Magyarországon elsősorban a multinacionális vállalatoknál és az állami közigazgatásban emelik automatikusan vagy külön kérés nélkül a fizetéseket. Részben a nemzetközileg bevált szisztéma, részben pedig a törvényi előírások alapján. A cégek többsége az infláció 70-80 százalékának megfelelően egészíti ki a javadalmakat, általában az év elején.
A kis- és középvállalatoknál viszont többnyire nincs előre kidolgozott rendszer a bérek korrigálására, így itt a munkavállalónak kell kérniük a fizetésemelést.
Sokan félnek megtenni ezt a lépést, mert attól tartanak, hogy elveszíthetik az állásukat. Pedig ehhez a szituációhoz is hozzá kell szokni, mert hozzátartozik az önmenedzseléshez. Ha szakmailag, emberileg megálljuk a helyünket a munkahelyünkön, nem kell semmiféle retorziótól tartani. A siker érdekében azonban érdemes egy-két dolgot szem előtt tartanunk.
1. kérdés: Mennyit érek?
Nézzünk körül a piacon, hogy hasonló beosztású, hasonló végzettségűek mennyit keresnek. Legyünk tisztában azzal is, hogy ugyanazért a pénzért mennyit dolgoznak, és kapnak-e egyéb javadalmazást is: autót, üzemanyag-hozzájárulást, üdülési csekket, telefont
Próbáljuk cégen belül is kipuhatolni, hogy munkatársaink ugyan mennyit is kereshetnek.
3. kérdés: Milyen a cég anyagi helyzete?
Gondolhatjuk akármilyen megérdemeltnek a fizetésemelést, ha a vállalat anyagi helyzete még azt sem engedi meg, hogy a munkatársak napi kávéadagját céges kasszából fizesse. Lehetőleg akkor álljunk elő ezzel a kéréssel, ha tudjuk, hogy jól alakult az árbevétel, az eredmény.
4. kérdés: Mikorra időzítsük a beszélgetést?
Érdemes kivárni, amíg valamilyen sikernek együtt örülhetünk a vezetőséggel. Egy új üzlet megkötése, egy régebbi projekt lezárása után alkalmas lehet az időzítés, főleg, ha saját érdemeinket is megemlíthetjük. A főnök személyes hangulatát is figyeljük, a jó kedélyű emberek adakozóbbak.
5. kérdés: Mire hivatkozzunk?
Mikor időpontot kérünk a vezetőtől, ne áruljuk el egyből, hogy miért fontos számunkra ez a beszélgetést. Inkább mondjuk azt, hogy tanácsot szeretnénk kérni, esetleg azt, hogy a véleményére vagyunk kíváncsiak egy személyes ügyben.
A fizetésünket a felvételkor, az első béralkunál tudjuk a legmagasabbra tornázni. Egyszerű tematika: minél jobb az induló bér, annál nagyobb összeggel emelik majd a továbbiakban.
Kategorikus elutasításnál érdemes elgondolkodni a továbbiakon.
Soha! Ne indokoljuk azzal a kérésünket, hogy a kollégák többet keresnek!
7. kérdés: Mennyit kérjünk?
Jobban járunk, ha nem ragaszkodunk az előre elhatározott számokhoz, hanem hajlandóak vagyunk a kompromisszumra. A javadalmazási csomag több elemből állhat: tárgyalhatunk arról, hogy kapjunk kevesebb fizetésemelést, de ennek kompenzálásaként a prémiumunkat, a jutalmunkat vagy jutalékunkat emeljék meg. Jó, ha tudjuk, hogy kedvezőbb költségvonzatúak a cég számára a következő juttatások (étkezési-, utazási hozzájárulás, üdülési csekk, biztosítások, magánegészségügyi szolgáltatások, nyugdíjkiegészítő biztosítások, sportolási, fitness-wellness lehetőségek, gépkocsi, mobiltelefon, benzin-költségtérítés, ruhapénz, tanfolyamok, továbbképzések, lakásvásárlási hitel, albérlet-hozzájárulás, tanulmányi szerződés stb.), mint a bruttó bér növelése.
8. kérdés: Mikortól esedékes?
Ideális esetben a következő hónaptól. Ám, ha a főnök azzal érvel, hogy most a cégnek nem megy jól, és térjünk vissza később erre a témára, akkor ne szégyelljük megkérdezni, hogy pontosan mikor ülhetünk le újra négyszemközt a fizetésről beszélni.
9. kérdés? Mikor kérhetünk újra fizetésemelést?
Fél éven belül semmiképp. Legalább ennyi idő szükséges ugyanis ahhoz, hogy konkrét példákkal támaszthassuk alá: van alapja a kérésünknek.
Gerlei Béla karrier-tanácsadó, tréner blogjában többek között olvashatsz a pályaválasztás, pályamódosítás témájáról, megtudhatod, mi az a stresszinterjú, és ötleteket kaphatsz az álláskereséshez is. Konkrét kérdéseidet a szakértői oldalon keresztül felteheted! Gerlei Béla karrier-tanácsadó, tréner szakértői oldala » |