Ahogy a dohányzás, az alkoholizmus, a drogozás, ez a mánia is ugyanúgy kortól, nemtől függetlenül kialakulhat bárkinél. Még a motivációk is nagyjából azonosak, csupán a megkívánt tárgyak különböznek. Míg a gyengébb nem a ruha- és cipőboltok, a drogériák és parfümériák kínálata között válogat, addig az erősebb nemet vonzzák az autószalonok, az óriási elektronikai üzletek és az internetes vásárlás lehetősége. Elmúlt már az az idő, amikor a játékprogramok miatt ütik a férfiak a billentyűket. Az erotikus képek látványa, az olvasnivaló sem dobja föl őket. Ehelyett anélkül, hogy kilépnének otthonról, több ezer termék közül válogathatnak, sőt egyetlen gombnyomással vásárolhatnak.
A vásárlási láz kényszerbetegség, akár az evészavar, a drog, a játékszenvedély és az alkoholizmus, állítja dr. Rigó Péter, az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet főorvosa. Régóta létezik, akkor is megvolt már, amikor nem fogyasztói társadalomban éltünk. Becslések szerint a társadalom 13 százaléka küzd szenvedélybetegségekkel. Női oldalon a vásárlási szenvedély vezet, de azért ez egy százalék alatt van. Nem jelent tehát társadalmi problémát, de az egyénnek súlyos gond.
A szenvedélybetegség okait visszavezethetjük egyrészt tanult környezeti hatásokra, de ma már a genetikai fejlődés tükrében az is kimutatható, hogy az érintett emberek agyi jutalmazó, örömszerző rendszere hibásan működik. Ha van genetikai deficit, azt valamilyen viselkedésmóddal (ilyen a játékszenvedély és a vásárlás), vagy anyaggal (droggal, gyógyszerekkel, alkohollal) próbáljuk egyensúlyba hozni.
Könnyebb, ha van egy társ, akire figyelni lehet, aki fontos. De segíthet egy közösség is, vagy akár a terapeuta. Ha csökkennek az ingerek, a beteg megtanulja kezelni a problémáját. És nagyon jó érzés, amikor végre rájön, uralkodik a betegsége felett.