A céges ajándékozásnak is megvannak az íratlan szabályai, hiszen egy rosszul megválasztott meglepetés rontja a vállalat megítélését. Az se mindegy, hogy a partnercég képviselőjének, a főnöknek vagy a munkatársaknak választunk ajándékot, valamint ügyelni kell a körítésre is: a csomag eljuttatására, átadására, csomagolására.
Inkább előbb, mint később
Az év végi hajrában már biztosan nem lesz idő az ajándékok kiválasztására, egyedi képeslapok rendelésére, ezért érdemes már szeptemberoktóberben dönteni és választani. A cégeknek szánt katalógusokból év végére szinte minden elfogy, és így maradnak a legkommerszebb megoldások: lásd kulacstartó és bor. Az év végi ajándékozás legfőbb szabálya ugyanis, hogy az ajándéknak, üdvözlőlapnak december 31-ig, lehetőleg december 23-ig meg kell érkeznie a címzetthez. Ellenkező esetben azt gondolhatja az ügyfél, hogy megfeledkeztek róla, netán a megmaradt tárgyakat csomagolták össze.
Rénszarvas mécses vagy hátizsák
Több szintje van a vállalaton belüli ajándékozásnak. Van, amikor a vezetés gondol a dolgozókra, és minden munkatársnak ad ajándékot. Ebben az esetben a praktikum a fő szempont, és az, hogy a tárgyakat a családtagok is használni tudják. Lehet ez útitakaró, háztartási gép, törülköző, dísztárgy, hátizsák, teáskészlet, egéralátét, nőknek kendő, férfiaknak nyakkendő természetesen a cég logójával díszítve. Legjobb módja az átadásnak egy közös céges vacsora, ahol kötetlenül lehet beszélgetni, lazítani, és elfelejteni a munkahelyen történt egész éves sérelmeket.
Kisebb osztályok, részlegek maguk is szervezhetnek ünneplést, és ilyenkor már jóval személyesebb ajándékok is szóba kerülhetnek. Sok helyen még mindig divat a kalapból való névkihúzás és aztán a személyre szóló ajándékválasztás, máshol mindenki vesz a másiknak valami apróságot. Gyertyák, üdvözlőkártyák, plüssállatok remekül beválnak az ilyen helyzetekben.
Az év végi parti azért is jó befektetés, mert csapatépítő hatású, és sokszor az ajándék helyett még jobban is esik egy főnöki kézfogás.
Mit vegyünk a partnereknek?
Általában semleges, nem túl személyes ajándék a legjobb választás, amely nemes anyagból (fa, fém, porcelán) készült és kellőképpen elegáns. Sok termék szóba jöhet, de ügyelni kell néhány alapszabályra!
A jó minőségű ital remek döntés, de ne feledjük, hogy az üveget csak díszdobozban lehet elküldeni a címzettnek. Mert hiába a márka, doboz nélkül a legdrágább bor is csak egy üveg alkohol. Elegáns megoldás három borfajta egy mutatós dobozban, amelyre rákerülhet a cég emblémája is.
Üdvözlőlapot is
Az ajándék mellé küldjünk üdvözlőlapot, amelyen lehetőleg ne vallásos jelkép legyen. Válasszunk inkább tájképet, karácsonyi festményt. A lapba tegyük bele a küldő névjegykártyáját is.
A logó helye
Mára leáldozott a rossz minőségű mappák és kulacsok ideje, amelyek minden oldalára felfestették a cég logóját. Nem illik ugyanis a partnercégnek olyan emblémás terméket (naptárt, naplót) küldeni, amelyen túl feltűnően ott virít a logó. Az üzleti partner nem reklámhordozó, ezért nem is valószínű, hogy a vezetők más cégek emblémájával díszített naptárt kitennének az irodájuk falára. (Inkább a fiók mélyére süllyesztik.) Célszerű a logót csak az ajándékozott által látott helyre gravíroztatni, mint például a határidőnapló belsejébe.
Csoki a titkárnőnek
Az asszisztenseket se felejtsük ki: nekik is jár egy szép dobozos csokoládé, könyv vagy lemez.
Futárral vagy személyesen
Az ajándék küldésére is fordítsunk figyelmet! A posta személytelensége helyett jobb döntés a futárszolgálat, már ha egy kellemes küllemű, udvarias futárt találunk az ajándék kézbesítésére. Ha az ügyfelet jól ismerjük, vigyük inkább el személyesen az ajándékot. Ilyenkor valami komolyabb, személyre szóló ajándék is szóba jöhet: könyv, hanglemez, érme
Ajándék helyett jótékonykodás Néhány éve megfigyelhető egy új jelenség is a céges ajándékozásban: egyre többen úgy döntenek, hogy egy alapítványnak vagy más közhasznú szervezetnek adják az ajándékokra szánt összeget. Az érvek teljesen érthetők: sokan úgy látják, hogy képtelenség bármilyen eredeti ötlettel előrukkolni az ajándékozás piacán, így a partnernek óhatatlanul is ugyanazt adják, mint a többi cég. Eredeti megoldás egy színházi estet szervezni a partnernek, ahol az évértékelő után elmondják, hogy melyik alapítványnak utalták az ajándékokra szánt összeget. Létezik olyan ötlet is, hogy az ügyfelek e-mailben szavazhatnak arról, hogy a cég által megjelölt három szervezet közül melyik kapja meg az erre szánt összeget. |