Nem egy magyar vállalatnál zavaros képet mutat a női nem megítélése. A felsővezetők között is találhatunk hölgyet, akit nem a szakmai képességei, hanem a külseje miatt választottak maguk közé férfi társai. A ha már vele dolgozunk, legalább legyen kellemes a megjelenése” vezérelv irányítja a patriarchális berendezkedéshez szokott férfiakat. Ha viszont egy nő szigorúan szakmai alapokon történő előléptetéséről van szó, a férfiak szerint árt a szépség.
Férfiaknál nem számít a külső, a nőknél annál inkább
A felmérésben részt vevő kétszáz felsővezető hatvan százaléka gondolja úgy, hogy a nőnek árt, ha vonzó. Ennek az okát a férfiak harminc százaléka a kollégák irígységében látja, míg majdnem egyharmada azt a máig élő tévhitet okolja, mely szerint szépség és hozzá nem értés karöltve jár.
A nők esetében a külső ennél jóval meghatározóbb szerepet játszik. Minden második férfi szerint még a munka szempontjából is különösen fontos hogy mutat egy nő. A 38-as méretnél nagyobb ruhákat hordó hölgyeknek néha nehézségeik akadhatnak a munkahelyükön” – fogalmaztak többen a megkérdezettek közül.
Megrekedt nők
Bár a nők szépsége és előmenetele között a férfiak szerint erős a kapocs, hivatalos és korrekt válaszokat adnak, ha azt a konkrét kérdést teszik fel nekik, miért is rekednek meg a nők a hierarchiában. (Hogy ez tény, azzal a férfiak negyven százaléka egyetért.) A felmérésben résztvevők 32 százaléka szerint a gyermeknevelés nem megfelelő társadalmi feltételei adnak magyarázatot az úgynevezett üvegplafon jelenségre, míg 38 százalékuk az önérvényesítéshez szükséges magabiztosság hiányát okolja a nők esetében. A válaszadók 11 százaléka gondolja csak úgy, hogy a nők túl kényelmesek, a család fenntartása mellett nem vállalják a munkahelyi kihívásokat.
Kvótarendszer az EU-ban is
A magyar nőket azonban, úgy tűnik, nem nagyon zavarja, hogy mit gondolnak a férfiak. A Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány egyik idei felmérése szerint Magyarországon a munkát vállaló nők közül csak 11 százaléknak fontos a szépség, 72 százalékuk pedig egyenesen lényegtelennek tartja a külsőt. Ennek megfelelően 32 százalékuk csak negyedévente fordít időt a szépségápolásra, 44 százalékuk havonta és csak 22 százalékuk hetente.