Életmód

Mit együnk sportolás elõtt és alatt?

Sportoláskor az izomtevékenységhez szükséges energiát - a mozgás intenzitásától függõen - a szénhidrátok és zsírok szolgáltatják. Ismerjük meg ezt a mechanizmust, amire csak a szervezetünk képes.




Kisebb intenzitással járó testmozgásnál a zsírokból nyert energia a domináns, fokozottabb igénybevételnél azonban a szénhidrátokból nyeri az energiát a szervezet. Bár mindkét tápanyag raktározódik a szervezetben – a zsírraktárak gyakorlatilag kimeríthetetlenek -, mégis az edzés alatt az izmokban lévő szénhidrátraktár feltöltöttsége a meghatározó.

Az edzett s a kevésé edzett ember közötti különbség többek között abban nyilvánul meg, hogy a jól edzett sportoló még olyan intenzitás mellett is döntően zsírokból képes energiaszükségletét fedezni, amikor a nem sportoló személy már szinte kizárólag szénhidrát felhasználásra szorul. Ezért is tanácsolják a szakértők a minimum 30 perces mozgást, mivel a zsírégetés beindulásához átlagban ennyi időnek kell eltelnie.

Az edzés előtti táplálkozásnak elsősorban kondicionáló, nem pedig teljesítményfokozó szerepe van. Edzés előtt általában másfél-két órával ne együnk tartalmas, energiában gazdag, zsíros ételeket. Ezek emésztése ugyanis sok időt és energiát vesz igénybe, ugyanakkor az edzés alatt a működő izmoknak is több energiára és oxigénre van szüksége. Mégis, edzés előtt fél órával – a megfelelő cukor és glikogén szint eléréséhez – olyan szénhidrátban gazdag, könnyen emészthető ételek vagy italok fogyasztása ajánlott, mint pl. a banán, müzli szelet és az energiaitalok.

Az egy órát meghaladó edzés során gondoskodni kell az energiapótlásról, mégpedig folyékony szénhidrát (pl. energiaitalok) formájában. A sportital ne legyen tömény cukoroldat, 100 ml-ként max. 8-10 g szénhidrátot tartalmazzon glükóz, fruktóz és maltóz formájában.

Ezen szabályok betartásával a testmozgás előtt sem kell koplalnunk, és a sportolás folyamán is jót teszünk a szervezetünkkel.

Farkasdi Edina
személyi edző

Praktikus, érdekes cikkek az egészséges életmódról, valamint személyre szabott tanácsok a Nestlé Életmód Központban!




Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése