Természetes útvonalak
A modern labirintus építtetői, az óriás áruházak polcsorainak megálmodói nem az emberi félelmek, hanem a vágyak ismerői és irányítói. Antropológia-kutatásaik és pszichológiai felkészültségük alapján ismert tény számukra, hogy mi, vásárlók, bevásárlásaink során általában ugyanazokat a jellemző útvonalakat járjuk be az üzletekben. Az óramutató járásával ellentétes irányban a fal mentén haladunk, még ha más út is adódna, s általában a tőlünk jobbra elhelyezett árukat vesszük figyelembe. (A kognitív pszichológia tájolása szerint a bal oldal a múlt, a jobb a jövő, és különben is, a jobbkezeseké a világ )
Polccsapdák
A vásárlók a legjobban a szemmagasságban, a földtől 120-160 cm-re elhelyezett termékeket észlelik, de jól fogynak a kézzel elérhető zónában, a földtől 80-120 cm-re lévő áruk is. |
Polcpénz
Nyugat-Európában egyre inkább szokássá válik, hogy az üzletekben a hazai árukat külön polcokon kínálják a frekventált övezetben, lehetővé téve ezzel, hogy a vásárlók a hazai terméket válasszák, és támogassák a (kis)vállalkozásokat. |
Cetli
A pénztár előtt kell megvívnunk utolsó harcunkat, a vásároltatás csapdája itt a legalattomosabb. Hisz például a hosszú sorban állás jutalmaként nemcsak a gyerekünk, de mi is megérdemlünk valami nyalánkságot Egy fonalunk lehet ebben a polclabirintusban: ha pontosan azt vesszük meg, amiért bementünk az üzletbe. Vagyis a tudatosság, akarom mondani a bevásárló cetli.
Tippjeink a pénztárcakímélő vásárláshoz: A legjobb az, ha a megfelelő korig kihagyjuk a gyerekeket a vásárlásból, és csak akkor visszük őket magunkkal, amikor már készek arra, hogy megértsék a vásárlási műveletek bonyolultságát, és még fogékonyak a szülői jótanácsokra. Ha első pillantásra nem találjuk a keresett terméket, nézzünk jól körül az alsóbb és felsőbb polcokon is. A kisebb, hazai és főleg a kis családi vállalkozások nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy polcpénzt fizessenek, az ő termékeik gyakran kerülnek a legalsó, úgynevezett lehajlási (80 cm alatti) vagy a legfelső, 160 cm feletti zónákba. Ha őket kívánjuk támogatni vásárlói forintjaikkal, ne sajnáljuk a fáradságot megkeresni a termékeiket! |