Az korábban is gyakori volt, hogy a kreatív, készségorientált gyermekre vágyó szülők meg sem várva kisbabájuk megszületését már az anya hasában komolyzenét hallgattattak vele. Az amerikai Juli Aigner-Klark ennél is tovább ment: úgy érezte, hogy egyéves gyermekének nem tud olyan készségfejlesztő játékokat vásárolni, amelyeket ő szeretne. Fogta hát magát és kifejlesztette a később megalapított Baby Einstein cég első videóját, amelyben kék nyuszi úszik a képernyőn és miközben klasszikus muzsikát hallunk a háttérben, az anyuka németül számol húszig.
Az ötlet sikerének köszönhetően 1997-ben a Walt Disney csoport részeként megalakult a Baby Einstein vállalat, amely legfeljebb kétéves gyermekeknek szóló, nyelvi képességeket és kreativitást fejlesztő játékok gyártására szakosodott. Mára közel nyolcvan termékkel videofilmek, DVD-k, könyvek szolgálják ki a szülők igényeit, és tizennégymilliárd dollárnál nagyobb forgalmat bonyolítanak le egy évben.
Az egyébként veszteséges Disney csoport egyetlen tündöklő csillaga minden harmadik amerikai kisbaba életébe beférkőzött: a csöppségek szüleik ízlése szerint Baby Einstein, Baby Bach, Baby Van Gogh, Baby Mozart, Baby Newton vagy éppen Baby Neptun videókat néznek. A vállalat termékcsoportjai a 0-6, 6-9, 9-12 hónapos és a 12-24 hónapos korosztály speciális igényeit elégíti ki. Mindezt viszonylag olcsón, hiszen a Baby Einstein termékei átlagosan csupán” 70-80 dollárba kerülnek.
A hihetetlen mértékű amerikai sikerek után a vállalat Európát is igyekszik meghódítani. Kazettáik és DVD-ik jövőre már Franciaországban és Németországban is kaphatóak lesznek, a spanyol gyerekek azonban már most pallérozhatják elméjüket a segítségükkel.
Bár orvosilag és pszichológiailag bizonyított tény, hogy a kisgyerekek rendkívül tanulékonyak, de hogy mire is van egész pontosan szükségük, azt a kreatív leszármazottakra vágyó papák és mamák határozzák meg. A Baby Einstein cég is tisztában van vele, hogy elsősorban őket kell megnyerniük maguknak, ezért új termékeik kifejlesztésénél nemcsak a szakemberekre, hanem a szülőkre is hallgatnak. Gyakran előfordul, hogy beérkező levelek és telefonok alapján is belevágnak egy új ötlet kidolgozásába, de az sem véletlen, hogy a cég által az anyukáknak szervezett mamahálózat a legjobb útja a Baby Einstein áruk népszerűsítésének.
Természetesen e stratégia sikeréhez a szülők nagyravágyása is szükséges, akik nemhogy tiltakoznának például a televízió bámulása ellen, hanem maguk kapcsolják be 3 hónapos kisbabájuknak a videót. A képernyőn átballagó, meglehetősen egyszerűen megrajzolt állatok könnyítik meg a komolyzene befogadását vagy a színek megtanulását.
Továbblépnek
A cég tovább szárnyal és új piacok meghódítására törekszik. 2005 elején a 3-5 éveseknek szóló Little Einstein termékekkel jelennek meg, amivel a gyermekek iskola előtti oktatásában szeretnének szerepet vállalni. A paletta szélesítésének okaként a vállalatvezetők a szülők csillapíthatatlan” igényeit nevezték meg, ami nem is csoda: a Baby Einstein videókon felnövő generáció szülei később sem szeretnének magukra maradni gyermekük nevelésében.
Természetesen a Little Einstein márkanév alatt futó termékek már igazi játékok lesznek, a gyerekek végre interaktív szerepet kapnak. Különféle bábokkal, figurákkal játszhatnak majd, amelyek azonban szintén nem az öncélú szórakoztatás eszközei lesznek, hanem a tudásanyag módszeres gyarapítását szolgálják.