Bár a Világgazdaság információ szerint az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA) egyelőre nem úgy működik, ahogy azt alkotói megálmodták, de május 1-től elvben minden munkavállaló ellenőrizni tudja az interneten, hogy az őt foglalkoztató cég bejelentette-e őt a társadalombiztosításhoz vagy sem. A következőkben az EMMA működését teszteltük munkavállalói oldaról.
EMMA működése a gyakorlatban
A munkaszerződéssel foglalkoztatott munkavállalók személyesen, telefonon vagy interneten keresztül tudnak informálódni a munkaviszonyukról. Adatvédelmi okokból az internetes bejelentkezéshez személyesen kell igényelnünk a PIN-kódot, amelyet az illetékes munkaügyi kirendeltségen kaphatunk meg.
Először tehát ki kell derítenünk, hogy melyik munkaügyi kirendeltséghez is tartozunk. Fővárosi cím esetén ez meglepően könnyedén sikerül az alábbi internetoldal segítségével. Miután az illetékességet lokalizáltuk, személyesen kell befáradnunk a munkaügyi kirendeltségbe, ahol egy rövid űrlapkitöltési manőver alapján (személyi igazolvány, TAJ-kártya, lakcímet igazoló okmány!) a hivatal megigényli számunkra a PIN-kódunkat az országos munkaügyi adatbázistól. A központ egy véletlengenerátor segítségével 0,07 másodperc alatt előállítja a PIN-kódunkat, amelyet visszaküld az illetékes munkaügyi kirendeltségnek. Az illetékes munkaügyi kirendeltség mintegy másfél-két hét múlva ajánlott levélben értesít minket, hogy rövid határidőn belül személyesen vegyük át a PIN-kódunkat a kirendeltségen.
Élesben
A levélben megkapott PIN-kód birtokában immáron boldogan megkezdhetjük a belépést az EMMA honlapjára. Számunkra kisebbfajta mentális bosszúságot okozott, hogy a belépéshez ismételten meg kellett adnunk a TAJ-számunkat is (a PIN-kód mellett), amit már előzetesen regisztrált az illetékes munkaügyi kirendeltség munkatársa. De hát soha nem árt a kétszeres biztonság…
A kékes fényben villódzó nyitóoldal könnyű és felhasználóbarát navigációt tesz lehetővé. Kissé talán lassan töltődik be az oldal, de ez végül is nem meglepő, ha tudjuk, hogy az extranet portál ugyanazon a szerveren található, mint maga az Álllami Foglalkoztatási Szolgálat internet portálja, ami jócskán lassítja a rendszert. A rendszer tartalmi működésével kapcsolatban már komolyabb aggályként merült fel bennünk, hogy ügyfélként csak arra vonatkozólag kapunk információt, hogy a minket foglalkoztató cég bejelentett-e minket a társadalombiztosításhoz vagy sem: azt már nem tudjuk meg, hogy cégünk rendesen fizeti-e utánunk a járulékokat.
Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a Világgazdaság információi szerint az internetes ügyintézéshez szükséges PIN-kódot az azonosítót igénylő cégek sem kapták meg határidőre (így egyelőre csak postai úton tudnak eleget tenni bejelentési kötelezettségüknek), akkor újabb adalékkal bővül tapasztalatunk az eMagyarország gyerekcipőben járó internetes ügyintézéséről. Sőt mi több, munkáltatóként is rögös utak várnak ránk, ha EMMÁ-val szeretnénk együttélni.
Összefoglalva: aki tehát arra számít, hogy ügyfélként gyors és papírmentes (tehát internetes) állami szolgáltatásban lesz része, az nagyot csalódhat. Természetesen érthető, hogy a macerásnak tűnő PIN-kód igénylést adatvédelmi, személyiségi jogi okok indokolják, ám véleményünk szerint ezt egyszerűbben is meg lehetett volna oldani, mondjuk az internetes banki szolgáltatások mintájára. Nyilvánvalóan ezt a megoldást pénzhiány miatt vetették el az illetékesek.