Vásároltál valamit, de fél óra múlva, két üzlettel arrébb jobbat és olcsóbbat láttál, vagy annyira gyötör a lelkiismeretfurdalás a költekezés miatt, hogy legszivesebben azonnal visszacsinálnál mindent. Lehet-e?
Nincs arra lehetőség, hogy csak azért, mert meggondoltad magad, a kereskedő kicserélje, visszavegye az árut. A gyakorlat azonban az, hogy az üzletekben hajlandók a cserére a vásárlást igazoló nyugta ellenében. Van olyan lakberendezési áruház, ahol 90 napon belül szabadon élhetünk ezzel a lehetőséggel!
Kicsi lett az ajándékozott bébiholmi, vagy kiderült, hogy a hatodik ugyanolyan könyvet kaptad meg. Cserélheted-e ilyen esetben?
Cserére csak minőségi kifogás esetén van mód. Kizárólag a kereskedő jóindulatán múlik, hogy hajlandó-e mégis.
Akkor jöjjön a minőségi kifogás! Levált az új cipő talpa. Mit tehetsz és mit tehetnek veled?
A levált talpú cipő minőségi kifogása esetén a a kereskedő feladata a vevő panaszát orvosolni a vásárlást követő két éven belül. Már első körben is kérhető a csere, ha az nem okoz többletköltséget, de lehetőség van a javítás kérésére, illetve a vételár visszatérítésére. Nem kötelezhető a vásárló a hibás aru értékének “levásárlására”, a Polgári Törvénykönyv nem ismeri ezt a fogalmat.
Jártál már úgy, hogy a pénztáros elugrasztott a szomszédba pénzt váltani? Megkérhet erre? És neked jogod van visszautasítani?
A pénztárban mindig elegendő mennyiségű váltópénznek kell lenni. Ha mégsem, akkor segíthetjük a pénztáros munkáját, de nem feladatunk és főleg nem kötelességünk a pénzváltás után szaladgálni. A vásárlónak joga van megválasztani a helyet, ahol vásárol és ahol megfelelően kiszolgálják.
A hipermarketben a pénztárnál derül ki, hogy a kiválasztott árun nincsen vonalkód. Ki szaladjon a vonalkódért?
Nem kötelességünk, de segíthetünk, vagy elállhatunk a vásárlástól. Erre az esetre “találták ki” egyes áruházakban például a görkoris segítőket.
Nagyon fontos kicsi cédula |
Hazaértél, kicsomagolod a parizert és látod, hogy zöld. Mit tehetsz?
Blokkal együtt menj vissza az üzletbe, kérd a cserét, vagy a vételár visszafizetését!
Mikor kell az üzletekben felmosni, egyáltalán mit jelent a záróra?
Az üzleteket a zárás után szerencsés takarítani, a nyitva tartási idő, valóban nyitva tartást jelent. A záróra nem azt jelenti, hogy akkor kell az ott dolgozóknak elhagyni a helyiséget. Mivel a nagy áruházak folyamatos nyitvatartása során is állandóan van takarítás, ez a probléma nyilván a kisebb üzletekben jelenthet valóban problémát. A vásárlónak joga van eldönteni, hogy hol vásárol!
Hogyan és kinek panaszkodhatsz?
Az adott üzletben a Vásárlók Könyvébe tett bejegyzéssel tudod igazolni a panaszodat. Ezt az üzletben kötelesek kivizsgálni. Ha nem kapsz választ, akkor további panasszal élhetsz a helyi fogyasztóvédelmi felügyelőségnél.
Tanácsért és segítségért kattints a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség honlapjára. Itt nemcsak jogaszabályokat, hanem teszteket is találsz, online panaszbejelenetést tehetsz és megírhatod a véleményedet is!