Életmód

Legyél sikeres utazó!

Kényelmetlen szállások, lemondott utak, csõdbement irodák, pontatlan indulások, kellemetlen emlékek. Hogyan lehet felkészülni a kellemetlenségekre és hogyan lehet kikerülni õket?

Regisztrált irodák






Mielőtt az utazási szerződést aláírnánk, illetve az előleget befizetnénk, olvassuk el figyelmesen a szerződést, valamint az iroda által kiadott tájékoztatót, s tájékozódjunk jogainkról és kötelességeinkről!
Az utazási szerződésről mindent

Ha utazási irodával utaznánk, először ellenőrizzük, hogy van-e regisztrációs (R,- ill.U-.) száma. Ez a szám többek közt garancia arra, hogy megfelelő vagyoni biztosítékkal rendelkezik, amely egy pénzintézetnél vagy biztosító társaságnál elhelyezett meghatározott nagyságú összeg. Így ha a vállalkozó például tönkremegy – gondoljunk csak a tavaly felszámolt Eurotoursra -, ebből a pénzből kompenzálható a hazajutás gondja, illetve ebből térítik vissza a részvételi díjat. Az engedélyezett (a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által nyilván tartott) utazási irodának egyben rendelkeznie azokkal a feltételekkel, amelyeket a vonatkozó jogszabály előír.









A legnagyobb rizikó biztosítás nélkül útnak indulni

Mit tehet meg egy iroda és mit nem?
Az utazás részvételi díját a szerződéskötést követően csak az erre vonatkozó kifejezett megállapodás esetén emelheti az iroda. ( Az ilyen emelést is csupán a közlekedési költségek nemzetközi díjszabási vagy a hatósági árak változásai, adó, illeték, valamint a deviza forintárfolyamának időközi változásai indokolják.) Előlegként nem kérhet el a díj 40 százalékánál magasabb összeget, az utazás megkezdése előtt 20 nappal pedig díjemelésre semmilyen okból nincs már lehetősége.







Gyakori panasz, hogy egy iroda törli a meghirdetett utazását, vagy a programot lényegesen megváltoztatja. Az első esetre már van megoldás: ha az iroda visszakozik (ezt minimum 15 nappal az indulás előtt írásban kell tudtunkra adnia), akkor magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthatunk igényt, vagy követelhetjük a teljes befizetett díj azonnali visszafizetését, és a díj után évi 20 százalékos kamat megfizetését.
Kártérítést is kérhetünk ilyenkor, kivéve vis maior esetén, vagy ha a jelentkezők létszáma nem éri el a meghirdetett legalacsonyabb résztvevőszámot.

A légitársaságok pontatlansága
A légitársaságoknál – főként a fapadosoknál – nem ritka, hogy több jegyet adnak el, mint ahány ülőhely van a gépen, vagyis túlfoglalás történik. Szerencsére 2005. február 17-én hatályba lépett az európai uniós légiutasok jogaira vonatkozó új rendelet, amely a túlfoglalások mellett a járattörléseket, és késéseket is szabályozza, valamint megemeli a kártérítések összegét. A kártalanítás összege ezek alapján (a jegy árának hét napon belüli visszatérítésén felül)






• 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőút esetén 250 EUR;
• 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútnál 400 EUR;
• minden egyéb repülőútnál 600 EUR.

Ha a járat késik, az utasok számára megfelelő ellátást kell biztosítani, illetve – legalább ötórás késésnél – lehetővé kell tenni számukra, hogy jegyük árának visszatérítése mellett elálljanak a repülőúttól.
Jó tudni, hogy ha a légitársaság magasabb osztályon helyezi el az utast, mint amelyre a jegyet váltotta, akkor nem kérheti a különbözet megfizetését, ha viszont alacsonyabb osztályon helyezi el, akkor hét napon belül vissza kell térítenie a jegy árának meghatározott százalékát, amely az út hosszától függően 30, 50 vagy 75 százalék lehet.Ű


Egyéb kellemetlenségek
Noha az utas maga választja ki a felkínált szálláshelyek egyikét, mégis érhetik meglepetések. Megtörténhet, hogy a cél ország (pl. Jordániában) komfortfokozati skálája eltérő az általánosan elfogadotthoz képest (ezt feltétlenül derítsük ki előtte), vagy más szállást „kapunk” a megrendelt helyett, mert „szobánkra” mások is igényt tartanak. Ha az utazási szerződésbe belefoglalták a szállodacsere eshetőségét, nincs mit tenni, mint éberen őrködni jogunk felett, ugyanolyan színvonallal kell helyettesíteni. Amellett, hogy panaszainkkal az utaskísérőhöz fordulhatunk, soha ne felejtsünk el fényképeket, és jegyzőkönyvet is készíteni az ügyről.








A szálláshely …

Végül, de nem utolsósorban, ha nincs kísérőnk, az utazási irodában okvetlen kérjük el a helyi képviselő nevét, címét és telefonszámát, hogy szükség esetén fel tudjuk vele venni a kapcsolatot.






A fogyasztóvédelmi törvény vonatkozó paragrafusa szerint a fogyasztóknak, többek között, megfelelő ismeretekkel kell rendelkezniük a szoláltatás díjszabásairól. Az új fogyasztóvédelmi jogszabály szerint a szolgáltatás díját – a legtöbb reklámmal ellentétben („Budapest-Róma 3190 Ft-ért”) – egyértelműen és könnyen azonosíthatóan kell feltüntetni, árként pedig a fogyasztói forgalomban fizetendő árat kell megadni!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top