Életmód

Menedzseld önmagad!

Napjainkban egy szakembernek nemcsak elsajátítani kell a tudást, valamint célirányos gyakorlati és munkatapasztalatokat szereznie, hanem - mint egy piaci bevezetésre kerülõ terméknek - el kell adnia önmagát.





Tekinthetjük az álláskeresést kampányszerű (munka)folyamatnak is, ezért érdemes a lépéseit megtervezni. Az önéletrajz megírása és elküldése még nem siker, az interjúra behívással már megjelenik a direkt (ön)értékesítés is, amelyet a párbeszéd jellemez, és rugalmasan alakítható.


Előnyös az önmenedzselés

A tapasztalatok szerint a hazai “karrierprojektek” eredményesek – hiszen hozzásegítenek a megfelelő személyzetkiválasztáshoz -, viszont még inkább eredményesek lehetnének, ha a szervezetek pszichológiai kultúrával is rendelkeznének. Az Amerikai Egyesült Államokban már a harmincas években felismerték, hogy a munkateljesítmény az emberi minőségen múlik. Magyarországon viszont  a munkavállalók nagy része – tudásuk ellenére – rosszul menedzseli önmagát, nemigen juthat előbbre a hierarchiában. Az önérvényesítés jelentősége megnőtt, s mindazok, akik erősen kötődnek a megszokott értékekhez, háttérbe szorulnak.




Hogyan indítsuk be önmagunk munkaerő-piaci reklámkampányát?

A leendő munkáltatót meg kell győzni arról, hogyha behív az interjúra és minket “vásárol meg”, akkor szakmai alaptudásunknak és fejlődőképességünknek, szorgalmunknak és hatékonyságunknak köszönhetően közreműködésünkkel a meghirdetett állással kapcsolatos részleg, vagy az egész cég profitját, hírnevét növelni tudja, egyszóval hasznosak leszünk számára.


Helyzetelemzés

• Ismerjük a gazdasági-társadalmi folyamatokat, a diplomások munkaerő-piacának jellemzőit, összefüggéseit és fejlődési folyamatait?
Elvárhatják ugyanis, hogy fő vonalaiban kövessük a világ gazdasági és társadalmi folyamatait, a szakág híreit, beleértve a hazai helyzetet.  

•  Melyek a végzettségünkkel összekapcsolható szakmacsoportok, és milyen a vállalati szervezeti helyzetük?
Mivel tanulmányaink mellett kutatásokban és gyakorlatokon vettünk részt, közelebbről is megismerhettünk intézményeket, cégeket és szakmabelieket.

•  Vannak-e olyan speciális területei szakmánknak, amelyekben alaposan elmélyültünk, és ahol igazán erősek vagyunk?
Meg kell tudnunk fogalmazni, hogy hol vagyunk és hová akarunk eljutni (az önreklámunkkal is).

• Pozitív érvrendszer, avagy miért érdemes minket (téged) választani.
Személyiségünk értékeinek leltárba vételét követően önismeretből és önbizalomból fakadó magabiztosságra van szükségünk. Állítsunk sorrendet, melyek az elsődleges, másodlagos és harmadlagos előnyeink (előnyeid) a kívánt állásra?


A fő érv kiválasztása

Napjainkban a cégek a tudás mellett egyre jobban a tanulékonyságot és fejlődőképességet, a rugalmasságot, kreativitást és kommunikációképességet részesítik előnyben. Emeljük ki egy olyan szakmai előnyünket, ami – reklám! -értékkel bír. A rövid szakmai önéletrajzunk (a reklámanyag) sohasem tökéletes, folyamatosan csiszolgatjuk. A CV szövegkiemelései is legyenek cégre szabottak. Érdemes a valós szándékainkat és lelkesedésünket beleírni a csatolandó motivációs (kísérő) levélbe.







Néhány költség, amit az álláskereséskor be kell kalkulálnunk:

A felkészületlen álláskereső vaktában rengeteg pénzt el tud költeni, s észre sem veszi, hogy sok kis kiadása ezresekben mérhető.

– Álláshirdetési újságok és szak(mai)lapok megvétele,
– Számítógép- és internethasználat,
– Papírlapok, nyomtatás költsége,
– Fénymásolás költsége,
– Igazolványkép készítés,
– Irodaszerek (dossziék, borítékok),
– Postaköltségek: levelek és ajánlott levelek feladása,
– Telefonálási költségek,
– Önmenedzselési szakirodalom (könyvtárban is megtalálod),
– Kommunikációs és tárgyalástechnikai tréningek,
– Egyéb általános költségek (közlekedés, alkalmi ruha, tisztító, kiegészítők, írószerek, stb.)


• Katona Mária munkavállalási szakértőnk oldala»

       

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top