatokat gyűjtenek.
– Megfigyelés és visszajelzés…
A résztvevők elmondják tapasztalataikkal kapcsolatos véleményüket és megvitatják azokat a trénerrel és társaikkal.
– Absztrakció és általánosítás…
Ennek során a tréner és a résztvevők megvitatják, hogy az adott tapasztalat mit jelent az adott helyzetben, illetve hogy hogyan lehet alkalmazni általánosan, az élet más területén.
– A tanultak tesztelése…
Amikor a résztvevő kipróbálja a tanultakat egy újabb feladat keretében, vagy a valós életben.
A részvétel természetesen szigorúan önkéntes; a veszélyesnek tűnő gyakorlatok ellenére gyakori, hogy 50 év feletti munkatársak is teljesítik a tréninget. Fontos, hogy az ilyen jellegű programok semmiképpen se legyenek kiválasztó jellegűek, ezek célja szigorúan a személyiség és a csoportmunka fejlesztése.